Rallin MM-sarja jatkuu ensi viikolla Meksikon osakilpailulla. Luvassa on 24 erikoiskoetta, joista peräti yhdeksän kappaletta on lyhyitä yleisöpyörityksiä.
M-Sportin suomalaiskuskit Esapekka Lappi ja Teemu Suninen valmistautuivat normaalien soratestien lisäksi huolellisesti myös yleisöpätkiä varten. Suomalaiset testasivat Fiesta WRC:tä tällä viikolla Englannissa.
– Se oli tärkeää testiä asvaltilla sorapyörällä. Pystyimme kokeilemaan erilaisia säätöjä, jotka voivat juuri niillä lyhyillä pätkillä toimia, pieksämäkeläinen summaa.
Yleisöpätkien testi ei ole kuitenkaan mikään M-Sportin salainen ase. Lappi nimittäin tietää, että ainakin Toyota on tehnyt samat valmistelut.
– Itsellä ei ole yleisesti oikein ikinä ne yleisöpätkät sujuneet. Sen takia se oli ainakin minulle tärkeää. Aina on tullut pari sekkaa pataan niissä lyhyissä pyörityksissä. Siihen tarvitsin treeniä, että uskaltaisin viedä enemmän autoa rajoille, Lappi kertoo.
– Tuntuu itsestä, että on vähän pelkoa, jos jarruttaa liian myöhään, niin auto on äkkiä betoniseinässä ja ralli ohi. Tuntuu tyhmältä ottaa niillä pätkillä riskejä, mutta toisaalta juuri niissä tulee varsinkin tässä rallissa äkkiä liikaa eroa vähän turhaan.
Lappi kaipaa lisää vetopitoa
Lappi testasi viime viikolla puolitoista päivää soralla. Auton perussäädöt ovat kunnossa, mutta suomalaiskuski tietää, mistä vauhtia voisi löytyä lisää.
