Joko olemme perillä? Näin lapsiperheen autoloma onnistuu turvallisesti ja mukavasti

Näin käytät turvakaukaloa oikein ja varmistat lapsesi turvallisuuden 10:41

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Pääkuvan video

Muista käyttää turvakaukaloa oikein kesän automatkoilla

Kysymys: Miten lapsiperheen automatka sujuisi mahdollisimman mukavasti ja turvallisesti?

Vastaus: Näin kesälomalla moni suuntaa perheen kanssa autolomalle kotimaahan – osa pidemmällekin. Liikenneturvallisuusasiantuntijamme, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen, kokosi vinkkejä lapsiperheen matkan onnistumiseksi.

Kesäiset autolomat omien vanhempien kanssa ovat vielä tuoreessa muistissa näin keski-ikäisenäkin. Se kuvannee niiden merkitystä lapselle mieleenpainuvina ja unohtumattomina kokemuksina. Omille vanhemmille pitäisi kyllä antaa urhoollisuusmitali, kun jaksoivat 80-luvun alkupuolella autolomailla joka kesä kolmen pojan kanssa sen aikaisilla autoilla – ei nimittäin ollut ilmastointia sen enempää Nissan Cherryssä kuin edistykellisessä Fiat Regata Weekend –perhefarmasissakaan. Huumoria on varmasti kysytty, kun pikkuveli oli Porista Saksaan suuntautuvalla autolomalla ensimmäisen kerran kysynyt Ulvilan kohdalla, että joko olemme perillä.

Moni asia on muuttunut noista oman lapsuuteni ajoista – paitsi autojen myös virikkeiden ja taukopaikkojen suhteen. Ilmastointi on näin kesäajan autolomailuun se käänteentekevin varuste – ainakin matkustusmukavuutta ajatellen. Toki käyttäjän on syytä huolehtia, että ilmastointilaite tulee huollettua säännöllisesti kahden vuoden välein. Ilmastointihuolto on syytä ajoittaa ennen lomamatkaa mieluummin kuin lomamatkan jälkeen. Näin varmistaa parhaiten sen moitteettoman toiminnan matkan aikana. Muutenkin on syytä pitää mielessä, että säännöllisesti huolto-ohjelman mukaan huollettu auto on toimintavarma ja turvallinen.

Myös renkaiden kunto on syytä tarkastaa hyvissä ajoin ennen lomamatkalle lähtöä. Alkukesän karheat asfaltit ovat saattaneet kuluttaa yllättävän nopeasti keväällä, alle vaihdettaessa, vielä kohtalaisilta vaikuttaneita kesärenkaita. Mikäli kulutuspintaa on jäljellä alle 4 mm, suosittelen renkaiden uusimista ennen autolomalle lähtöä. Useiden testitulosten perusteella vesiliirron riski kasvaa huomattavasti urasyvyyden pudottua tuon maagisen neljän millin alle.

Huolellinen suunnittelu

Auton valmistelun lisäksi onnistuneen matkan edellytys on huolellinen etukäteissuunnittelu. Varsinkaan pienten lasten kanssa matkustettaessa ei kannata ahnehtia liian pitkiä päivämatkoja. Koko päivän paikallaan istuminen ja sen aiheuttama pyllyn puutuminen ei ole lapsesta mukavaa. Ja kuten kaikki lasten kanssa matkustaneet hyvin tietävät, lapsi ei peittele näyttää sitä, että nyt ollaan epämukavuusalueella. Tämä puolestaan heijastuu väistämättä myös vanhempien lomafiilikseen.

Automatkatkin kannattaa siis ottaa loman kannalta. Kun ei laadita liian tarkkaa tai tiukkaa aikataulua, voi taukoja pitää suunniteltua enemmän. Näin matkaltakin voi poimia jonkin ex tempore –kohteen, jos sellainen sattuu vastaan tulemaan.

Lasten kanssa tauot venyvät – aina. Vaipanvaihdot ja syöttämiset ottavat oman aikansa ja pitäähän se leikkinurkkauskin käydä testaamassa. Fakta on, että alle tunnin tauoista on turha haaveilla – useimmiten tunti ei riitä vielä mihinkään. Vaikka monesti pienet idylliset taukopaikat ovat persoonallisia ja mukavampia kuin samaan muottiin räälöidyt isot liikenneasemat, on pakko todeta, että pienen lapsen kanssa kurvaan kyllä mieluummin ison liikenneaseman pihaan. Niistä löytyy usein erilliset lastenhoitohuoneet vaipanvaihtoa silmällä pitäen. Monilla niistä myös lapsen ruokailu onnistuu sangen edullisesti tai tiettyyn ikään asti jopa ilmaiseksi noutopöytää hyödyntäen. Myös lapsien viihtyvyys vanhempien ruokaillessa tai kahvitellessa on varmistettu monipuolisine leikkinurkkauksineen tai –huoneineen.

Suunnittelussa kannattaa ottaa huomioon myös lasten päiväuniajat. Matka sujuu mukavasti nukkuessa. Parin tunnin päiväunien aikana kyseisen päivän etappi on jo 160 km lähempänä. Jos taas lapsi istutetaan heti päiväunilta herättyään autoon, ovat vanhempien kekseliäisyys ja kärsivällisyys enemmän kuin koetuksella.

Pakkaaminen

Perheen kanssa matkustettaessa mukana on aina paljon tavaraa. Tämä on järkevää huomioida jo auton valinnassa, erityisesti, jos aikoo harrastaa autolomailua perheen kanssa. Vaunut, rattaat ja matkasänky vievät yllättävän paljon tilaa ja jonnekin pitäisi pakata vielä vaatetavara matkalaukuissa tai vastaavissa.

