Jatkuuko suomalaisbändien menestys?

Suomalaisen POP-musiikin kansainvälisestä menestyksestä on tullut viimein totta parin vuoden aikana, mutta samantien yhtä iso kysymys on, miten menestys säilytetään. Suurimmat hittitehtailijat ovat nyt lähdössä "toiselle kierrokselle", joka on alan bisneksen mukaan jopa läpimurtoa vaikeampaa. Rahaa markkinointiin ainakin on, kärkinimiemme levyjä on myyty maailmalla jo n. 9 miljoonaa kappaletta. Vielä muutama vuosi sitten luvut olivat muutamia kymmeniätuhansia.

-Freestyler oli vuoden 2000 eniten myyty single, että sitä kun mennään sitten nostamaan niin, mikäs sen jälkeen on se raja, kyselee Bomfunk MC's -bändin Raymond Ebanks.

-Kyllä me ollaan tyytyväisiä kaikkiin meidän saavutuksiin, että kyl mä luulen et nyt kun nää biisit tulee ulos, et vaikka ne ei menis ykköseks, niin se ei tarkoita sitä etteikö bändi kierrä tuolla ja on aivan innoissaan keikoilla, Ebanks sanoo.

Läpimurron jälkeen vielä vaikeampaa


Bomfunk MC's on ollut viimeiset puolitoista vuotta suomalaisen levybisneksen märkä uni, josta tuli totta. Yli 3 miljoonaa myytyä singleä ja ensilevyäkin 600 000 kpl. Nyt singotaan yhtyettä toiselle kierrokselle, uuden singlen videon kuvausta seurasi Helsingissä mediaa eurooppalaisia taivaskanavia myöten.

-En tiedä, onko tämä mitenkään uutta. Yhtye on entisenlainen. Mutta kunhan päästään dance-klubeihin tämä voi olla suuri menestys, arvioi toimittaja Henning Gode Viva-musiikkikanavalta.

Toinen kierros on joka tapauksessa tiukka paikka, myönnetään levy-yhtiössäkin. Tosin yhtye on tuonut markkinarahaa taloon, pelkästään uuteen videoon sijoitetaan satojatuhansia markkoja. Se lienee Suomen toiseksi kallein, kallein on HIMin Pretending. HIM:in kahta ensimmäistä levyä on myyty yli miljoona kopiota, uusin on tullut juuri myyntiin.

Rockin emämaihin Englantiin ja Amerikkaan suomalaisyhtiöt eivät kuulemma tunge väkisin, kun markkinaa piisaa vielä Manner-Euroopassakin.

-Voi olla, että Englanti on suomalaisille yhä vaikea, mutta en tiedä, miksi sinne sitten pitää yrittää, ihmettelee rock-toimittaja Petri Silas.

-Ehkä kyse on vanhoista traditioista, että olisi hienoa saada kuvansa Q-Magazinen tai Rolling Stonen kanteen. Mutta tottahan se on, että sama se, mistä se markka tulee, Silas uskoo.

-Onhan niitä monia muitakin paikkoja kuin Englanti ja USA. Mut kyllä me yritetään valloittaa kaikki maat, arvelee Bomfunk MC s -yhtyeen Dj. Gismo.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat