Kartturi paljastaa Kalle Rovanperän ylimääräisen virityksen – tuhansien eurojen arvoiseen kypärään on kätketty hienostunutta tekniikkaa

Jonne Halttunen esittelee: Tuhansien eurojen arvoinen kypärä kätkee sisäänsä huipputekniikkaa – Kalle Rovanperältä löytyy ylimääräinen lisävaruste 4:44
Jonne Halttunen avaa nykyaikaisen rallikypärän salat ja paljastaa, mitä erikoista Kalle Rovanperän kypärän sisältä löytyy

Turvallisuus on moottoriurheilussa kaikki kaikessa, ja tämä näkyy luonnollisesti myös nykyaikaisissa rallikypärissä. Kaksinkertainen maailmanmestari Jonne Halttunen esitteli MTV Katsomon rallistudiossa omaa viimevuotista kypäräänsä, joka kätkee sisäänsä myös hienostunutta tekniikkaa.

Kun vauhtia on liki 200 kilometriä tunnissa ja puut vilisevät silmissä, kuljettajien täytyy voida luottaa siihen, että turvallisuusasiat on hoidettu viimeisen päälle.

Juuri siksi esimerkiksi Kalle Rovanperälle nuottia lukevan Halttusen päätä suojaa noin 5 000 euron arvoinen kypärä – ja tämä siis ihan karvalakkiversiona ilman maalauksia tai lisävarusteita.

Eroa kaupan hyllyltä löytyvään karvalakkiversioon on silti melkoisesti.

– Kun painan 5000 euron hiilikuitukypärää sisäänpäin, se ei paljon painu. Jos taas otetaan se 600 euron kypärä, joka on tehty todennäköisesti lasikuidusta, niin se painuu selkeästi enemmän, Halttunen havainnollistaa.

Huippukypärissä halutaan, että se on mahdollisimman kevyt ja mahdollisimman turvallinen.

Halttusen esitelmän huippuluokan rallikypärästä voit katsoa jutun pääkuvana olevalta videolta.

Kalleimmat kypärät kustomoidaan asiakaskohtaisesti, ja rallin tapauksessa kenties mielenkiintoisimmat yksityiskohdat liittyvät kypärien äänitekniikkaan. 

– Kypärän sisäpuolella on kuulokkeet. Puhutaan intercomista, joka on järjestelmä, jonka kautta me puhumme. Sitä pystytään suodattamaan eri preferenssien välillä.

Autoonhan tulee tosi paljon meteliä. On auton moottoriäänet, soraäänet, voimansiirron äänet, ja mehän emme missään nimessä halua niitä kuulla. Sitä varten on filtteröintijärjestelmä.

Halttusen mukaan järjestelmä toimii melko hyvin, mutta parantamisen varaakin on.

– Jos Kalle sanoo kesken pätkän, että lisää joku nuotti, filtteröinti on sellainen, että se ei välttämättä heti avaa Kallen mikrofonia.

– Aika hyvin näiden kanssa pärjää.

Ääni kartturilta kuljettajalle ja toisin päin kulkee vielä tänäkin päivänä lankoja pitkin.

– On puhuttu langattomasta systeemistä, ja mekin olemme sitä testanneet. Se on bluetooth-mokkula, joka kytketään kypärään. Ne eivät ole vielä kovin luotettavia systeemeitä.

– Koetamme kehittää tätä niin, että se olisi mahdollisimman hyvää se äänenlaatu, että ei tulisi mitään ylimääräistä.

Vaikka tekniikka on sinällään hienoa, vanhassakin saattaa vielä olla vara parempi.

– Kalle käyttää esimerkiksi korvakuulokkeita, sellaisia langallisia, joilla ennen vanhaan kuunneltiin musiikkia. Hänellä on sellaiset tuolla välissä, ja sen lisäksi on vielä kypärä. Se vaimentaa (ylimääräistä hälyä) vielä lisää.

Ja viimeisenä vaan ei vähäisimpänä. Miten tärkeitä kypärän maalaukset ovat?

– Ne ovat tärkeitä, mutta Toyotalla kartturit eivät saa juuri vaikuttaa. Kuljettajilla on omia preferenssejä, mutta meille tulee tiimiltä sommitelma, ja pieniä viilauksia saadaan tehdä.

Lue myös:

    Uusimmat