Kaupan aukiolon vapauttaminen on lisännyt sunnuntain merkitystä kauppapäivänä.
Näin kerrotaan sekä S- että K-ryhmistä. Muutos on nähtävissä jo noin kolmen viikon kokemuksella, sanoo Keskon päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Jorma Rauhala.
– Sunnuntain rooli kasvaa, ja näkyy, että tarvetta on ollut lauantai-illan aukiololle, Rauhala sanoo.
S-ryhmän vähittäiskaupan kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu kertoo, että niissä kaupoissa, jotka laajensivat aukioloaan heti vuodenvaihteesta on havaittu, että jokaisen sunnuntain myynti on ollut edellistä suurempi. Alarodun mielestä voidaan myös todeta, että asiakkaiden kokonaismäärät ovat kasvaneet.
Lidl on laajentanut viikonlopun aukioloaikojaan toistaiseksi Jyväskylässä ja Kirkkonummella. Lidl Suomen toimitusjohtaja Lauri Sipponen sanoo, että testin ensivaikutelma on ollut positiivinen.
Suomen Lähikaupassa vaikutukset ovat olleet pienempiä, koska lähes kaikki ryhmän kaupoista ovat pienen kokonsa takia voineet noudattaa pidempiä aukioloaikoja tähänkin asti.
– Mahdollisuus palvella laajasti myös erikoispyhinä, kuten loppiaisena, on meille se isoin positiivinen muutos asiassa, sanoo myynnistä ja kaupoista vastaava johtaja Timo Lavikainen. Suomen Lähikaupalla on kaksi ketjua: Siwa ja Valintatalo.
PAM: Lisää kokoaikatyötä
Muutoksen vaikutukset henkilöstöön riippuvat suuresti siitä, keneltä asiaa kysyy. Kauppaketjujen mukaan työvuorot on saatu täytettyä hyvin ja ilta- ja pyhävuoroihin on ollut paljon halua. Palvelualojen ammattiliitossa PAMissa näkemykset eivät ole yhtä ruusuiset.
