Joka kolmas asioi viikoittain internetissä

Sähköisiä kirjeitä vastaanottavia kuluttajia oli Netpostiin kirjautunut vuoden lopussa 120 000, tänä vuonna määrän odotetaan nousevan 250 000:een.

Runsas kolmannes suomalaisista käyttää jo viikoittain internetiä sähköiseen asiointiin. Se tarkoittaa käytännössä esimerkiksi laskujen maksua, tilausten ja ajanvarausten tekoa tai lomakkeiden täyttämistä verkkopalvelujen kautta. Päivittäin netin kautta asioi 11 prosenttia suomalaisista.

Itella-konserni selvitti sähköisten palvelujen käyttöä Gallup-Kanavan kyselyllä, johon vastasi marraskuussa yli 1100 suomalaista.

Aiemmin Suomen Postina tunnettu yhtiö haki kyselyllä osviittaa, mihin suuntaan sähköisiä viestipalveluita kannattaisi kehittää. Parhaiten sähköinen asiointi sopii vastaajien mielestä rahaliikenteen tai varallisuuspalvelujen hoitoon, mutta myös terveys- ja viranomaispalveluiden käyttö sähköisesti kiinnostaa. Moni saisi vaikka reseptit tai tai laboratoriotulokset mielellään sähköisesti, jos sen voisi tehdä turvallisesti.

Itella avasi oman "älykkään postilaatikkonsa" verkossa jo muutama vuosi sitten, mutta vasta nyt sen suosio on ponkaissut kasvuun.

- Markkinat ovat viimein kypsyneet tällaiselle palvelulle, Itellan Netposti-yksikön johtaja Antero Sare'n uskoo. Kehitystä kuvaa se, että kun vuosi sitten Netpostin kautta lähetti laskuja ja muita viestejä 120 yritystä, nyt niitä on 2000.

Sähköisiä kirjeitä vastaanottavia kuluttajia Netpostiin oli kirjautunut vuoden lopussa 120 000, tänä vuonna määrän odotetaan nousevan 250 000:een. Palvelussa välitettävien viestien määrän Sare'n ennakoi nelinkertaistuvan yli neljään miljoonaan.

Virallinen asiointi vaatii vahvan tietoturvan

Nykyisillä viestivolyymeilla Netposti ei Sare'nin mukaan vielä ole kovin hyvää bisnestä, mutta ennen pitkää siitä odotetaan kannattavaa liiketoimintaa. Yhteiskunnan sähköistyessä yhä isompi osa viestivirroista siirtyy väistämättä digitaaliseen muotoon.

Kilpailijoita Netpostilla on lähinnä laskujen välityksessä, jossa myös pankeilla on omia järjestelmiään.

Netposti taas pyrkii myös valtionhallinnon ja kansalaisten välisen sähköisen asioinnin kanavaksi. Sellaista haetaan tarjouskilpailulla kenties jo tämän kevään aikana.

- Sähköiseen viranomaisasiointiin tarvitaan digitaalinen viestintäratkaisu, joka takaa vahvan tietoturvan. Tavallinen sähköposti ei näitä vaatimuksia täytä, mutta Netpostin tietoturva on samaa tasoa kuin verkkopankeissa, Sare'n vakuuttaa.

Sähköisen postilaatikon juridinen asema on yhtä vahva kuin vanhalla fyysisellä laatikolla, koska palveluun rekisteröitynyt kuluttaja sitoutuu ottamaan sen kautta vastaan virallista postia.

Marraskuisen kyselyn mukaan moni kuluttaja haluaisi sähköisesti esimerkiksi kuitit ja tiliotteet, palkkalaskelmat, vakuutusasiakirjat, viranomaispäätökset ja verotusviestit.

Tärkeää on myös mahdollisuus sähköiseen arkistointiin. Netpostissa kuitit ja muut viestit säilyvät maksutta kuusi vuotta eli yhtä kauan kuin verottaja vaatii.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat