Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
MM-Ralli-sivujen kansikuva
MM-Ralli
Etusivu
Aikataulu ja tulokset
MM-pisteet
Valmistajien MM-pisteet

Juha Kankkusta kohtasi suuri suru – yllättävä koputus kotioveen Laukaassa jätti lähtemättömän jäljen: "Voitko kuvitella?"

Claudio Lombardi ja Juha Kankkunen voittivat yhdessä maailmanmestaruuden Lancialla 1987 ja 1991.
Claudio Lombardi ja Juha Kankkunen voittivat yhdessä maailmanmestaruuden Lancialla 1987 ja 1991.Credit: DPPI Media / Alamy Stock Photo
Julkaistu 07.10.2025 08:58
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Muun muassa Lancian MM-rallitiimissä ja Ferrarin F1-tiimissä vaikuttanut Claudio Lombardi kuoli viime viikon torstaina 83 vuoden iässä. Juha Kankkunen muistaa entisen pomonsa erityisesti vuoden 1989 kohtaamisesta kotiovellaan Laukaassa.

Kankkunen saavutti uransa kaksi ensimmäistä MM-titteliä Peugeot'n ja Lancian ratissa vuosina 1986–1987. Tämän jälkeen hän ajoi kaksi kautta Toyotalla ja joutui seuraamaan sivusta Miki Biasionin ylivoimaa Lancialla. Kankkunen palasi Lancialle vuosiksi 1990–1992 ja voitti toisella kaudellaan kolmannen MM-tittelinsä. Neljäs ja viimeinen tuli Toyotalla 1993.

Hän on yhä ainoa kuljettaja joka on palannut maailmanmestariksi kolmen vuoden tauon jälkeen. Dirtfishin sivuilla Kankkunen paljastaa, että nyt edesmenneellä Lombardilla oli tähän liittyen suuri merkitys.

– Claudio oli erittäin hyvä ystäväni. Voitko kuvitella, että hän tuli käymään kotonani Laukaassa, Suomessa. Kello oli yhdeksän aamulla, ja olin juomassa kahvia, kun ovelle koputettiin. Se oli Claudio ja (Lancian insinööri Conny) Easenburg. Avasin oven, ja olin yllättynyt, mutta pyysin heidät sisään. Kysyin, mitä voisin tarjota, kenties kahvia.

Lombardi oli mennyt kysymään Kankkusta töihin.

– Hän sanoi, että he halusivat minun palaavan Lancialle. Tallipäällikkö ei kovin usein tule kotiisi kysymään tällaisia asioita, mutta hän oli sellainen – todella todella hyvä tyyppi. Teimme sopimuksen, ja palasin Lancialle kolmeksi vuodeksi. Voitin mestaruuden 1991 ja olin toinen 1992.

Lombardi toimi Lancialla 1970-luvun puolivälistä alkaen moottoreista vastaavana teknisenä johtajana. Vuonna 1989, kun Cesare Fiorio siirtyi Formula ykkösiin Ferrarille, Lombardi nostettiin hänen paikalleen Lancia-tiimin johtoon, ja kaksi vuotta myöhemmin Lombardi seurasi perässä

– Hän oli todella älykäs ja erittäin hyvä insinööri. Lancia oli vuosi vuodelta vahvempi. A-ryhmän autojen aikana hän teki koko ajan läheisesti hommia meidän kuljettajien kanssa. Puhuimme aina siitä, miten voimme tehdä autosta paremman ja mitä muuta voisimme vielä tehdä. Aina kun tulossa oli uusi auto, hän toi parhaat jutut autoon mukaan. Yhteinen aikamme Lancialla oli fantastista, Kankkunen muistelee.

– Hän teki jonkin verran töitä vielä viimeisen auton, Deltonan, kanssa. Se oli hyvin erityinen. Oli sääli, että sille vuodelle (1992) kuristimen kokoa pienennettiin ja menetimme tehoa, mutta jousituksen toiminta ja auton käyttäytyminen olivat upealla tasolla.

Lisää aiheesta:

Paljastus: Michael Schumacher oli jo tekemässä päätöksen, joka olisi saanut F1-historian näyttämään täysin toisenlaiselta – yksi puhelu ex-kuskille muutti kaikenKonkarikartturin maine koki Kimi Räikkösen rinnalla hetkellisen kolauksen – taustalla Jäämiehen oma toive: "Jotkut ajattelivat, että olen kusipää"Vuosi sitten kuollut Niki Lauda koki aikanaan saman kohtalon kuin Sebastian Vettel – monen muunkin mestarin sukset menivät ristiin Maranellossa: "Koin, että minua ei kohdeltu oikein"”Seksihullu, mutta täysi ammattilainen” – Ferrari-ikoni muistelee tallikaveriaan ja tapausta, jossa kaksikko tuhosi täysin Jean Todtin autonVaikeudet loivat ainutlaatuisen suhteen Michael Schumacherin ja Jean Todtin välille – Schumin poikkeuksellinen kannanotto palautti järjestyksen
MM-ralliJuha KankkunenRalliUrheilu
Kaljamerkiltä ikävä yllätys – F1-legenda soitti Keke Rosbergille masentavan puhelun

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli
  • 3.10.17:01
    Sami Pajari

    Sami Pajari ajoi vanhan ralliviisauden todeksi – kutkuttava vertaus Kalle Rovanperään: "Yritän löytää sen hetken"

  • 29.9.06:04
    Sebastien Ogier

    Tässäkö Kalle Rovanperän iskun paikka? Sebastien Ogieria vaanii tuttu vaara: "Voisin lyödä aika paljon vetoa"

  • 27.9.19:06
    Esapekka Lappi

    Esapekka Lappi: Suomen mestaruus

  • 26.9.12:15
    Ralli

    MM-rallitähtien raju palaute herätti päättäjät – FIA valmistelee uutta sääntöpykälää

  • 26.9.07:47
    Ralli

    Pitkään himoittu MM-ralli lojuu mystisessä tilanteessa: "Meillä on sopimus valmiina"