Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kartturi paljastaa Kalle Rovanperän ylimääräisen virityksen – tuhansien eurojen arvoiseen kypärään on kätketty hienostunutta tekniikkaa

4:44Jonne Halttunen esittelee: Tuhansien eurojen arvoinen kypärä kätkee sisäänsä huipputekniikkaa – Kalle Rovanperältä löytyy ylimääräinen lisävarusteJonne Halttunen avaa nykyaikaisen rallikypärän salat ja paljastaa, mitä erikoista Kalle Rovanperän kypärän sisältä löytyyToyota GAZOO Racing
Julkaistu 05.06.2024 06:55
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Turvallisuus on moottoriurheilussa kaikki kaikessa, ja tämä näkyy luonnollisesti myös nykyaikaisissa rallikypärissä. Kaksinkertainen maailmanmestari Jonne Halttunen esitteli MTV Katsomon rallistudiossa omaa viimevuotista kypäräänsä, joka kätkee sisäänsä myös hienostunutta tekniikkaa.

Kun vauhtia on liki 200 kilometriä tunnissa ja puut vilisevät silmissä, kuljettajien täytyy voida luottaa siihen, että turvallisuusasiat on hoidettu viimeisen päälle.

Juuri siksi esimerkiksi Kalle Rovanperälle nuottia lukevan Halttusen päätä suojaa noin 5 000 euron arvoinen kypärä – ja tämä siis ihan karvalakkiversiona ilman maalauksia tai lisävarusteita.

Eroa kaupan hyllyltä löytyvään karvalakkiversioon on silti melkoisesti.

– Kun painan 5000 euron hiilikuitukypärää sisäänpäin, se ei paljon painu. Jos taas otetaan se 600 euron kypärä, joka on tehty todennäköisesti lasikuidusta, niin se painuu selkeästi enemmän, Halttunen havainnollistaa.

– Huippukypärissä halutaan, että se on mahdollisimman kevyt ja mahdollisimman turvallinen.

Halttusen esitelmän huippuluokan rallikypärästä voit katsoa jutun pääkuvana olevalta videolta.

Kalleimmat kypärät kustomoidaan asiakaskohtaisesti, ja rallin tapauksessa kenties mielenkiintoisimmat yksityiskohdat liittyvät kypärien äänitekniikkaan. 

– Kypärän sisäpuolella on kuulokkeet. Puhutaan intercomista, joka on järjestelmä, jonka kautta me puhumme. Sitä pystytään suodattamaan eri preferenssien välillä.

– Autoonhan tulee tosi paljon meteliä. On auton moottoriäänet, soraäänet, voimansiirron äänet, ja mehän emme missään nimessä halua niitä kuulla. Sitä varten on filtteröintijärjestelmä.

Halttusen mukaan järjestelmä toimii melko hyvin, mutta parantamisen varaakin on.

– Jos Kalle sanoo kesken pätkän, että lisää joku nuotti, filtteröinti on sellainen, että se ei välttämättä heti avaa Kallen mikrofonia.

– Aika hyvin näiden kanssa pärjää.

Ääni kartturilta kuljettajalle ja toisin päin kulkee vielä tänäkin päivänä lankoja pitkin.

– On puhuttu langattomasta systeemistä, ja mekin olemme sitä testanneet. Se on bluetooth-mokkula, joka kytketään kypärään. Ne eivät ole vielä kovin luotettavia systeemeitä.

– Koetamme kehittää tätä niin, että se olisi mahdollisimman hyvää se äänenlaatu, että ei tulisi mitään ylimääräistä.

Vaikka tekniikka on sinällään hienoa, vanhassakin saattaa vielä olla vara parempi.

– Kalle käyttää esimerkiksi korvakuulokkeita, sellaisia langallisia, joilla ennen vanhaan kuunneltiin musiikkia. Hänellä on sellaiset tuolla välissä, ja sen lisäksi on vielä kypärä. Se vaimentaa (ylimääräistä hälyä) vielä lisää.

Ja viimeisenä vaan ei vähäisimpänä. Miten tärkeitä kypärän maalaukset ovat?

– Ne ovat tärkeitä, mutta Toyotalla kartturit eivät saa juuri vaikuttaa. Kuljettajilla on omia preferenssejä, mutta meille tulee tiimiltä sommitelma, ja pieniä viilauksia saadaan tehdä.

Lisää aiheesta:

Rallin MM-sarjaan tehtiin merkittävä muutos – kaksijakoiset seuraukset: "Ei ollut muuta vaihtoehtoa"Rallissa käyttöön mullistava uudistus viikonloppuna – kuljettajat epäileväisiä: "Mahtaakohan tämä toimia"Jari-Matti Latvala kommentoi kuumaa aihetta – "Eihän se hirveästi ole"Pöllöjä liikenteessä! Maikkarin kuvausautot vaihtuivat uusiin – kuvaajakonkari suunnitteli pöllömobiilien erikoisvarustelunToni Vilander sai kolme viikkoa sitten 15 000 euron laitteen, joka toi mukanaan täysin uuden maailman – lähipäivinä on edessä kaiken huippu: "Siellä on Ferrarin insinöörit Maranellosta"Jari-Matti Latvala epäilee uusien WRC-autojen turvallisuutta – kertoo esimerkin hengenvaarallisesta tilanteesta: "Jos sillä autolla ajaa metsään"
RalliUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

Ralli
  • Eilen09:02
    MM-ralli

    Sami Pajari teki monien toivoman lupauksen – asiantuntijalta paalutus: "On tehtävä päätös"

  • pe15:19
    MM-ralli

    MM-rallitähti tykitti täyslaidallisen – "Pelkkää kärsimystä"

  • ti12:54
    MM-ralli

    Tallikaverin temppu korpesi Kalle Rovanperää – Elfyn Evans paljasti salaisuutensa: "Se toimi"

  • ma17:52
    MM-ralli

    Juha Kankkunen itki, Toyota-tähdet petasivat MM-rallikaudelle poikkeuksellisen huipennuksen: "Nyt katsotaan, kuka vetää"

  • ma14:04
    MM-ralli

    Video julki: näin täpärästi Ott Tänak vältti tallikaverinsa karun kohtalon