Kansanedustajana Marin kannatti ärhäkästi kuuden tunnin työpäivää ja polttomoottorien kieltämistä – pääministerinä äänenpaino pehmeni: "Tämä hallitus ei ole sitä työlistalleen ottanut"

Miten linjanne eroaa edeltäjänne linjasta, pääministeri Sanna Marin? 5:40
Sanna Marin oli haastattelussa Kymmenen uutisissa ensimmäisenä päivänään pääministerinä. Keskustelu lyhyemmästä työajasta alkaa kohdassa 0:42 ja polttomoottoreista kohdassa 1:20.

Vaalikoneessa keväällä 2019 kansanedustajaehdokas Sanna Marin (sd.) vastusti polttomoottoreita ja kannatti nykyistä lyhyempää työaikaa. Kymmenen uutisissa vieraillut pääministeri Marin asetteli sanansa autoiluun ja työelämään liittyen maltillisemmin. 

Vaalikonevastausten ja Sanna Marinin julkisten kannanottojen perusteella Suomen tuore pääministeri on aatemaailmaltaan sosiaalidemokraattien vasemmistolaista laitaa edustava, ympäristöarvojen puolesta liputtava liberaali. 

Marin vieraili Kymmenen uutisissa ensimmäisen pääministeripäivänsä päätteeksi. Äänenpainot olivat aiempaa maltillisemmat.

– Tietenkin hallituksen pääministerinä edustan koko hallitusta ja edustan sitä ohjelmaa, joka yhdessä viiden puolueen kanssa on sovittu. Se on se tie, jolla me jatkamme, ja josta jo viime hallituskaudella olemme aloittaneet, Marin perusteli. 

Marin polttomottorien kieltämisestä: "Tämä hallitus ei ole sitä työlistalleen ottanut" 

Aiemmin Sanna Marin on kannattanut sitä, että eduskunta vauhdittaisi polttomoottoriautojen poistumista Suomen maanteiltä. 

Nyt Marin muistuttaa asian olevan SDP:n vaaliohjelmassa, mutta sielläkään polttomoottoreiden poistumiselle ei ole asetettu tarkkoja tavoiteaikoja.

 – Ajatuksemme on ollut se, että pitää luoda suunnitelma ja näkymä hallitusta siirtymästä fossiilittomaan liikenteeseen, Marin sanoo. 

Alkuvuonna nousi kohu SDP:n kannasta polttomoottoriautoihin. Marin ihmetteli tuolloin median kirjoittelua asiasta ja sanoi, että ilmastotoimet eivät tarkoita elämän muuttumista kurjemmaksi.

- Esimerkiksi kun SDP esitti, että Suomessakin luotaisiin aikataulu sille, milloin luovuttaisiin uusien fossiilisia polttoaineita käyttävien autojen myymisestä niin lehdet kirjoittivat sellaiseen tyyliin, että nyt tullaan hakemaan jokaisen pihalta auto pois, että varokaa kansalaiset. Näinhän ei tietenkään ollut, sanoi Marin kesällä 2019 SuomiAreenan tilaisuudessa.


Nyt pääministeri Marin vetoaa muiden Pohjoismaiden malliin, mutta huomauttaa ettei hallitus ole tavoitteeseen sitoutunut puolueensa tapaan. 

– Tällainen on toteutettu muissa pohjoismaissa. Hallitusohjelmaan tällaista ei kuitenkaan ole kirjattu ja tämä hallitus ei ole sitä työlistalleen ottanut, Marin sanoo Kymmenen uutisissa. 


Lyhyempi työaika oli "visio", sanoo pääministeri Marin

Haastattelussa esiin nousi myös Marinin ehdotus lyhyemmästä työajasta.

Elokuussa keskustelun keskiöön ilmaantui Marinin avaus nelipäiväisestä työviikosta ja kuuden tunnin työpäivästä. Ajatus nousi esille SDP:n 120-vuotisjuhlan paneelikeskustelussa Turussa. 

Tuolloin SDP:n varapuhejohtaja, liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin esitteli kolme tulevaisuuden "utopiaa" tai konkreettista tavoitetta, joiden hän haluaisi nähdä toteutuvan jo lähitulevaisuudessa. Yksi niistä oli lyhyempi työaika.

– Onko se kahdeksan tuntia se lopullinen totuus. Minun mielestäni ihmiset ansaitsevat enemmän aikaa perheittensä, läheistensä, harrastusten ja sivistyksen parissa. Tämä voisi olla se seuraava askel meille työelämässä, Marin sanoi tuolloin. 


Ajatuksensa hän jakoi myös Twitterissä. 


Nyt pääministeri Marin kuvailee ehdotustaan "visioksi."

– Olen edelleen sitä mieltä, että kun työn tuottavuus paranee teknologian kehittyessä, niin tämän pitää näkyä myös tavallisten työntekijöiden aseman paranemisena. Miksi ei sitten tulevaisuudessa työntekijöiden lyhyempänä työaikana? hän kysyy Kymmenen uutisten haastattelussa.

Ajankohtaan Marin ei ota kantaa.

– Varmasti, kun kilpailukyky kohenee ja tuottavuus paranee tämä muutos voi tapahtua, pääministeri Marin summaa.

Lue myös:

    Uusimmat