Kansainvälinen autoliitto FIA antoi viimein maalis-huhtikuun vaihteessa lopullisia sääntöjä kauden 2022 WRC-hybridikilpureita varten. Kustannuksia halutaan säästää, mutta toivottavasti lajin näyttävyydestä ei tingitä.
Seuraavan sukupolven ralliautoihin laitetaan niin sanottu Global Race Engine -moottori (GRE), joka on käytössä myös nykyisissä WRC-autoissa.
Huhujen mukaan sekä Hyundai että M-Sport Ford olisivat halunneet hybridiautoihin nykyisten R5-autojen koneet. Tommi Mäkisen< johtama Toyota sai kuitenkin tahtonsa läpi ja myös kauden 2022 autoissa on kunnon voimanpesä, joskin moni muu elementti supistuu.
– Minun mielestä uusi moottorisääntö on ihan hyvä, että pysytään näissä nykyisissä koneissa. Autoissa on hyvä olla voimaa ja ääntä. Onneksi ei menty R5-moottoreihin. Kustannusero oli kuitenkin lopulta aika pieni.
Kuljettajille ja yleisölle on paljon mukavampaa, kun on voimaa ja ääntä, MM-sarjan kautta aikain kokenein kuski Jari-Matti Latvala summaa MTV Urheilulle.
– Nyt kun siipiä ja joustovaraa pienennetään sekä mukana on kiinteä keskilukko, niin vauhti tippuu väkisin. Autot menevät enemmän sivuluisussa. Kiinteällä keskilukolla on ajettu tässä ihan muutama vuosi sitten ja se homma on ihan okei, Latvala jatkaa.
Vaihteistoon liittyvät yksityiskohdat jäivät kuitenkin mietityttämään Latvalaa.
– Ainut asia, mitä en oikein ymmärtänyt, että kun rattivaihde tiputetaan pois, ja mennään takaisin mekaaniseen keppiin. Sitä en oikein tajua. Rattivaihde on keksitty jo 1990-luvulla eli yli 20 vuotta sitten, Latvala ihmettelee.
