Pyöriä on kesäkuussa myyty lähes 70 prosenttia enemmän kuin vastaavana aikana viime vuonna, ilmenee Muoti- ja urheilukauppa ry:n tilastoista.
Yhdistyksen mukaan pyöräilyinnostuksen polkaisi alun perin käyntiin etelän lumeton talvi, joka mahdollisti pyöräilykauden jatkumisen talven yli.
– Epidemian vaikutukset keväällä ihmisten arkeen olivat viimeinen kannustin monelle, jota pyöräily oli jo valmiiksi kiinnostanut.
– Kun ihmisten täytyi alkaa välttelemään julkisia kulkuneuvoja ja samalla monella oli yhtäkkiä tavallista enemmän aikaa ulkoilla, jäi jäljelle enää vähän syitä olla kokeilematta pyöräilyä, Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää summaa.
Tänä vuonna pyöriä on myyty kesäkuuhun mennessä noin 36 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavana aikana.
Sähköpyöräily on tullut jäädäkseen
Esimerkiksi työmatkaliikenteessä yhä useampi on Kankaanpään mukaan löytänyt sähköpyörän tuomat mahdollisuudet kulkea pidempiäkin matkoja pyörän selässä.
– Nämä muutokset tulevat luultavasti näkymään vuosia eteenpäin. Myyntiluvut tuskin enää voivat kasvaa tästä piikistä, joka niissä on alkuvuoden aikana ollut. Tätäkin kiinnostavampaa on kuitenkin kulttuurin muutos siinä, miten moni on löytänyt pyöräilyn ja ottanut sen osaksi arkeaan, Kankaanpää sanoo.
Tunturi-Hellbergin maajohtaja Riku-Pekka Mikkosen mukaan moni on jopa vaihtanut toisen auton pois ja ottanut tilalle tavallisen tai sähköpyörän.
– Sähköpyörien uskomme nimenomaan yleistyvän työmatkapyöräilyssä, Mikkonen sanoo.
