Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Jussi Kärjen kommentti: Sitran ilmastoraportin kaksi kummallisuutta – 800 000 sähköautoa ja tuulivoima ilman tukia

Julkaistu 20.11.2018 12:24
Toimittajan kuva

Jussi Kärki

jussi.karki@mtv.fi

JussiKarki

Sitran kunnianhimoinen raportti kertoo, että tuulivoimalla voi vähentää päästöjä ilman tukia ja Suomessa on ensi vuosikymmenen lopulla 800 000 sähköautoa. Todellisuus ei näytä ihan näin auvoiselta, kirjoittaa MTV Uutisten talouden päällikkö Jussi Kärki.

Aloitetaan tuulivoimasta. Tuulivoiman kustannukset painuvat sellaista tahtia alaspäin, että ensimmäiset tuulivoimapuistot toimivat Suomessakin jo ilman tukia. Tämä ei tarkoita, etteikö veronmaksajan pitäisi kaivaa lompakkoaan esiin ensi vuosikymmenellä.

Tuulivoimateknologian nopea kehitys on yllättänyt poliitikot ja virkamiehet. Mikään muu ei voi selittää tuulivoiman ensimmäistä tukijärjestelmää, joka on osoittautunut tuhottoman kalliiksi. Tuulivoimatuet raksuttavat veronmaksajien piikkiin koko ensi vuosikymmenen, suurimmillaan noin 300 miljoonaa euroa vuodessa.

Se on pitkä penni ensi vaalikaudellakin, kun koulutusmiljardin, eläkemiljardin ja hävittäjämiljardin päälle lätkäistään vielä tuulivoimamiljardi.

Tukijärjestelmä on rakennettu nimittäin niin, että tuulivoimayhtiöt saavat tuottamalleen sähkölle takuuhinnan ja vieläpä peräti 12 vuodeksi. Veronmaksajat maksavat sovitun takuuhinnan ja markkinahinnan erotuksen. Mitä halvempaa sähkö on markkinoilla, sitä isompi on erotus ja hintalappu veronmaksajille. Lisääntyvä tuulivoima painaa osaltaan sähkön markkinahintaa alas.

Nyt on alkamassa toinen tukijärjestelmä, josta ei ole enää tehty niin anteliasta, vaan kilpailutuksen jälkeen halvin uusiutuva energia voittaa. Näyttää, että tälläkin kertaa poliitikkojen malli on vanhentunut jo syntyessään. Nimittäin lähes kymmenkunta tuulivoimahanketta on lähdössä liikkelle markkinaehtoisesti, eivätkä ne ole jääneet odottamaan tukijärjestelmän valmistumista velvoitteineen.


Ladataan auto sitten kun tuulee

Tuulivoima tarvitsee varavoimaa, jotta sähköjärjestelmä pysyy pystyssä silloinkin, kun ei tuule. Yhdeksi ratkaisuksi on tarjottu älykästä sähköverkkoa, jolloin kulutus joustaa tarjonnan mukaan eli sähköauto ladataan ja kinkku paistetaan, kun tuulee.

Myös Sitran raportti nostaa esiin kulutusjoustot, sähkövarastot sekä lisää siirtoyhteyksiä. On hyvä muistaa, että lisää sähköä ei tule ainakaan halvalla Ruotsin töpselistä. Varavoimaa tarvitaan muuallakin, sillä tuulivoimaa rakennetaan muissakin maissa kuin Suomessa.

Nopein ratkaisu olisi vesivoiman lisärakentaminen, mutta ympäristöväelle Vuotos ja Kollaja ovat pahimman sortin kirosanoja.

Enää eivät puutu kuin tahto, infra ja autot

Tulevaisuuden suuri sähkönkäyttäjä on liikenne. Sitran raportti maalailee tulevaisuutta, jossa Suomessa olisi peräti 800 000 sähköautoa ensi vuosikymmenen lopulla. Autokanta uudistuu sen verran hitaasti, että tämä luku edellyttäisi lähes kaikkien uusien henkilöautojen olevan sähkö- ja hybridiautoja - ainakin 2020-luvun loppupuolella.

Paketti- ja kuorma-autojen sekä bussien sähköistämisessä Sitran raportti oli vielä kunnianhimoisempi, joten niiden pitäisi siirtyä miltei saman tien sähkökäyttöisiksi. Luvut, esimerkiksi lähes 8000 sähköbussia, tuntuvat niin epärealistisilta, että ne nakertavat raportin uskottavuutta.

Tuulivoima maksaa tulevaisuudessakin suuria summia veronmaksajille

Käsittämättömän huima luku, 800 000 autoa, kertoo myös siitä, että Sitra ei näytä uskovan yhteiskäyttöautojen merkittävään lisääntymiseen. Autokanta ei olisi tämän arvion mukaan pienenemässä, vaikka se olisi ympäristötekona suurempi kuin sähköautokolonna.

Suomen itsenäisyyden juhlarahaston tehtävä on katsoa rohkeasti tulevaisuuteen, mutta raportin lukijoiden ja tulkitsijoiden ei ole syytä lähteä mukaan estoitta fanittamaan vaan kriittisesti kysymään.

Nostan kaksi asiaa:

1. Tuulivoima maksaa ensi vuosikymmenellä edelleenkin valtavia summia veronmaksajille.

2. Liikennevisiosta eivät puutu enää kuin sähköautot, latausinfra ja poliitikkojen tahto.

MTV:n Uutisextrassa viime lauantaina kunnianhimon taso ei ollut vielä kovin korkealla, kun Vihreiden puheenjohtaja Pekka Haavisto sanoi, että hän ei usko dieselautojen rajoituksiin Suomessa. Päinvastoin, puheenaiheena on nyt kansalaisaloite dieselveron poistamisesta.

Kauas on pitkä matka.

Lisää aiheesta:

Analyysi: Suomalaisten pitää maksaa ydinvoimalasta tai sietää riski heiluvasta sähkön hinnastaNorjan "sähköautoseikkailu" saavuttamassa tavoitteensaMarkus Leikolan kolumni: Helsinkiläisen omakotiasujan ihmiskoeKommentti: Maailmaa ei pelasteta sillä, että suomalainen vaihtaa sähköautoon ja vanha bensa-Pösö päätyy AfrikkaanVTT-professori: 50 vuoden päästä Suomen henkilöautot kulkevat sähköllä – nyt 2,6 miljoonasta autosta sähköautoja on 2000Kommentti: Tuulivoiman miljardimoka voi saada jatkoa – Kuinka iso lasku tällä kertaa?
MielipiteetJussi KärkiTalousKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Mielipiteet
  • ke17:02
    Kommentti

    Kommentti: Puolueet syyllistävät toisiaan vimmalla, joka pitäisi suunnata aivan muuhun

  • ma08:46
    Ukrainan sota

    Kommentti: Venäjän hiljaisuus alkaa jo pelottaa – Putin käyttää Napoleonin oppia

  • 23.11.18:55
    Puola

    Uutuuskirja Suomesta ja Puolasta palauttaa mieliin maukkaan esimerkin suomettuneisuudesta

  • 23.11.08:28
    Historia

    Kirja-arvio: Näin lännestä tuli länsi – itä otti toisen suunnan

  • 20.11.16:51
    Ukrainan sota

    Ukrainan rauhansuunnitelma tuli Orpolle yllätyksenä