Kännykkänumeron siirrettävyysongelmat helpottamassa

Viestintävirasto on selvittänyt ongelmia, jotka ovat aiheutuneet kännykänumeron siirtämisestä operaattorilta toiselle. Asiakasvalitustulvan vuoksi matkapuhelinoperaattorit ovat ryhtyneet toimiin, jotta tekniset viat saadaan korjattua.

-

Matkapuhelinnumeroiden siirrettävyydessä ilmenneet ongelmat johtuvat etupäässä ennakoitua suuremmista asiakasmääristä, kertoo Viestintävirasto. Asiakaspalvelut ovat ruuhkautuneet ja puhelinnumeron siirtyminen uudelle operaattorille on viivästynyt.

Operaattorit ovat ryhtyneet toimenpiteisiin numeron siirrosta aiheutuvan viiveen ja vanhan liittymän sulkemisen ja uuden liittymän avaamisen välisen katkosajan saattamiseksi määräyksen edellyttämälle tasolle. Alkuvaiheessa kännykkänumeroiden siirrettävyydessä ilmenneet tekniset viat on korjattu ja asiakaspalveluhenkilöstöä on lisätty ennakoitua suuremman asiakasmäärän hoitamiseksi.

Viestintävirasto pyysi ongelmien takia selvitykset asiassa Soneralta, Saunalahdelta ja DNA:lta.
Liittymän vaihtamisen yhteydessä tapahtuvan numeron siirtäminen operaattorilta toiselle saa kestää enimmillään viisi päivää. Lisäksi määräyksen mukaan vanhan liittymän sulkemisen ja uuden liittymän avaamisen välinen katkosaika saa olla enintään kymmenen minuuttia.

Matkaviestinnumeron siirrettävyys tuli mahdolliseksi uuden viestintämarkkinalain myötä viime kuun loppupuolella.
(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat