Kapteeni pyysi anteeksi katastrofia – korvaavakin lento myöhästyi

Finnairin matkustajia juoksutettiin ympäriinsä viime lauantaina Barcelonassa.

Helsinkiläisen Aki Vesikallion oli määrä palata lomamatkaltaan Suomeen viime lauantai-iltana. Paluulennon oli määrä lähteä kello 22.45 paikallista aikaa. Se kuitenkin peruttiin ja matkustajia pyydettiin poistumaan koneesta kolmen tunnin odottelun jälkeen.

–Terminaalista oli määrä saada lisätietoa, mutta lentokentällä oli hädin tuskin valojakaan päällä siihen aikaan. Infotiskillä oli vain lentokentän henkilökuntaa, eivätkä he osanneet kunnolla tiedottaa, mitä tehdä, Vesikallio kertoo.

Vesikallio liikkui seurueineen massan mukana hakemaan matkalaukkujaan hihnalta ja sen jälkeen ulos odottamaan bussia hotellille.

–Emme edes tienneet, minne bussi oli matkalla, Vesikallio sanoo.

Vesikallion seurue pääsi nukkumaan kello 5.30, mutta osa matkustajista vasta myöhemmin. Hotellin vastaanotossa kerrottiin, että uudesta lennosta tiedotettaisiin seuraavana päivänä ja että aamupalalle pitäisi herätä kello 9.

Miksi tekstiviestejä ei lähetetty aiemmin?

Aamulla Vesikallio sai vihdoin tekstiviestin, jossa kerrottiin, että paluulento lähtee kello 16.30.

–Siinä vaiheessa mietittiin, miksei asioista oltu tiedotettu aikaisemmin tekstarein, Vesikallio sanoo.

Lopulta myös paluulento myöhästyi muutaman tunnin, koska osa matkustajista oli hävinnyt kentälle ja heidän matkatavaransa piti poistaa koneesta.

–Kapteeni pyysi anteeksi katastrofia ja muutenkin huomasi, että Finnair oli kyllä pahoillaan tapahtuneesta.

Vesikallio ihmettelee, miksei tällaisten tilanteiden varalta ole tehty kunnollisia suunnitelmia.

–Kyllä sen huomasi, että lapsiperheillä oli vaikeaa ja äidit olivat ihan hermoromahdusten partaalla. Meidän porukka, tyttöystäväni ja toinen pariskunta osasi ottaa asian kuitenkin huumorilla. On selvää, etteivät koneet aina toimi, mutta kyllä tällaisten tilanteiden, erityisesti myöhään illalla lähtevien lentojen osalta pitäisi olla varasuunnitelma, Vesikallio sanoo.

Hän aikoo jättää tapahtuneesta palautetta ja tehdä mahdollisesti myös korvaushakemuksen.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat