Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
2018 Brian Cleary
Julkaistu 20.04.2020 08:30
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Toimittajan kuva

Santtu Manner

santtu.manner@mtv.fi

Toni Vilanderin, kuten niin monen muunkin huippu-urheilijan, arki on mennyt koronavirustilanteen vuoksi täysin uusiksi. Viimeiset kolme viikkoa Vilander on ollut uuden äärellä.

Vilanderin oli määrä ajaa kaudella 2020 pohjoisamerikkalaisessa IMSA-sarjassa Scuderia Corsa -tallin Ferrari 488 GT3:lla, mutta kun kausi on jäissä, ajotuntumaa täytyy pitää yllä toisella tavalla.

Vilander on monien muiden kilpa-autoilijoiden tavoin innostunut ajosimulaattorista.

– Tässä on vähän jokainen olosuhteiden pakosta. Tilanteet ovat aika radikaalisti muuttuneet, ja nyt on ollut aikaa ja mielenkiintoa. Olen uppoutunut tähän maailmaan aika paljonkin, Vilander sanoo.

Suomalaisen Foracerin tuotepäällikkö Jukka Leskinen toimitti ja viritti Vilanderin mökille simulaattorin kolme viikkoa sitten, ja kokenut kilpakuljettaja sanoo, että laitteen kimpussa saattaa mennä kerralla 4–5 tuntiakin ”niin, että hurahtaa”.

Mistään halvasta lystistä ei ole kyse. Vilander kertoo oman laitteensa hinnaksi 15 000 euroa ja arvonlisävero päälle.

– Olen päässyt (simulaatiopeli) iRacingiin vähän sisälle. Loppuviikosta meillä oli kisa niiden kuskien kanssa, joiden kanssa pitäisi normaalisti ajaa Jenkeissä kilpaa. Siellä oli 50 äijää viivalla, ja aika raju meininki oli kyllä. Mutta on hienoa, kun näkee samoja nimiä kuin oikeassakin elämässä.

Vilanderin kohdalla simulaattoriajaminen on ainakin vielä toistaiseksi sopivalla tavalla totista. Hän kertoo ajavansa tavalliseen tapaan ajohanskat kädessä, sillä tuntuma on näin parempi ja mielekkäämpi.

Toni Vilander sai kolme viikkoa sitten 15 000 euron laitteen, joka toi mukanaan täysin uuden maailman – lähipäivinä on edessä kaiken huippu: "Siellä on Ferrarin insinöörit Maranellosta"

Edellä mainittu iRacing tarjoaa kaikkineenkin hämmästyttävän todentuntuisen ajokokemuksen.

– Kun on lasermallinnettu rata ja tehty niin hyvällä tekniikalla kuin mahdollista, on huikeaa, että jokaisen töyssyn ja epätasaisuuden, jonka tuntee oikeaan kilpa-autoon, tuntee simulaattorissakin.

Eikä todentuntuisuus jää suinkaan tähän – siitä kertoo Vilanderin tämän viikon ohjelma.

– Teemme nyt iRacingin osalta töitä sitä kohden, että saamme meidän Ferrarimme mahdollisimman realistiseksi. Meillä on tulossa tämän peliorganisaation kanssa ihan yksityinen testisessio. Siellä on Ferrarin insinöörit Maranellosta, ja he päättävät, kuinka paljon annetaan tietoa pelin valmistajalle tai päivittäjälle. Ajamme kierroksia ja vertaamme oikean elämän dataan.

– Yritämme koko ajan pienentää sitä eroa (simulaattori- ja todellisen auton välillä) ja saada auton käyttäytymisen, jopa säätömaailman mahdollisimman realistiseksi.

Sekunti kärkeen

Ikänsä erilaisilla varikoilla pyörinyt Vilander sanoo löytäneensä viimeisten kolmen viikon aikana täysin uuden maailman.

– Ammattikuljettajat ja autonvalmistajat ottavat simulaattorimaailman huipuilta tietoa. Autoa säädetään yhdessä heidän kanssaan ja tehdään parhaita kompromisseja kisoja varten. Jätkät ajaa 6–8 tuntia päivässä, ja sitten haetaan säätöjä.

– Minä olen huippukuskeista ehkä sekunnin päässä, ja minäkin olen jonkun tunnin tuohon uhrannut. Kyllä siihen väliin tulee voimasanojakin.

Niissä kisoissa, joissa Vilander on tähän mennessä ajanut, ei ole ollut jaossa palkintorahaa. Kantava teema on rakkaudesta lajiin, mutta kokenut kuljettaja uskoo vakaasti, ettei simulaattorilla ajaminen ole pelkkää ”pelaamista”.

– Ratissa on vastavoima ja pedal boxissa, erityisesti jarrupolkimessa, on aika realistisen tuntuinen voima. Niiltä osin koen, että tämä on hyödyllistä ajotuntuman ylläpitoa. Mutta tämä pitää ottaa oikeilla mittasuhteilla. Kun välillä hyppää simulaattorista pois, on hyvä hengähtää vähän syvemmin ja miettiä, että ei tämä niin vakavaa ole. Mennään askel kerrallaan ja koetetaan pitää pelimäärät ja -tunnit sillä tavalla asiallisina, että perhettäkin huomioidaan.

– Tämä on hyvin vaikea tilanne urheilijalle. Minun elämäni on mennyt viimeiset 30 vuotta ihan kisakalenterin pohjalta. Tammi–helmikuussa on lyöty aina kisapäivät ylös, ja perhe on osannut elää sen mukaan. Simulaattorissa saa hetkellisesti ajatukset muualle, mutta todellisuus kaiken taustalla on se, että epävarmuus on ihmiselle ja urheilijalle pahinta.

Lisää aiheesta:

Emma Kimiläinen on tuore maailmanmestari – kertoo mistä yllättyi täysin: "Anteeksi kuinka?"Mika Salo teki uuden aluevaltauksen ja yllättyi – lopputulos on hilpeää seurattavaa: ”Voi jumalauta!”Rallin maailmanmestari debytoi tänään F1-kuljettajana: Petter Solberg, 45, on vienyt Oliver-pojaltaan kaiken peliajan – "Pitää varmaan hankkia toinen laite"Toni Vilander innostui e-urheilusta – kertoo yöhön asti venyneestä pelisessiostaan: ”Penkki aivan hiestä märkänä”Rallin suomalaistähti hämmästeli kilpakumppaniensa tasoa virtuaalikisoissa – "Jopa sairaalloisen tarkkaa tekemistä"Aaro Vainio voittaminen mielessä uusiin haasteisiin: "Team Rosberg on kova sana"
EsportsFerrariUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

Esports
  • 02.08.202421:21
    Pelaaminen

    10 000 hengen tietokonetapahtumassa mukana pelipoliiseja – ”Ihminen on verkossa, poliisinkin pitää olla verkossa”

  • 01.04.202417:07
    Counter-Strike

    Kommentti: E-urheilumaailman suurin "Torilla tavataan!" – Aleksi "Aleksib" Virolainen, 27, teki Counter-Strike -turnausvoitollaan historiaa

  • 30.08.202312:33
    Axl Smith

    Ruotsalainen e-urheiluorganisaatio palkkasi Axl Smithin – todellinen henkilöllisyys paljastui toisen yrityksen kautta

  • 22.06.202313:30
    E-urheilu

    Kommentti: Olympialaiset ja e-urheilu, napakymppi vai kaaos?

  • 22.06.202311:28
    E-urheilu

    Mia Stellberg on toinen maailman kahdesta e-urheilulähettiläästä, mutta muita naisia ei parrasvaloissa juurikaan näy - miksi?