Pakkaamista suunniteltaessa kannattaa miettiä, voiko jotain jättää kotiin. Esimerkiksi useimmat majoitusliikkeet järjestävät kyllä tarvittaessa paikan päälle matkasängyn, kunhan sen muistaa tilatessa varata. Jopa muutaman euron matkasänkylisä per yö saattaa olla hintansa arvoinen verrattuna sen tuomaan lisätilaan autossa.

Ison farmariauton haltijana joudun itse perheen kanssa lomaillessani lisäämään tavarankuljetuskapasiteettia suksiboksin avulla. Suksiboksiin on näppärä pakata kevyttä vaatetavaraa kasseissa tai pienemmissä matkalaukuissa. Näin auton tavaratilan saa pyhitettyä rattaille ja isommalle matkalaukulle.

Turvallisen matkustamisen perusta on huolellinen kuormaus. Sekä boksi että tavaratila on kuormattava tiiviisti. Boksiin laitetaan vain kevyttä tavaraa ja niistä raskaimmat keskelle boksia niin, että kuorman paino jakautuu tasaisesti molemmille taakkatelineputkille. Tavaroiden paikallaan pysyminen varmistetaan huolellisella sidonnalla. Tavaratilaa ei saa milloinkaan kuormata takaistuimen selkänojan yläreunaa korkeammalle, jotteivät tavarat paiskaudu hätäjarrutuksessa tai törmäyksessä autossa istuvien takaraivoon.

Auton jäähdytys

Vaikka nykypäivän ilmastoidut autot ovat mukavia matkustaa, lämpenevät niidenkin sisätilat nopeasti auringonpaisteeseen pysäköitynä. Lapsuuteni ilmastoimattomilta autoreissuilta muistan, miten isä etsi aina varjoisia pysäköintipaikkoja. Se oli noina aikoina aivan ehdoton toimintatapa, joka itse asiassa toimii aivan yhtä hyvin nykyäänkin: varjossa auto lämpenee selkeästi hitaammin kuin auringossa – siis siitä huolimatta, että monessa nykyautossa on tummennetut lasit.

Auton viilentämiseksi on olemassa myös teknisiä ratkaisuja, jotka vaihtelevat jonkin verran merkeittäin. Osassa autoja on ikkunoiden tuuletusavaustoiminto eli painamalla kaukosäätimen ovenavauspainiketta pitkään, aukeavat auton sivuikkunat. Näin autoon saadaan läpiveto hetkellisesti ennen sinne menoa. Muissa kuin porrasperäisissä autoissa ilman vaihtuvuutta voi tehostaa myös avaamalla takaluukun. Sekä ikkunoiden tuuletusavaus –toimintoon ja sähköisesti avattavaan takaluukkuun liittyvät kuitenkin omat haasteensa. Autoon olisi hyvä olla näköyhteys, kun ikkunat tai takaluukku ovat auki, jotta pystyy kontrolloimaan, ettei matkustamosta lähde mitään varkaiden matkaan. Toinen, isompi ongelma on, että kaukosäätimen painikkeet saattavat painua joskus pohjaan myös vahingossa, avaimen ollessa taskussa. Tällöin pysäköintialueella saattaa odottaa ikävä yllätys, kun auto on seissyt ikkunat tai takaluukku auki, ilman valvontaa.

Itse suosin polttoainetoimisen lisälämmittimen ns. tuuletustoimintoa. Kun tuuletustoiminnon aktivoi auton asetuksista, saa jäähdytyspuhaltimen käynnistettyä polttoainetoimisen lisälämmittimen kaukosäätimellä. Puhallin ei tietenkään hyödynnä auton ilmastointilaitetta, koska auto ei ole käynnissä, mutta kyllä jo ulkoilman siirtäminen autossa lämmenneen ilman tilalle tekee autoon menoa huomattavasti miellyttävämmäksi.

Lasten virikkeet

Lasten viihtymiseen autossa on tarjolla monenlaista virikettä. Turvallisuuden vuoksi olisi tärkeää, että erilaiset älylaitteet olisivat tukevasti telineissä tai istuintaskuissa, mikäli niitä ei käytetä. Takapenkillä irrallaan lojuva tai pienen lapsen käsissä pitämä raskas tablet-kone lentää hätäjarrutuksessa hallitsemattomasti etupenkillä istuvien päälle.

Lapsuuteni automatkoilla isä viihdytti minua erilaisin kilpailuin. Kilpailimme siitä, kumpi bongasi ensin enemmän traktoreita tai sovitun merkkisiä tai värisiä autoja tiettyyn paikkakuntaan mennessä. Matka kului nopeasti ja hauskaa oli. Samalla oppi myös mukavasti maantietoa, kun eri paikkakuntien sijainti paloi kilpailun lomassa verkkokalvoille. Ei ole muuten ollenkaan hölmömpi keino hyödyntää nykyäänkään.

Kuljettajan ajotapa

Näin viimeiseksi haluan vielä muistuttaa, että kuljettajan esimerkillinen ja vastuullinen ajotapa on kaiken A ja O turvallisen perillepääsyn varmistamiseksi.

Hypätään siis virkeänä rattiin, käytetään maltillisia nopeuksia, pidetään kunnon turvaväliä edellä ajavaan ja jätetään turhat ohitukset tekemättä.

Turvallisella ajotavalla on merkitys paitsi ajamisen välittömään turvallisuuteen - myös lapsen oman liikenneasenteen kehittymiseen.

Mukavaa lomaa!

Lue myös:

    Uusimmat