Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Poliisi odottaa uusien superkameroiden keventävän autoilijoiden kaasujalkaa – Autoliitto ärähtää: "Tärkeintä on sakkotulojen kerääminen"

7:08Miksi poliisi paljastaa valvontapaikat etukäteen?Miksi poliisi paljastaa liikenteen valvontapaikat etukäteen?
Julkaistu 23.12.2019 08:01

MTV UUTISET – STT

Poliisin uudet valvontakamerat on otettu käyttöön, mutta kestää vielä pitkään ennen kuin niiden tehosta voidaan tehdä luotettavia johtopäätöksiä. Kaikki tällä hetkellä käytettävissä oleva tieto osoittaa poliisin mukaan kuitenkin, että valvonta yleensä ottaen laskee keskinopeuksia, mikä taas vähentää onnettomuuksia.

–  Kun keskinopeudet laskevat, niin loukkaantuneiden ja kuolleiden määrät vähenevät pitkällä aikavälillä. Tämä on ihan selkeä suuntaus ympäri maailmaa, Poliisihallituksen ylitarkastaja Heikki Ihalainen kertoo.

STT:n joulun alla julkaistusta uutisesta sai käsityksen, että olisi jo osoitettavissa, että supervalvontakamerat ovat vähentäneet onnettomuuksia ja esimerkiksi Nelostien selviäminen ilman kuolonkolareita tammi-elokuussa selittyisi uusilla kameroilla. Ensimmäinen uusi kamera asetettiin kuitenkin vasta heinäkuun puolivälissä ja tuolloin Kuutostielle.

 Yhteensä supertolppia on kuluvan vuoden aikana asennettu koko maahan parisataa. Määrä on vielä vähäinen, jos sitä vertaa vanhoihin valvontakameroihin eli "linnunpönttöihin", joita on teiden varrella vajaat tuhat.

–  Kilpailutus on tehty maksimissaan 150 kameralle ja 500 tolpalle, jotka on kokonaisuudessaan tarkoitus olla asennettuna yhteensä viiden vuoden aikavälillä, Ihalainen kertoo.

Peltipoliisi ei tarkkaile vain nopeutta

Uusien kameroiden huhuttiin ennen niiden tuloa havaitsevan suurin piirtein paikatkin kuljettajan hampaista, mutta aivan näin tarkasta valvonnasta ei ole kyse. Toki tarkoilla kameroilla voisi tehdä monenlaista, mutta toistaiseksi kamerat keskittyvät nopeuksiin ja ajokäyttäytymiseen.

Kun tieliikennelaki kesäkuussa uudistuu, alkaa tolpista napsahdella liikennevirhemaksuja myös kännykkään puhumisesta ajaessa tai turvavyön käyttämättä jättämisestä.

–  Muun muassa Liikkuvan poliisin perinneyhdistys ja Autoliitto haluavat korostaa tätä vastakkainasettelua, puhutaan aina vain nopeusvalvonnasta. Tolpilla – myös niillä vanhoilla – valvotaan myös paljon muuta, Ihalainen muistuttaa.

Ihalainen luettelee koko joukon peltipoliisin valvontakohteita: punaisia päin ajaminen, katsastamattomien ajoneuvojen havaitseminen, rästissä olevat autoverot, kortittomat kuskit tai vaikkapa varastetut autot.

–  Ihan hyviä kuvia niillä vanhoillakin tolpilla tulee. Toki uusilla kameroilla, joissa on puhtaat linssit ja säädöt ihan kohdallaan, otokset ovat vieläkin parempia, Ihalainen kehuu.

Supertolppia tulee koko ajan lisää, mutta lähivuosina ne eivät tule korvaamaan vanhoja peltipoliiseja. Yksi tolppa maksaa 20 000–25 000 euroa. Kaupunkeihin asennettavat tolpat maksaa kaupunki ja maanteiden varsiin pantavat valtio.

"Tärkeintä on sakkotulojen kerääminen"

Autoilijoiden etujärjestön Autoliiton mukaan kameroita on nykyisin paikoissa, joissa nopeusrajoitus on helppo ylittää hetkellisesti tahattomasti.

–  Niistä on tehty vähän sellaisia ansoja, jotka tulevat yllättäen vastaan. Siitä voi tehdä päätelmän, että tärkeintä on sakkotulojen kerääminen, sanoo Autoliiton liittovaltuuston puheenjohtaja Jukka Joutsjoki.

Joutsjoen mukaan hyvää mallia sijoitteluun saisi naapurimaastamme Ruotsista, joissa kamerat on sijoitettu vaarallisiin paikkoihin, ja varustettu vielä erillisillä varoitusmerkeillä.

–  Jos liikenneturvallisuuteen pyritään, etumerkki valvontakamerasta auttaa. Silloin autoilijat tietävät varoa, ja sehän kameran perimmäinen tarkoitus tulisi olla, Joutsjoki sanoo.

Juttua oikaistu 2.1.2020: Jutusta sai käsityksen, että liikennekuolemien ja tapaturmien väheneminen Nelos- ja Kuutostiellä johtui pelkästään uusista valvontakameroista. Jutussa tarkasteltu aikajakso on kuitenkin niin lyhyt, ettei tällaista päätelmää voi tehdä, vaan kyse voi olla pelkästä tilastopoikkeamasta. Varmojen tietojen saaminen edellyttäisi tarkastelua pitemmältä aikajaksolta. Kaikki tällä hetkellä käytettävissä oleva tieto osoittaa kuitenkin, että valvonta yleensä ottaen laskee keskinopeuksia, mikä taas vähentää onnettomuuksia.​​​​​​​

Lisää aiheesta:

Punaisia päin ajon sakottaminen tökkii Suomessa – tässä syyVain osassa peltipoliiseja on kamera – tällaisista tolpista sakko rapsahtaa autoilijalle herkimmin Poliisipomo torppaa professorin kameratolppaväitteet: "Urbaanilegendan luokkaa oleva ajatus"Kasvomaski voi suojata kantajaansa koronan lisäksi peltipoliisilta – "Kikkailu ei ole järkevää, mutta kaikissa järjestelmissä on porsaanreikiä"Peltipoliisit ovat sittenkin suomalaisten mieleen, kertoo kyselytutkimus – "Viheliäinen ja epäoikeudenmukainen keino", puuskahtaa autoilija huoltoasemallaUudet peltipoliisit otetaan käyttöön torstaista alkaen – "jäätävän" tarkat kuvat paljastavat myös turvavyön ja kännykän käytön
LiikennevalvontaPoliisiLiikenneKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Liikennevalvonta
  • 07:34
    Liikenne

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • pe12:33
    Liikenne

    MTV tutustui: Mitä löytyy "peltipoliisin" sisältä? Tolpan hinta jopa kymmeniä tuhansia euroja

  • to16:01
    Liikenne

    Pyöräilijän härski temppu toi läjän päiväsakkoja – muut joutuivat hätäjarruttamaan

  • 6.9.14:20
    Liikenneturvallisuus

    Taitatko työmatkat autolla? Poliisi muistuttaa "vanhasta neuvosta"

  • 30.8.18:05
    Liikenne

    Oliko kuorma-auton kuljettajalla kuollut kulma vai järki kadoksissa? Poliisi jyrähtää: "Ei käy!"