Hyvä arki ja asuminen koostuvat monista asioista. Työmatkat ja liikkuminen, lähipalvelut sekä oman kodin viihtyvyys ja toimivuus ovat kaikki osa asumiskokemusta. Asumisen murroksessa myös erilaiset arkea helpottavat palvelut yleistyvät vauhdilla.
Kaupallinen yhteistyö: Suomen Asuntomessut
Tulevaisuudessa kotiovelle saatavien palveluiden määrä kasvanee entisestään vauhdilla. Jo viimeisen parin vuoden aikana esimerkiksi ruokakassi- ja ravintola-palvelut ovat yleistyneet ympäri Suomen. Kotiovelle on mahdollista saada jo jos jonkinmoisia palveluita: uuden auton voi saada suoraan omaan autotalliin toimitettuna ja verkkokaupat mahdollistavat lähes minkä tahansa tuotteen kotiinkuljetuksen.
Myös asumiseen liittyviä palveluita kehitetään koko ajan pidemmälle. Esimerkiksi Ruotsissa on hehkutettu uudenlaista asuntokonseptia, jossa asukkaalle on tarjolla muun muassa posti-, noutoruoka- ja pesulapalveluita kuukausimaksua vastaan. Helsingin Kalasatamaan nousee parhaillaan tornitaloja, joihin tulee Postin SmartPost eli asukkaille tarkoitetut paketti- ja palvelulokerot. Jätkäsaaren Sukupolvienkortteliksi nimetyssä asuntokokonaisuudessa korostuu puolestaan yhteisöllisyys: korttelista löytyy erilaisia yhteisiä tiloja, kuten kahvila, pesula ja oleskelutiloja.
Suuri osa suomalaisista kokee asuvansa palveluiden lähellä
Suomen Asuntomessut tutki suomalaisten asukkaiden asumistyytyväisyyttä alkuvuodesta. Asukasbarometrin tulokset kertovat, että suomalaisille koti on turvallinen paikka, jossa voi ladata akkujaan. Osalle se on huoletonta kerrostaloasumista – osalle taas omakotitaloasuminen on tärkeä osa omaa elämäntapaa.
Asukasbarometrin mukaan 81 prosenttia suomalaisista on tyytyväisiä asumiseensa. Korkea asumistyytyväisyys perustuu siihen, että tarjolla on laaja valikoima erilaisia asuinympäristöjä, joissa kaikissa hyvän asumisen peruskriteerit toteutuvat vähintäänkin tyydyttävällä tasolla.
