Kalle Rovanperän ja Toyotan alkukaudesta paljastuu hurjia yksityiskohtia – vastaavaa dominointia ei ole vähään aikaan nähty

Kalle Rovanperä ja Toyota ovat aloittaneet MM-rallikauden 2022 poikkeuksellisen jäätävällä tavalla.

Kolme osakilpailua peräjälkeen voittanut Rovanperä on kerännyt kauden neljästä ensimmäisestä osakilpailusta huimat 106 pistettä. Kun pistemäärä suhteutetaan siihen, miten paljon pisteitä on ylipäätään ollut mahdollista kerätä, Rovanperän kauden aloitus on nykyisen, kymmenen parasta kuljettajaa palkitsevan pistesysteemin aikakaudella (2010–) kolmanneksi paras. Edellä ovat vain Sébastien Ogierin ensimmäinen (2013) ja Sébastien Loebin seitsemäs (2010) mestaruuskausi.

Rovanperän MM-johtokin on tässä vaiheessa kautta harvinaisen tukeva. 46 pisteen ero toisena olevaan Thierry Neuvilleen on suomalaisittain jopa häkellyttävä, sillä viime vuosilta löytyy useampi sellainenkin kausi, kun paras suomalaiskuljettaja ei edes saavuttanut neljässä ensimmäisessä osakilpailussa 46:ta pistettä.

Kun piste-eroa peilaa siihen, mitä yhdestä kilpailusta on ollut otettavissa, Rovanperän suhteellinen MM-johto neljän osakilpailun jälkeen on sekin vuosilta 2010–2022 kolmanneksi kovin; edellä ovat aiemmin mainitut Ogierin ja Loebin kanuunakaudet.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Pohja-aikatilastossa Rovanperä ja Toyota ovat tehneet kovempaa jälkeä kuin kukaan viimeisiksi jääneiden WRC-autojen aikakaudella vuosina 2017–2021. Toyota-kuljettajat ovat kirjaneet tällä kaudella nimiinsä kaksi kolmesta (66 %) pohja-ajasta, Rovanperä yksinään joka kolmannen (34 %).

Hyundai ja M-Sport eivät ole alkukauden kisoissa kyenneet vastaamaan sen paremmin Toyotan luotettavuuteen kuin nopeuteenkaan. Hyundai on jäänyt tällä kaudella Toyotasta keskimäärin kaksi kymmenystä kilometrillä, mikä on toki hieman vähemmän kuin viime kaudella (0,28). M-Sportin tapauksessa vastaava ero on kauden neljässä ensimmäisessä osakilpailussa puoli sekuntia kilometrillä.

25 pohja-aikaa tämän kauden 74 erikoiskokeella tehnyt Rovanperä on jäänyt pohjista keskimäärin 0,18 sekuntia kilometrillä. Suomalaisen vauhti on noussut kohisten viime kauden 0,32 sekunnin ja toissa kauden 0,67 sekunnin kilometrikohtaisesta erosta.

Ja mikä yhä vain hurjempaa. Rovanperä on viettänyt yli puolet tästä kaudesta kilpailujen kärkikaksikossa.

MM-sarjaa 4 osakilpailun jälkeen johtaneen kuljettajan pistemäärä suhteessa maksimipistemäärään*:

kausi:kuljettaja:pistettä:maksimeista:

2010

Sébastien Loeb

93

93 %

2013

Sébastien Ogier

102

91 %

2022Kalle Rovanperä10688 %

2016

Sébastien Ogier

96

86 %

2014

Sébastien Ogier

91

81 %

2015

Sébastien Ogier

84

75 %

2017

Sébastien Ogier

88

73 %

2018

Sébastien Ogier

84

70 %

2019

Thierry Neuville

82

68 %

2011

Sébastien Loeb

74

66,1 %

2021

Sébastien Ogier

79

65,8 %

2020

Sébastien Ogier

79

65,8 %

2012

Sébastien Loeb

66

59 %

*Kaudella 2010 yhdestä osakilpailusta sai maksimissaan 25 pistettä. Kausilla 2011–2016 suurin mahdollinen pistepotti oli 28 pistettä, ja kaudesta 2017 lähtien se on ollut 30 pistettä.


MM-sarjaa 4 osakilpailun jälkeen johtaneen kuljettajan johtomarginaali suhteessa 1 kilpailusta jaossa olleisiin pisteisiin*:

kausi:kuljettaja:MM-johto pistettä:/ 1 kisasta jaettavat pisteet:

2013

Sébastien Ogier

54

1,93

2010

Sébastien Loeb

40

1,60

2022Kalle Rovanperä461,53

2016

Sébastien Ogier

39

1,39

2015

Sébastien Ogier

33

1,18

2014

Sébastien Ogier

29

1,04

2018

Sébastien Ogier

17

0,57

2017

Sébastien Ogier

13

0,43

2020

Sébastien Ogier

9

0,30

2012

Sébastien Loeb

4

0,14

2021

Sébastien Ogier

2

0,07

2019

Thierry Neuville

2

0,07

2011

Sébastien Loeb

2

0,07

*Kaudella 2010 yhdestä osakilpailusta sai maksimissaan 25 pistettä. Kausilla 2011–2016 suurin mahdollinen pistepotti oli 28 pistettä, ja kaudesta 2017 lähtien se on ollut 30 pistettä.

Eniten pohja-aikoja tehneen tallin osuus kaikista pohja-ajoista:

kausi:talli:osuus:

2010

Citroën

82 %

2014

Volkswagen

79 %

2015

Volkswagen

68 %

2022Toyota66 %

2013

Volkswagen

62 %

2011

Citroën

56 %

2016

Volkswagen

55 %

2021

Hyundai

52 %

2020

Hyundai

51 %

2012

Ford

49 %

2019

Toyota

46 %

2018

Toyota

43 %

2017

Hyundai

36 %

Eniten pohja-aikoja tehneen kuljettajan osuus kaikista pohja-ajoista:

kausi:kuljettaja:talli:osuus:

2013

Sébastien Ogier

Volkswagen

45 %

2015

Sébastien Ogier

Volkswagen

40 %

2010

Sébastien Loeb

Citroën

37,4 %

2014

Sébastien Ogier

Volkswagen

37,3 %

2022Kalle RovanperäToyota34 %

2019

Ott Tänak

Toyota

30 %

2016

Sébastien Ogier

Volkswagen

29 %

2012

Sébastien Loeb

Citroën

28 %

2018

Ott Tänak

Toyota

27,2 %

2020

Thierry Neuville

Hyundai

26,7 %

2011

Jari-Matti Latvala

Ford

25 %

2021

Ott Tänak

Hyundai

23 %

2017

Thierry Neuville

Hyundai

22 %

Tallin keskimääräinen ero pohja-aikaan (s/km):

kausi:Toyota:Hyundai:M-Sport:

2017

0,59

0,06

0,08

2018

0,18

0,05

0,15

2019

0

0,08

0,82

2020

0,02

0

0,65

2021

0

0,28

1,97

2022

0

0,20

0,50

Rovanperä MM-sarjan ykkösluokassa:

kausi:ero kärkeen s/km:sijoitus ek:n jälkeen keskimäärin:
20200,675.
20210,325.
20220,182.

Lue myös:

    MM-rallivideot

    Uusimmat