Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Jopa kuusi kymmenestä jakaisi tämänkin artikkelin lukematta – sorrutko sinäkin siihen?

Shutterstock
Julkaistu 17.06.2016 09:51

MTV LIFESTYLE

Luetko sinä jakamiasi artikkeleita? Tuore tutkimus väittää, että niin tekee vain hieman yli puolet artikkeleita jakavista, kirjoittaa Washington Post.

Jopa kuusi kymmenestä ei lue artikkelia, ennen kuin jo jakaa sen sosiaalisessa mediassa. 

Tämä todettiin myös käytännössä, kun satiirisista uutisistaan tuttu sivusto Science Post julkaisi kesäkuun alussa artikkelin, jonka teksti oli pelkkää lorem ipsumia. Otsikkona oli: ”Tutkimus: 70 prosenttia Facebookin käyttäjistä lukee vain otsikon ennen kuin kommentoi”.

Artikkelia jaettiin lähes 46 000 kertaa.

Columbian yliopiston tuore tutkimus totesi, että 59 prosenttia Twitterissä jaetuista linkeistä jäävät oikeasti klikkaamatta. Toisin sanoen useammin kuin joka toisessa jaossa artikkelin jakaja ei ole edes lukenut artikkelia – ainoastaan sen otsikon.

Huolestuttavaa ilmiössä on myös se, että esimerkiksi Facebookissa kaverien jaot ja tykkäykset määrittävät, mitä seinällä näytetään.

– Ihmiset ovat valmiita jakamaan artikkeleita, mutta eivät lukemaan niitä. Tämä on tyypillistä modernille uutisten kulutukselle: ihmiset muodostavat mielipiteensä yhteenvedoille tai yhteenvedoille yhteenvedoista, kommentoi yksi tutkijoista, , Washington Postille.

Arnaud Lehout

Tutkimuksessa selvisi, että kaikkein suurimpia uutisia jaetaan paljon, mutta ei lueta.

Eniten klikkauksia artikkeleihin tuli tavallisten Twitter-käyttäjien jakamista julkaisuista, ei mediayhtiöiden itsensä. Yllättävää oli myös se, että yleensä näitä linkkejä klikattiin vielä useita päiviä myöhemmin artikkelin julkaisusta.

Lähde: Washington Post

Lisää aiheesta:

Luitko tästäkin jutusta pelkän otsikon? Facebook alkaa pian varoitella aiheestaOlitko jakamassa artikkelia kaverillesi lukematta sitä itse? Twitterin uusi ominaisuus iskee tähän väliinFacebookiin jättimäinen muutos – tällainen uutisvirrasta tulee lähiviikkoinaLuulitko olevasi koukussa Facebookiin? Oikeasti haluat vain kytätä ärsyttäviä ystäviäsiFacebook haluaa karsia klikkiotsikointia – yhtiöltä selkeä viesti julkaisijoille Facebook ryhtyy toimiin klikkiotsikoita vastaan
PuhelimetTabletTwitterDigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Puhelimet
  • 8.10.12:51
    Matkailu

    Vakuutusyhtiö listasi yleisimmät matkatavaravahingot – tietyt iPhonet korostuvat tilastoissa

  • 4.10.08:33
    Turvallisuus

    Ethän lataa puhelinta näin? Voit hoksata mokasi, kun olet jo hengenvaarassa

  • 27.9.16:12
    Eija-Riitta Korhola

    Härskit vanhukset varastivat Eija-Riitta Korholan puhelimen: "Luulin höperöksi mummoksi"

  • 25.9.10:15
    Näkö

    Miten sokea lukee tekstiviestin? Näkövammainen Sari kertoo

  • 17.9.18:58
    iPhone

    Tuoreesta iPhonesta saa pulittaa jopa 2 500 euroa – asiantuntijalta tyrmäys