Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
MM-Ralli-sivujen kansikuva
MM-Ralli
Etusivu
Aikataulu ja tulokset
MM-pisteet
Valmistajien MM-pisteet

Jari-Matti Latvalan johtama Toyota välttämässä sudenkuopan – näin toistuviin ongelmiin on reagoitu: "Enemmän on kyse siitä"

Sorapinta aiheutti Toyotalle ongelmia viime kaudella.
Sorapinta aiheutti Toyotalle ongelmia viime kaudella.
Julkaistu 08.03.2023 13:58

AKI HIETAVALA

Rallin MM-kausi jatkuu ensi viikolla Meksikon paahtavassa helteessä.

Luvassa on kovapintaisia soraerikoiskokeita ohuessa ilmanalassa, sillä pätkiä ajetaan korkeimmillaan liki kolmessa kilometrissä. Viime kaudella Jari-Matti Latvalan johtama Toyotan WRC-talli oli isoissa ongelmissa kovan sorapinnan kisoissa kuten Sardiniassa ja Kreikassa.

LUE MYÖS: Kalle Rovanperän kommentti lupaa Toyotalle hyvää

Tiimi testasi Espanjan Almeríassa helmikuun lopussa. Testeissä yritettiin parhaalla mahdollisella tavalla simuloida Meksikon olosuhteita. Tiimipäällikkö Latvala sai kuljettajiltaan hyvää palautetta.

– Meksikoon lähdetään ihan hyvillä mielin. Meillä oli tietysti viime vuonna vähän haastetta sorakisoissa, missä on kova alusta, liukasta ja kova rengas. Olemme me töitä ainakin tehneet. Kommentit kuljettajilta ovat olleet positiivisia. Uskon, että meidän pitäisi olla suorituskykyisempiä tällä kaudella, Latvala vakuutti MTV Urheilulle.

– Meidän kuskien lähtöpaikat ovat myös hyvät. Kallen (Rovanperä) ei tarvitse aurata tietä ja myös Elfyn (Evans) pääsee kohtuulliselta paikalta kisaan. Takamotolla (Katsuta) on erinomainen lähtöpaikka ja (Sebastien) Ogierilla aivan loistava. Sen puolesta meillä on ainakin kaikki eväät menestykseen.

Testi on kuitenkin aina testi. Kuten viime kaudella nähtiin, ei testien työtä läheskään joka kerta palkittu. Latvala on silti luottavaisin mielin.

LUE MYÖS: Kalle Rovanperän tutkapari teki merkittävän havainnon ralliauton ratissa – "Olen ihmetellyt, että miten sä et kuule"

–Minun mielestäni olemme menneet eteenpäin. Luotan niihin kommentteihin, mitä kuljettajilta ja insinööreiltä olen saanut. Olemme tehneet jousituksen ja sen geometrian kanssa paljon töitä. Sen puoleen kaiken pitäisi olla reilassa.

Takavuosina Toyotalla oli Meksikossa kerta toisensa jälkeen ongelmia myös jäähdytyksen kanssa. Edellisen kerran Meksikossa voittoa juhli kuitenkin Toyota, kun Sebastien Ogier kiipesi ykköskorokkeelle koronapandemian supistamassa kilpailussa.

– Vanhat ongelmat ovat jo korjattu ja hanskattu. Moottorin ja jäähdytyksen puolesta en ole yhtään huolissani. Enemmän on kyse siitä, että saamme jousituksen toimimaan. Siihen on nyt yritetty monenlaista. Tärkeintä on, että saamme pitoa tiehen ja sitä kautta kuljettajille luottoa, Latvala toteaa.

Meksikon rallissa korkea ilmanala vie moottorin tehosta jopa neljänneksen. Ilmanalan vaikutusta hybridiyksikön toimintaan ei ole vielä tietoa.

– Viime vuonna nähtiin hybridien osalta, että lämpö ei ole ongelma. Oikeastaan ohuempi ilmanala on kysymysmerkki. Lämpö itsessään ei ole ollut ongelma. Se on uusi juttu, mitä ei tiedetä ja sen näkee vasta rallissa, Latvala miettii.

– Olemme kuitenkin nähneet, että ralleja voi jopa voittaa, vaikkei yksikkö toimisikaan koko ajan. Toivotaan, että kaikki pelaa, mutta pitää vähän henkisesti valmistautua, että jotain voi tulla.

LUE MYÖS: Jari Huttuselta viileä kuitti rallin SM-sarjan kärkikuljettajalle

Lisää aiheesta:

Toyota-kuljettajat kertoivat Jari-Matti Latvalalle suuren huolenaiheensaEsapekka Lapilta kovaa puhetta Toyotan touhuista – Meksikossa merkittävä jokerikortti: "Suurin hyöty mitä koskaan"Tässä piilee Kalle Rovanperän vaaran paikka Viron MM-rallissa – tallipäällikkö Jari-Matti Latvala: "Se on tosi hankala paikka Kallelle"Jari-Matti Latvala antoi Kalle Rovanperälle tärkeän muistutuksen – "Se kortti voidaan joutua ottamaan käyttöön"M-Sportin suomalaistähdet ovat valmiita jysäyttämään yllätyksen Turkin MM-rallissa – "Täällä kuski voi vaikuttaa"M-Sport Fordin suomalaiskuskeilla erityistestit Englannissa – "Aina on tullut pari sekkaa pataan"
MM-ralliRalliMoottoriurheiluUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli
  • 08:02
    Marcus Grönholm

    Suomen rallilegenda autonsa apuvälineestä: "Täysin laiton"

  • Eilen19:47
    Ralli

    Esapekka Lappi kommentoi Kalle Rovanperän lähtöä – MM-sarjalle rajusti rapaa

  • Eilen12:41
    Sami Pajari

    Sami Pajarin rallitulevaisuuden yllä kysymysmerkkejä – "Hassulta tuntuisi"

  • ke12:58
    Ott Tänak

    Supersiirto viritteillä! Lähde: Ott Tänak ja Jari-Matti Latvala keskustelleet

  • ti13:17
    Ralli

    Lähde: MM-ralli ison uutisen äärellä – "Viimeinen puuttuva pala"