Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

”Seksihullu, mutta täysi ammattilainen” – Ferrari-ikoni muistelee tallikaveriaan ja tapausta, jossa kaksikko tuhosi täysin Jean Todtin auton

Jean Alesi ja Gerhard Berger tulivat alun ongelmien jälkeen loistavasti toimeen keskenään Ferrarilla.
Jean Alesi ja Gerhard Berger tulivat alun ongelmien jälkeen loistavasti toimeen keskenään Ferrarilla.EMPICS Sport
Julkaistu 24.01.2020 07:50
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Ikonisen F1-kaksikon Gerhard Bergerin kanssa 1990-luvulla muodostanut Jean Alesi ei alkuun ollut tyytyväinen itävaltalaisen saapumiseen Ferrarille, mutta ajan myötä heistä tuli hyviä ystäviä keskenään.

Alesi kertoo parhaita paloja yhteisistä kommelluksista Bergerin kanssa Beyond the Grid -podcastin viime vuonna nauhoitetussa jaksossa.

Ferrari nappasi lupaavan Alesin Tyrrell-tallista kaudella 1991, jolloin punaiset alkoivat jo pahasti jäädä suorituskyvyssä esimerkiksi McLarenille ja Williamsille. Kauden päätteeksi tallikaveri Alain Prost sai potkut, ja Alesista tuli kaudelle 1992 tallin selvä ykkösnimi.

Tilanne kuitenkin muuttui nopeasti Ferrarin palkattua Gerhard Bergerin McLarenilta. Sopimuksesta ei vain muistettu kertoa Alesille.

– Alkuun en ollut kamalan iloinen siitä, että hän tuli tiimiin, koska sain kuulla siitä lehdistön kautta – kuten tavallista.

– Gazzetta dello Sport kertoi viikkoa etukäteen kaikki sopimuksen yksityiskohdat: ykköskuski, testiajoa, etulyöntiasema uusiin osiin.

Alesi soitti asiasta heti Niki Laudalle, joka toimi tuohon aikaan Ferrarin neuvonantajana. Itävaltalaislegenda lupasi palata asiaan.

– Niki soitti minulle ja kysyi, että ”mitä sinä haluat? Enemmän rahaa?” Sanoin, että ”Niki, haista v***u”. En tarvitse enempää rahaa, vaan haluan olla kuin hän – en mitään muuta, Alesi tokaisee.

Lauda lupasi tehdä asialle jotain. Seuraavaksi Ferrarin puheenjohtaja Luca di Montezemolo soitti Alesille ja kertoi, että tilanne oli vain paperilla muotoiltava näin, mutta säännöt ovat molemmille samat.

– Sitten hän (Montezemolo) sanoi, että ”minulla on sinulle lahja”. Hän antoi minulle Ferrari F92:n (vuoden 1992 F1-auton). Se on minulla kotona vieläkin, Alesi kertoo onnellisena saamastaan sovittelulahjasta.

"Fiksu kaveri, mutta seksihullu"

Berger ei ollut F1-kuskina ulospäin kovinkaan värikäs persoona, mutta tiimin sisällä hän osasi pitää huumoria yllä. Tämän sai todeta muun muassa Ayrton Senna, jolle Berger teki metkujaan. Bergeristä ja Alesista tuli yksi aikansa ikonisimmista kaksikoista, vaikka menestys Ferrarilla jäi vaisuksi.

– Minulla oli fantastista aikaa hänen kanssaan tallikavereina, vaikka joskus minun täytyikin käydä poliittisia taisteluita, koska eteen tuli tilanteita, joita en osannut odottaa, Alesi kertoo.

– Hän on erittäin fiksu kaveri. Hän eli onnellista elämää – seksihullu – mutta täysi ammattilainen, Alesi kuvailee kilpaveljeään.

Alesi ja Berger tuhosivat Jean Todtin auton

Alesi vahvistaa myös kertomuksen, jonka mukaan hän oli vahvasti mukana murjomassa tallipäällikkönsä Jean Todtin vuokra-autoa yhdessä Bergerin kanssa. Kyseessä oli testijakso Fioranon radalla.

