Kaunokirjallisuus myy hyvin, tietokirjamyynti takkuaa

Kirjojen myynti on nyt vilkkaimmillaan. Hyvästä loppukiristä huolimatta tieto- ja lastenkirjat ovat jäämässä viime vuoden myyntiluvuista. Sen sijaan kaunokirjallisuuden myynti on sujunut koko vuoden hyvin ja siksi koko alan arvioidaan jäävän vain vähän jälkeen viime vuodesta. Kun monet toimialat laskevat 20 - 30 prosenttia, kirja-ala noin viisi.

Taantumasta huolimatta kirjojen painoarvo onkin sekä yhteiskunnallisen keskustelun herättäjinä että viihteenä vahvistunut entisestään.

- Toki se, että tietokirjat ovat jäljessä myynnissä, on pettymys kokonaisuuden kannalta. Lastenkirjoissa se, että Potteria ei ole tullut, on kyllä erinomaisen hyvin paikattu muilla kirjoilla, ja hyviä kotimaisia lastenkirjoja on kyllä ilmestynyt tänä vuonna, sanoo Kirjakauppaliiton toimitusjohtaja Katriina Jaakkola.

Tietokirjallisuuden ehdoton hitti on Koneen ruhtinas. 40 000:n myyntiin eivät elämäkerrat yleensä pääse. Käännöskirjallisuuden ystävistä 60 000 lukee joulunpyhinä Dan Brownia. Muutoinkin tutut nimet takaavat hyvän myynnin: kotimaisen kärjessä on nyt Ilkka Remes. Jari Tervon kohua herättänyt poliittinen satiiri Koljatti käy hyvin kaupaksi, samoin Antti Hyryn Uuni, jonka myynti ilman Finlandia-palkintoa olisi jäänyt tuhansiin.

- Suomessa ilmestyy paljon hyvää kirjallisuutta ja palkinnoilla on mahdollisuus nostaa ne helmet sieltä joukosta ja helpottaa näin meidän tavallisten lukijoiden valintaa, toteaa Jaakkola.

Vuoden ilmiö on yli 170 000 myynyt Twiglight-sarja, mutta kotimaisen asemaa ei horjuta Kirjakauppaliiton toimitusjohtajan mukaan mikään.

- Kyllä kotimainen romaani on se, joka on suomalaisille kaikkein tärkein.

Katso Terhi Hyvärisen juttu

Lue myös:

    Uusimmat