Kalle Rovanperän toiminta lähes mykistää – asiantuntija nostaa hurjasta alkukaudesta yllättävän kohokohdan: "En muista kenenkään tehneen tuollaista"

MM-rallikausi on ehtimässä vasta viidenteen osakilpailuunsa, mutta kuninkuusluokan mestaruus vaikuttaa jo puoliksi ratkenneelta. C Moren asiantuntija Jari Ketomaa myöntää, ettei Kalle Rovanperälle näytä löytyvän pysäyttäjää tällä hetkellä.

MM-rallin nuori tähtikuljettaja Kalle Rovanperä on häikäissyt omalla suoritustasollaan alkukaudesta. Monte Carlon avausviikonlopun vaikeuksista selvittyään suomalainen on luukuttanut Toyotallaan kolmeen perättäiseen osakilpailuvoittoon.

Ruotsin, Kroatian ja Portugalin MM-rallit osoittivat, että Rovanperä kykenee jatkuvasti ylittämään odotukset vaikeissakin olosuhteissa.

Miten käy nyt, kun odotukset kasvavat pilviin ja puheet historian nuorimmasta maailmanmestarista vain yltyvät?

– Kalle ei itse varmasti muutu tuosta mihinkään. En näe tässä muuta estettä kuin sen, että auto lähtisi temppuilemaan. Toyota on kuitenkin tehnyt niin vakuuttavaa työtä autonsa kanssa, että en näe tässä kohtaa oikein mitään estettä Rovanperän maailmanmestaruudelle, C Moren asiantuntija Jari Ketomaa lataa.

Rovanperä johtaa MM-sarjaa tällä hetkellä peräti 46 pisteen turvin.

– Tuollaisen johdon kanssa voi jo peesailemallakin voittaa maailmanmestaruuden, se perusvauhti näyttää jo olevan niin kovalla tasolla, Ketomaa sanoo.

Ketomaan mukaan Rovanperä voi nyt katsoa rauhassa, mitä muut tekevät ja nakuttaa tasaisella suoritustasolla MM-pisteitä tulevissa ralleissa. Voittoja ei tarvitse metsästää väkisin, vaikka niitäkin on varmasti vielä tulossa.

"Yksi tämän kauden kovimmista"

Ketomaa on tuntenut Rovanperän ja hänen ajotaitonsa jo pitkään, mutta on saanut silti yllättyä 21-vuotiaan rallin ihmelapsen kyvyistä tällä kaudella useaan otteeseen.

Kaikkein vaikuttavimmaksi suoritukseksi Ketomaa nostaa hieman yllättäen Rovanperän vastoinkäymisiä sisältäneen tammikuisen viikonlopun Monte Carlossa.

Ketomaa kuvaileekin avausosakilpailun torstai- ja perjantaipäiviä Rovanperän kannalta "katastrofaalisiksi".

– Se alku oli ihan hirveää katsottavaa. Kritisoin sitä julkisesti ja sain lokaa siitä, mutta olihan se ihan kauheaa, Ketomaa muistelee.

Rovanperä laahasi Monte Carlon kahdeksan ensimmäisen erikoiskokeen jälkeen koko pakan yhdeksäntenä ja oli selvästi vaikeuksissa autonsa aliohjautuvuuden kanssa. Hän jäi kärjestä tuolloin yli kaksi minuuttia.

– Kalle lähti jatkamaan ihan katastrofaalisista asemista Montessa lauantaina. Sitten hän kasasi itsensä ja pystyi kääntämään yhden rallin aikana tilanteen käytännössä voitokseen. Monten suoritus on yksi tämän kauden kovimmista, Ketomaa hehkuttaa.

Lauantaina Rovanperä osoitti saaneensa Toyotansa asetukset kohdalleen ja paukutti jo kärkiaikoja vaativilla ja puolilumisilla pätkillä. Hän nousi lopulta koko rallin neljänneksi ja nappasi vielä lisäpisteet viimeisen erikoiskokeen voitosta.

– Se, että pystyy rallin aikana kääntämään katastrofin tuolla tavalla voitoksi, on kaikista kovin suoritus. En muista kenenkään tehneen tuollaista, Ketomaa hämmästelee yhä.

Ketomaan mukaan Monten nousu oli osoitus paitsi Rovanperän ajotaidoista myös ilmiömäisestä kyvystä säätää autoa halutunlaiseksi.

"Sitä tulen tarkastelemaan"

Rovanperä on voittanut kolme perättäistä MM-rallia erilaisissa olosuhteissa: lumella, asvaltilla ja soralla. Se on väkevä osoitus toisen polven lahjakkuuden suvereniteetista mutta myös hänen tallinsa Toyotan erinomaisesta työstä tänä vuonna esitellyn Rally1-kilpurinsa kanssa.

Ketomaan mukaan Toyotalla on tällä hetkellä kokonaisuudessaan vahvin kokonaispaketti auto ja kuljettajat huomioiden.

– Väitän, että Ford (M-Sport) on erittäin hyvällä tasolla, jopa samalla kuin Toyota, mutta siltä puuttuu Kallen, Thierry Neuvillen tai Ott Tänakin kaltainen huippukuljettaja. Hyundai on selvästi huonoin auto tällä hetkellä, Ketomaa arvioi.

Nämä voimasuhteet vain vahvistavat tuntumaa siitä, että nyt käynnissä on suomalaisittain äärimmäisen herkullinen MM-rallikausi.

Seuraavina ralliviikonloppuina Ketomaan huomio kiinnittyy siihen, miten Rovanperä kykenee käsittelemään tukevan MM-johtoasemansa tuomia etuja ja paineita.

– Kallen suoriutumisessa on ensisijaisen tärkeää se, miten hiljaa ajaminen lähtee luonnistumaan. On siedettävä vähän heikompiakin pätkiä ja työskenneltävä kohti sitä pidempää maalia eli maailmanmestaruutta. Sitä tulen tarkastelemaan, miten hän kestää niin sanotussa pelisuunnitelmassa, Ketomaa ruotii.

– Jos tulee vaikeita kilpailuja, pystyykö niistä nousemaan? Tähän asti Kalle on pystynyt selättämään kaikki ongelmat, mutta miten käy nyt, kun paine kasvaa?

Toistaiseksi Rovanperä ei ole osoittanut minkäänlaisia merkkejä paineiden alla sulamisesta. Päinvastoin hän on heittänyt huulta haastatteluissa ja paukuttanut pohja-aikoja kuin supertähti.

– Harva 21-vuotias on noin itsevarma tuossa iässä. Se on kasvamista, joka on tapahtunut perheessä ja MM-rallia edeltävässä elämässä, Ketomaa ihastelee.

Rallin MM-sarja jatkuu 2. kesäkuuta alkaen Sardinian sorateillä.

Lue myös:

    MM-rallivideot

    Uusimmat