Kitkarenkaat kasvattavat suosiotaan, mutta ilman nastarengaskuskeja myös monelle kitkoilla ajavalle voisi käydä köpelösti.
Eurooppalaisten rengasvalmistajien liiton ETRMAn tilastojen mukaan viime vuonna Suomeen toimitetuista henkilö- ja pakettiautojen talvirenkaista kitkarenkaiden osuus oli 24,4 prosenttia. Kaksi vuotta aikaisemmin määrä oli vain 17 prosenttia.
Liikenne- ja viestintäviraston tammi–helmikuussa 2021 parkkipaikoilla tekemän seurannan perusteella kitkarenkaiden osuus henkilöautojen talvirenkaista oli viime talvena 20,4 prosenttia.
– Kitkarenkaiden yleistyminen on ympäristöuutinen, sillä nastarenkaat kuluttavat teitä paljon kitkoja nopeammin ja esimerkiksi kaupungeissa suuri osa katupölystä koostuu nastojen tien pinnasta irrottamista hiukkasista. Toki Suomi on yhä vahvasti nastarengasmaa, mikä onkin koko maan mittakaavalla ehdottomasti perusteltua. Edelleen nastarengas on turvallisin vaihtoehto vaativiin talviolosuhteisiin, markkinapaikka Torin autoliiketoiminnasta vastaava johtaja Jenni Tuomisto sanoo Torin tiedotteessa.
Lue myös: "Pidän ohjetta varsin vaarallisena" – tässä rengasasiassa asiantuntija ei luottaisi auton käyttöoppaaseen
Talvirenkaita koskeva tieliikennelaki muuttui viime vuonna. Nyt talvirenkaita on käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun aina, kun keli sitä edellyttää. Ennen viime talvea laki määräsi talvirenkaat alle joulukuun alusta helmikuun loppuun. Ajanjakso eli niin sanottu talvirengaspakko on nykyään siis pidempi, mutta velvoite talvirenkaiden käyttöön on sääsidonnainen.
Nastaa etsitään 70 prosenttia enemmän
Kitkojen kasvava suosio näkyy myös käytettyjen renkaiden kaupassa. Vielä kaksi vuotta sitten talvirengassesonkina Tori.fi:ssä haettiin kitkarenkaita 70 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden sesonkina. Talvirengassesonki on syys–marraskuu.