Suomalaisten innostus ulkoiluun ja kotimaan matkailuun näkyy retkeilyn erikoisliikkeissä. Erityisesti telttailuun liittyvien tarvikkeiden myynti on kiihtynyt.
Alkukesä ja koronakriisistä johtuvat poikkeusolot ovat saaneet suomalaiset ulkoilemaan ja retkeilemään sankoin joukoin. Trendi on näkynyt voimakkaasti ulkoilu- ja retkeilytarvikkeiden menekissä.
SOK kertoi eilen, miten retkeilytarvikkeiden myynti on kasvanut S-ketjun liikkeissä huomattavasti. Soittokierros paljastaa, että buumi näkyy myös retkeilyn ja ulkoilun erikoismyymälöissä.
Ulkoiluketju Scandinavian Outdoorin toimitusjohtajan Johanna Rantalan mukaan retkeily- ja urheilutarvikkeiden myynti on poikkeuksellisen kovaa. Esimerkiksi majoitustarvikkeiden myynti on Rantalan mukaan kasvanut yli 50 prosenttia vuoden takaiseen myyntiin verrattuna.
– Ihmiset selvästi varautuvat kotimaan matkailuun. Retkeilyn pariin on löytänyt paljon myös uusia ihmisiä. Nämä henkilöt ostavat usein isompia määriä tarvikkeita kerralla ensimmäisiä retkiään varten.
Rantalan mukaan kevään ja alkukesän hittituotteita ovat olleet vaelluskengät, retkikeittimet, teltat ja makuualustat. Erikoisempana hittilajina Scandinavian Outdoorin myyntitilastoista on erottunut polkujuoksu, johon liittyvät varusteet ovat menneet hyvin kaupaksi.
Telttailu ja vesilajit kiinnostavat
Myös ulkoilutarvikeliike Varuste.netin toimitusjohtaja Ilkka Rajakallio kertoo, että koronatilanteen aiheuttaman alkushokin jälkeen kehitys on ollut positiivista edellisvuoteen verrattuna.
