Jopa kuusi kymmenestä jakaisi tämänkin artikkelin lukematta – sorrutko sinäkin siihen?

Luetko sinä jakamiasi artikkeleita? Tuore tutkimus väittää, että niin tekee vain hieman yli puolet artikkeleita jakavista, kirjoittaa Washington Post.

Jopa kuusi kymmenestä ei lue artikkelia, ennen kuin jo jakaa sen sosiaalisessa mediassa. 

Tämä todettiin myös käytännössä, kun satiirisista uutisistaan tuttu sivusto Science Post julkaisi kesäkuun alussa artikkelin, jonka teksti oli pelkkää lorem ipsumia. Otsikkona oli: ”Tutkimus: 70 prosenttia Facebookin käyttäjistä lukee vain otsikon ennen kuin kommentoi”.

Artikkelia jaettiin lähes 46 000 kertaa.

Columbian yliopiston tuore tutkimus totesi, että 59 prosenttia Twitterissä jaetuista linkeistä jäävät oikeasti klikkaamatta. Toisin sanoen useammin kuin joka toisessa jaossa artikkelin jakaja ei ole edes lukenut artikkelia – ainoastaan sen otsikon.

Huolestuttavaa ilmiössä on myös se, että esimerkiksi Facebookissa kaverien jaot ja tykkäykset määrittävät, mitä seinällä näytetään.

– Ihmiset ovat valmiita jakamaan artikkeleita, mutta eivät lukemaan niitä. Tämä on tyypillistä modernille uutisten kulutukselle: ihmiset muodostavat mielipiteensä yhteenvedoille tai yhteenvedoille yhteenvedoista, kommentoi yksi tutkijoista, Arnaud Lehout, Washington Postille.

Tutkimuksessa selvisi, että kaikkein suurimpia uutisia jaetaan paljon, mutta ei lueta.

Eniten klikkauksia artikkeleihin tuli tavallisten Twitter-käyttäjien jakamista julkaisuista, ei mediayhtiöiden itsensä. Yllättävää oli myös se, että yleensä näitä linkkejä klikattiin vielä useita päiviä myöhemmin artikkelin julkaisusta.


Lue myös:

    Uusimmat