Junaliikenne pysyy alttiina häiriöille jopa kymmenen vuotta

Junaliikenteen ongelmat voivat jatkossa pahentua entisestään. Helsingin päärautatieasemalle ei käytännössä enää mahdu lisää liikennettä, mutta silti VR pyrkii saamaan viidenneksen lisää junamatkustajia kymmenen vuoden kuluessa.

- Meillä sellainen tilanne, että kapasiteetti tässä ratapihalla on täysin loppu, jolloin mikä tahansa häiriö aiheuttaa isoja vaikeuksia koko maahan. Ongelmia aiheuttaa myös se, että ruuhka-aikoihin junaliikennettä ei voida lisätä, toteaa VR:n toimitusjohtaja Mikael Aro.

Ratkaisuksi on ehdotettu jo 1990-luvun puolella niin sanottua Pisara-rataa. Sen tarkoituksena olisi viedä suuri osa lähijunaliikenteestä maan alle, jolloin maanpäällisen aseman kapasiteettia voitaisiin käyttää kaukoliikenteen tarpeisiin.

Pisarasta on tällä hetkellä kolme erilaista mallia, joissa asemien määrä ja tunnelin pituus vaihtelevat. Vaikka rata tulisi Helsingin alle, vaikutukset heijastuisivat laajalle.

- Se on koko maan hanke, eli myös kaukoliikenteen lisääminen näissä olosuhteissa on mahdotonta ilman pisaraa.

Uutta tunnelirataa saadaan silti vielä odottaa, tällä hetkellä tehdään ympäristövaikutusten arviointia.

- Suunnitteluvaiheet vievät noin viitisen vuotta ja rakentaminen saman verran. Eli jos eduskunta tekee hankkeesta päätöksen, niin noin 10 vuoden kuluttua rata voisi olla käytössä.

Pisara-radan ympäristövaikutusten arvioinnin pitäisi valmistua ensi vuoden alkupuolella. Myös radan yleissuunnitelma valmistuu ensi keväänä.

Katso Aaro Kajasteen juttu

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat