Kela toimeentulotuen jättiruuhkista: Ruokaa ja lääkkeitä maksusitoumuksilla

Kelassa on tehty uusia toimenpiteitä perustoimeentulotuen asiakkaiden tilanteen turvaamiseksi. Kelan tiedotteen mukaan toimeentulotuen asiakkaiden lääkkeiden ja ruoan saanti turvataan maksusitoumuksilla.

Tiedotusvälineissä on kerrottu, että toimeentulotuen maksamisen siirtyminen kunnilta Kelaan on aiheuttanut ruuhkaa hakemusten purkamisessa. Toimeentulotukea on jouduttu odottamaan pahimmillaan jopa viikkoja.

Tänään uutisoitiin, että toimeentulotuen ruuhkista on tehty jo sata kantelua oikeusasiamiehelle.

Kelan mukaan nyt on sovittu uusista toimintatavoista, joita voidaan hyödyntää erityisen kiireellisissä perustoimeentulotukeen liittyvissä tilanteissa.

– Teemme kaikkemme, jotta saamme purettua ruuhkan mahdollisimman nopeasti. Siihen asti pyrimme toimimaan mahdollisimman joustavasti, jotta tilanteesta ei koituisi asiakkaille kohtuutonta haittaa, pääjohtaja Elli Aaltonen toteaa.

Jos Kela arvioi asiakkaan tilanteen kiireelliseksi, asiakas voi saada nopeasti maksusitoumuksen lääkkeisiin ja ruokaan. Kiireellisissä tilanteissa asiakkaan kannattaa asioida toimistossa tai puhelinpalvelussa.

– Myös kunta voi myöntää ehkäisevää toimeentulotukea kiireellisen ja välttämättömän avun turvaamiseksi, vaikka Kela ei olisi vielä tehnyt päätöstä perustoimeentulotuesta. Asiakkaiden tilanne on turvattu myös siltä osin, Aaltonen muistuttaa.

Hakemusten käsittelyaika reilu viikko

Kelassa on ratkaistu tähän mennessä yli 230 000 perustoimeentulotuen hakemusta.

Hakemusten keskimääräinen lakisääteinen käsittelyaika koko maassa oli viime viikolla 7,9 työpäivää. Vakuutuspiireittäin aika vaihteli 3,9 ja 9,5 päivän välillä. Käsittelyaikaan lasketaan vain arkipäivät maanantaista perjantaihin.

kelan mukaan maksut ovat yleensä tilillä kahden pankkipäivän kuluessa päätöksen teosta. Jos hakemuksen lähettää postitse, myös hakemuksen lähettämiseen kuluva aika kannattaa ottaa huomioon.

Kela kannustaa asiakkaita asioimaan verkossa, joka on sen mukaan sujuvin ja nopein vaihtoehto. Tällä hetkellä noin 55 prosenttia hakemuksista jätetään Kelan verkkoasiointipalvelun kautta.

Ruuhkaa helpotetaan lisärekrytoinneilla

Asiakaspalvelun ja hakemusten käsittelyn ruuhkaa puretaan tekemällä ylitöitä ja palkkaamalla lisää henkilöstöä.

Viime vuoden lopussa Kela rekrytoi perustoimeentulotuen tehtäviin 750 henkilöä.

Tämä ei kuitenkaan ole nähtäväti riittänyt, ja uusia työntekijöitä palkataa 300 lisää. Osa rekrytoinneista on jo tehty, ja osa paikoista on parhaillaan haettavana.

Lue myös:

    Uusimmat