Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
MM-Ralli-sivujen kansikuva
MM-Ralli
Etusivu
Aikataulu ja tulokset
MM-pisteet
Valmistajien MM-pisteet

Jari-Matti Latvalan kommentti ällistytti asiantuntijat – Tommi Mäkisen ex-pomo pitää naiivina ja naurettavana

Jari-Matti Latvala ei halua tallimääräyksiä Toyotalle, vaikka se maksaisi tiimille kuljettajien MM-tittelin.
Jari-Matti Latvala ei halua tallimääräyksiä Toyotalle, vaikka se maksaisi tiimille kuljettajien MM-tittelin.Vesa Pöppönen / AOP
Julkaistu 13.02.2024 17:36
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Toyotan päätös olla suosimatta tallipäätöksissään ainoaa mestarikandidaattiaan Elfyn Evansia ällistyttää kokenutta rallipomoa. Useat samoissa tehtävissä toimineet pitävät puhetta tasapuolisuudesta haihatteluna.

Evans on Toyotan kuskipaletista ainoa, joka läpi kauden ajavana voi taistella kuljettajien maailmanmestaruudesta, kun taas Hyundailla Thierry Neuville ja Ott Tänak pystyvät kamppailemaan MM-tittelistä kahden auton voimin.

Tässä valossa voisi uskoa, että Kalle Rovanperää ja Sebastién Ogieria saatetaan pyytää hidastamaan tietyissä tilanteissa, jotta Toyota saa järjestettyä maksimipisteet Evansille. Näin ei asia kuitenkaan tallipäällikkö Jari-Matti Latvalan mukaan ole.

– Meillä on vain Elfyn, joka voi oikeasti kamppailla tittelistä, mutta uskomme reiluun peliin ja haluamme saada kuskien välille reilun taistelun, joten emme tee mitään taktisia muutoksia, Latvala kommentoi DirtFishille.

– Kun katsoo kuskejamme, niin valmistajien MM-sarjassa meillä on mahdollisuudet. Siinä voimme minusta todella haastaa, mutta kuljettajien MM-sarjassa se on vain niin, että Elfynin täytyy ajaa yksin.

Asiantuntija pitää naiivina ajatuksena

Latvalan lausunto herättää ihmetystä DirtFishin haastattelemissa asiantuntijoissa. Toyotan, Mitsubishin ja Subarun entinen tallipäällikkö George Donaldson sanoo mielipiteensä suoraan.

– Minusta koko juttu on vähän naiivi. Tämä on erittäin kallis moottoriurheilulaji, jolla on paljon julkisuusarvoa. Ajatus siitä, että olisi jotain urheilullista tasapuolisuutta antaa kuskien kisata, on naurettava, Donaldson tokaisee.

– Tallimääräyksistä ovat hyötyneet monet maailmanmestarit, kuten Richard Burns, Colin McRae ja Carlos Sainz, eikä se ole vienyt mitään pois heidän saavutuksistaan, sanoo Tommi Mäkisen aikana Mitsubishillä ja Subarulla toiminut Donaldson.

LUE MYÖS: Näissä koukeroissa piilee Kalle Rovanperän erityiskyky – "Moni kuski ei varmaan ymmärtäisi"

Volkswagenilla menestystä niittänyt tallipomo Jost Capito ymmärtää puheet valmistajien MM-tittelin tärkeydestä, mutta pitää tasapuolisuuteen vetoamista niin ikään erikoisena.

– Jos sinulla on joku, joka näyttäisi voivan voittaa kuljettajien maailmanmestaruuden eikä kakkos- ja kolmoskuskeilla ole enää mahdollisuutta, niin tiimin sisällä mestaruutta tavoittelevaa kaveria pitäisi tukea, Capito sanoo.

Capito muistuttaa, ettei rallissa voida hyödyntää tallimääräyksiä kovinkaan usein. Myös Hyundain entinen pomo Andrea Adamo ymmärtää Latvalaa vain osittain.

– Kuskina hän ei ehkä ollut tyytyväinen tallimääräyksiin eikä pitänyt niitä reiluina, mutta mielipiteeni on, että valmistaja on se, joka maksaa laskut, ja on heidän oikeutensa päättää, että parasta on tuoda mestaruus kotiin, Adamo linjaa.

– Meillä on esimerkkejä siitä, että tallimääräyksillä on voitettu ja hävitty mestaruuksia. Siinä ei ole kyse voittamisesta reilusti tai epäreilusti. Siinä on kyse tavoitteiden saavuttamisesta. Ja tavoite on voittaa.

LUE MYÖS: "Lottovoitto Rovanperälle ja Lapille" – tuoreet tiedot Ruotsista enteilevät MM-rallin suomalaisjuhlia

Lisää aiheesta:

Toyota-tähdet ajautuivat poikkeukselliseen tilanteeseen – Latvalalla ja Kankkusella tärkeä tehtävä: "Nyrkkiä pöytään"Jari-Matti Latvala ja Toyota kritiikin kohteena – näin suomalaispomo vastaa: "Siinä on sellainen vaara"Kommentti: Asiantuntijoiden kritisoima Jari-Matti Latvala on oikeassa ja väärässä samaan aikaanJari-Matti Latvalalta suoraa puhetta Toyotan uudesta tilanteestaKalle Rovanperä sai Sébastien Ogierin hermostumaan – Jari-Matti Latvala kertoo poikkeuksellisesta tilanteesta: "Oli vähän vaikea hallinnoida"Kommentti: Sardinian MM-ralli alleviivasi sitä, miksi Tommi Mäkisen yllättävä lähtö voi tuoda Toyotalle myös jotain hyvää
MM-ralliRalliJari-Matti LatvalaToyotaUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli
  • 19:03
    Moottoriurheilu

    Yllätysnimi rallin MM-sarjaan

  • 12.12.15:51
    Ralli

    MM-ralliin palaava Lancia: Kovat kuskikiinnitykset

  • 6.12.06:56
    Adrien Fourmaux

    MM-rallikauden tähtihetket julki: Jari Ketomaa räjäytti pankin – "Autossa ei ole enää osiakaan jäljellä!"

  • 5.12.16:24
    Esapekka Lappi

    Kartturia vaihtanut Esapekka Lappi suorana: "Freesi tuulahdus"

  • 5.12.13:20
    Esapekka Lappi

    Esapekka Lappi salamyhkäisenä MM-ohjelmastaan – "Ei tunnu että sysään perheen syrjään"