Sitran kunnianhimoinen raportti kertoo, että tuulivoimalla voi vähentää päästöjä ilman tukia ja Suomessa on ensi vuosikymmenen lopulla 800 000 sähköautoa. Todellisuus ei näytä ihan näin auvoiselta, kirjoittaa MTV Uutisten talouden päällikkö Jussi Kärki.
Aloitetaan tuulivoimasta. Tuulivoiman kustannukset painuvat sellaista tahtia alaspäin, että ensimmäiset tuulivoimapuistot toimivat Suomessakin jo ilman tukia. Tämä ei tarkoita, etteikö veronmaksajan pitäisi kaivaa lompakkoaan esiin ensi vuosikymmenellä.
Tuulivoimateknologian nopea kehitys on yllättänyt poliitikot ja virkamiehet. Mikään muu ei voi selittää tuulivoiman ensimmäistä tukijärjestelmää, joka on osoittautunut tuhottoman kalliiksi. Tuulivoimatuet raksuttavat veronmaksajien piikkiin koko ensi vuosikymmenen, suurimmillaan noin 300 miljoonaa euroa vuodessa.
Se on pitkä penni ensi vaalikaudellakin, kun koulutusmiljardin, eläkemiljardin ja hävittäjämiljardin päälle lätkäistään vielä tuulivoimamiljardi.
Tukijärjestelmä on rakennettu nimittäin niin, että tuulivoimayhtiöt saavat tuottamalleen sähkölle takuuhinnan ja vieläpä peräti 12 vuodeksi. Veronmaksajat maksavat sovitun takuuhinnan ja markkinahinnan erotuksen. Mitä halvempaa sähkö on markkinoilla, sitä isompi on erotus ja hintalappu veronmaksajille. Lisääntyvä tuulivoima painaa osaltaan sähkön markkinahintaa alas.
Nyt on alkamassa toinen tukijärjestelmä, josta ei ole enää tehty niin anteliasta, vaan kilpailutuksen jälkeen halvin uusiutuva energia voittaa. Näyttää, että tälläkin kertaa poliitikkojen malli on vanhentunut jo syntyessään. Nimittäin lähes kymmenkunta tuulivoimahanketta on lähdössä liikkelle markkinaehtoisesti, eivätkä ne ole jääneet odottamaan tukijärjestelmän valmistumista velvoitteineen.