– Se oli 80-prosenttisesti minun vikani ja loput hänen syytään. Hän pyysi minua käymään kaupungilla kanssaan ja kysyin, että missä hänen autonsa on. Hän sanoi, että hänellä ole mitään autoa.

– Tiesin, että Jean Todtin auto oli aina radan edessä parkissa avain paikoillaan. Otimme sen, ja lähdin ajamaan heti alusta asti erittäin aggressiivisesti pelästyttääkseni hänet. Ongelmana oli, että hän veti joka mutkassa käsijarrusta.

– Selvisimme kahdesta ensimmäisestä mutkasta, mutta kun pääsimme kolmanteen Enzo Ferrarin talon eteen, minä käänsin ja hän veti käsijarrusta. Seuraavaksi olimme katollamme, Alesi kuvaili.

Ferrarin mekaanikot näkivät tapauksen ja ehtivät peittää auton teltalla juuri ennen kuin Todt saapui paikalle Montezemolon kanssa. Todt kiinnostui teltasta ja lopulta tilannetta oli pakko alkaa selvittää tallipomolle.

– Katon etuosa kosketti rattia, ja perä oli mennyt V:n muotoiseksi. Mekaanikot eivät vastanneet mitään, joten he kävelivät Gerhardin luo. Minä olin piilossa, koska päästäni vuosi hiukan verta, Alesi nauraa.

– Gerhard kertoi, että ”Jeanille oli tapahtunut onnettomuus. Ehkä hän lähti sairaalaan”. Kaikki pitivät minusta huolta, mutta sitten kun hän (Todt) kuuli, mitä oli tapahtunut, hän oli niin vihainen minulle, Alesi jatkoi.

– Mutta ei hän minusta välittänyt, vaan autostaan.

Ferrarin vaihdettua Michael Schumacherin aikakauteen vuonna 1996 Alesi ja Berger siirtyivät kolmen yhdessä vietetyn kauden jälkeen yhtä jalkaa Benettonilla, jossa ajoivat tallikavereina vielä seuraavat kaksi vuotta.

Lisää aiheesta:

Michael Schumacherin satumainen debyyttikisa karahti kiville 30 vuotta sitten Spassa – kisainsinööri: "Se osoitti hänen kokemattomuutensa"F1-pomo kertoo, mitä Silverstonen varikolla tapahtui, kun Michael Schumacher oli ajanut ensimmäiset kierroksensa F1-autolla – insinöörit saivat heti näpeilleen: "Tällainen minä olen!"Vuosi sitten kuollut Niki Lauda koki aikanaan saman kohtalon kuin Sebastian Vettel – monen muunkin mestarin sukset menivät ristiin Maranellossa: "Koin, että minua ei kohdeltu oikein"Muistatko? Mika Salon unelmapesti Ferrarilla alkoi piileskelyllä ja yllättävällä tuplabuukkauksella – ”Kerroin, että minulla on pieni ongelma lauantain kanssa”Vaikeudet loivat ainutlaatuisen suhteen Michael Schumacherin ja Jean Todtin välille – Schumin poikkeuksellinen kannanotto palautti järjestyksen
F1FerrariF1-historiaUrheilu
Isä kuoli lentoturmassa, Briatore uhkasi potkuilla – F1-legendalle jäähyväisvoitto kuin taivaan ihmeenä

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen16:42
    Mercedes

    Mercedes julkisti ensi kauden F1-kuskinsa

  • Eilen16:09
    Michael Schumacher

    Syyte: Raiskaus Michael Schumacherin kodissa

  • ma12:35
    Moottoriurheilu

    Suomalaisyritys F1-tallin sponsoriksi – näytillä jo ensi viikonloppuna

  • 10.10.06:02
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä tunnustaa hurjan faktan – Kimi Räikkösen ura esimerkkinä

  • 9.10.17:10
    MM-ralli

    Kalle Rovanperältä F1-paljastus – tältä meno näytti Red Bull -autossa