Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kasvomaski voi suojata kantajaansa koronan lisäksi peltipoliisilta – "Kikkailu ei ole järkevää, mutta kaikissa järjestelmissä on porsaanreikiä"

1:34Suomeen uusia peltipoliiseja – näin ne toimivatNäin Suomen uudet peltipoliisit toimivat. Pasterstein kuvailee kuvanlaatua kristallinkirkkaaksi, mutta moittii koteloa linssiä suojaavan lipan puutteesta.
Julkaistu 22.08.2020 06:56
Toimittajan kuva

Ville Eklund

ville.eklund@mtv.fi

Koronamaskia pitävä henkilö voi välttyä liikennevirhemaksulta, sillä tieliikennelain perusteella kuljettajan on oltava tunnistettavissa peltipoliisin kuvasta.

Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein kertoo, että asia harkitaan aina kuvan perusteella.

– Aina kaikissa järjestelmissä on porsaanreikiä, Pasterstein toteaa.

Hänen karkea arvionsa on, että yksi sadasta automaattisesta liikenteenvalvontakameran tallentamasta kuljettajasta käytti kasvojensa edessä jonkinlaista kangasta tai suojainta.

Lue myös: Tällä kertaa peltipoliisi jäi kakkoseksi! Miehen ylinopeussakot kumottiin tämän kuvan perusteella – väitti autonsa olleen "lainassa"

Maski ei suojaa elävältä poliisilta

Pasterstein haluaa muistuttaa teillä liikkujia siitä, että lait on tehty suojaamaan heikompaa.

– Ylinopeuden ajaminen on lainvastaista ja itsekästä. Ylinopeutta ajava vaarantaa henkensä lisäksi kaikkien muidenkin hengen, hän sanoo.

– Sellainen kikkailu, jotta ei saa jotakin sakkoa ei ole minusta järkevää, hän toteaa kasvojen peittämisestä liikenteessä.

Hän muistuttaa, että ylinopeuskuskeja otetaan kiinni muillakin kuin automaattivalvonnalla. Poliisilla on vajaa 400 henkilötyövuotta perinteistä kentällä tapahtuvaa henkilöliikennevalvontaa, kun automaattivalvonnassa on noin 70 henkilötyövuotta. Henkilötyövuosina laskettuna 85 prosenttia valvonnasta on siis yhä hoidettu perinteisin menetelmin.

– Kyllä ylinopeuskuskit jäävät jossain kiinni. Valvontaa riittää kentällä ja kiinnijäämisriski on todellinen, hän toteaa.

Lue myös: Miten tolppamaksusta voi valittaa? Uusi tieliikennelaki muuttaa käytännön – tämä sinun kannattaa asiasta tietää!

Epäonnistuneet valokuvat oikea ongelma

Naamioituneet kuljettajat ovat Pastersteinin mukaan automaattivalvonnalle marginaaliongelma. Isompi haaste liittyy siihen, että heikon kuvanlaadun vuoksi isossa osassa kuvia ei ole tunnistettavaa kuljettajaa. Epäonnistuneiden kuvien vuoksi noin puolet peltipoliisin kuvaamista kuskeista ei saa postiinsa liikennevirhemaksua tai huomautusta, vaikka rekisterikilpi olisikin luettavissa, sillä kuljettajaa ei voi tunnistaa kuvasta.

Uuden lain myötä poliisin on panostettava automaattisen liikennevalvonnan kameroihin kuvanlaadun osalta. Haastetta tuo se, että kamerassa on kulloinkin käytössä vain yhdenlaiset säädöt, joilla pitäisi saada kuvia monenlaisissa olosuhteissa.

– Valokuvaus on haastavaa eivätkä kaikki kuvat voi onnistua, Pasterstein toteaa.

Uudet kamerat tarjoavat poliisille jo parempaa kuvanlaatua, mutta samalla on tullut ilmi toinen ongelma: Uusissa kameroissa ei ole lippaa linssin yläpuolella, mikä häiritsee kuvausta esimerkiksi sateella.

Lue myös: HS: Poliisi kertoo, miten voit jymäyttää peltipoliisia oikein kunnolla ja välttyä sakolta – "Jos haluaa ajaa hevosnaamari tai sissipipo päässä, mikäs siinä"

Lisää aiheesta:

Poliisi haluaisi peltipoliisien käräyttävän myös salakaahailevat "silmänpalvojat" – näitä asioita kameratolpat voisivat vahtia jatkossaPoliisipomo torppaa professorin kameratolppaväitteet: "Urbaanilegendan luokkaa oleva ajatus""Tämä uskonto on hidastanut liikenneturvallisuustyötä yli 10 vuotta" – kukistetaanko teidemme todelliset möröt peltisten poliisien armeijalla?HS: Poliisi kertoo, miten voit jymäyttää peltipoliisia oikein kunnolla ja välttyä sakolta – "Jos haluaa ajaa hevosnaamari tai sissipipo päässä, mikäs siinä"Poliisi odottaa uusien superkameroiden keventävän autoilijoiden kaasujalkaa – Autoliitto ärähtää: "Tärkeintä on sakkotulojen kerääminen"Taas uusi tapaus! Hämeenlinnalainen Antti sai 140 euron ylinopeussakot, vaikka auto seisoi katoksessa kotipihalla: "Jää vähän sellainen olo, että täytetään valtion kassaa"
LiikennevalvontaKoronavirusPoliisiLiikennerikoksetRikos

Tuoreimmat aiheesta

Liikennevalvonta
  • 13.10.08:53
    Liikenneturvallisuus

    Yhtä asiaa autoilijat eivät tajua, ennen kuin poliisi pysäyttää – "Sattuu liikaa ja aivan turhaan"

  • 7.10.15:23
    Liikenne

    Autoilija ajoi Helsingissä kymmeniä metrejä pitkin jalkakäytävää – poliisi puuttui

  • 1.10.18:49
    Raskas liikenne

    Rekkakuski Timo kertoo uudesta ja huolestuttavasta ilmiöstä tien päällä

  • 25.9.15:55
    Liikenne

    Kuorma-autokuski veti härskisti punaisia päin – poliisilta kallis muistutus säännöistä

  • 23.9.20:04
    Liikenne

    Äly hoi! Kuorma-autokuski unohti liikenteen perusasian