Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Jos Helsingin kitkarengastavoite toteutuisi, olisi sillä suorastaan radikaali vaikutus: "Vastaava saavutettaisiin puolittamalla liikennemäärä"

7:47Kitkat vai nastat? Näin valitset oikean talvirenkaanNastat vai kitkat? Katso videolta!
Julkaistu 28.10.2021 17:58

Ville Järveläinen

Helsinki on tunnettu kitkarenkaiden puolestapuhuja.

Helsingin kaupungin tavoitteena on kasvattaa kitkarenkaiden osuus Helsingin kaupunkiliikenteessä nykyisestä vajaasta 30 prosentista 70 prosenttiin seuraavan kymmenen vuoden aikana.

Kaupungin mukaan kitkarenkaiden lisääntyminen ja vastaavasti nastarenkaiden väheneminen auttaisi hillitsemään teiden kulumista, mutta parantaisi myös ilmanlaatua.

– Katupölyn pääasiallisia aiheuttajia ovat nastarenkaat ja niiden aiheuttama katujen kuluma sekä hiekoitusmateriaalista peräisin oleva aines. Talven aikana irronnut aines nousee keväisin ilmaan katupölynä, kaupunki kertoo verkkosivuillaan.

Lue myös: Toimittaja myönsi, ettei vaihda talvirenkaita, koska hänellä on nelivetoinen auto – tämä Suomessa kuvattu video hämmästyttää maailmalla

Näin melu vähenisi, jos 70 prosenttia ajaisi kitkoilla

Teiden kunnon sekä katupölyn lisäksi kaupunki kertoo kantavansa huolta metelistä, sillä tieliikenne on Helsingissä suurin ympäristömelun lähde.

Tietä rouhivat nastarenkaat aiheuttavat ymmärrettävästi enemmän ääntä kuin kitkarenkaat. Kaupungin laskelmien mukaan kitkarenkaiden osuuden nouseminen tavoiteltuun 70 prosenttiin auttaisi vähentämään liikenteen melua 1–3 desibelillä.

Kyse on suuremmasta vaikutuksesta, mitä luvut itsessään antavat ymmärtää.

– Suunnilleen vastaava kolmen desibelin vähennys saavutettaisiin puolittamalla kaupungin liikennemäärä, kaupungin sivuilla kerrotaan.

Kantakaupungissa nopeusrajoitukset ovat suhteellisen matalat, ja suurin merkitys kitkarenkaiden käytöllä kaupungin melutasoon onkin kaduilla, joissa on viidenkympin nopeusrajoitus.

Kaupungin mukaan kitkarenkaiden osuuden kasvaessa kaduilla olisi mahdollista käyttää myös pienempirakeista ja hiljaisempaa päällystettä.

Helsinkiläiset suhtautuvat positiivisesti kitkoihin

Kaupunki teetti keväällä 2021 kyselyn, jossa helsinkiläisiltä autoilijoilta kysyttiin talvirenkaiden käytöstä ja talvirengastyypin valinnasta.

Kyselyyn vastanneista yli 30 prosenttia ilmoitti ajavansa talvella kitkoilla. Kokemus kitkoista on ollut lisäksi myönteinen, sillä lähes 90 prosenttia ilmoitti hankkivansa jatkossakin kitkat. Sen sijaan nastarenkailla ajavista vastaajista vain alle puolet aikoi hankkia seuraavaksi nastat.

Suurimmiksi kitkojen valintaan vaikuttaviksi tekijöiksi nousivat muun muassa ajomukavuus, terveys- ja ympäristönäkökulmat sekä renkaiden soveltuvuus kaupunkiympäristöön.

Lue myös: Mitä eroa on tavallisella ja C-merkityllä nastarenkaalla? Aika paljon, paljasti Moottorin testi

Lähde: Helsingin kaupunki

Lisää aiheesta:

Helsingin kaupunki paljasti, kuinka "hyvin" kohuttu nastarengaskielto puriNäin kävisi liikenneturvallisuudelle, jos kitkarenkaiden määrä tuplaantuisiNastavalmistaja jyrähtää: Helsingin kaupungin nastarengasväitteet eivät kestä tieteellistä tarkastelua – "Disinformaatiokampanja"Helsingin kaupunki ei luovuta – listasi tukun syitä, miksi nastarenkaat joutaisivat romukoppaanHelsinki aikoo kokeilla kolmen vuoden nastarengaskieltoa – tätä katua se ainakin koskisiPitäisikö kitkakuskien peräti kiittää nastarenkailla ajavia? – "Jos kaikilla olisi allaan kitkat..."
LiikenneHelsinkiYmpäristöRenkaatAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • 17:37
    Teboil

    HS: SEO on kiinnostunut neuvottelemaan Teboil-kauppiaiden kanssa

  • ma15:45
    Teboil

    Teboileja katoaa kartalta, henkilöstölle pidettiin info – kysyimme tankkaajilta, hiertääkö Putinin sotakassan kartuttaminen

  • ma15:13
    Vantaa

    Vantaan ratikan hinta noussut 750 miljoonaan – selvästi muita kaupunkeja kalliimpi

  • ma12:53
    Venäjä

    Tutkija: Lukashenka mielistelee Putinia nyt tavalla, joka voi aiheuttaa Venäjälle ison ongelman

  • ma11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa