Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Jari-Matti Latvala oppi tallipäällikkönä kipeän asian omasta itsestään: "On vähän surullista sanoa tämä"

3:13Jari-Matti Latvalalta muistutus Toyotan mestaritiimille: Pitää muistaa käyttäytyä, jotta ei karkaa mopo käsistäJari-Matti Latvala antoi mestaruushuumassa esimiesmäisen muistutuksen Toyotan tiimilleVesa Pöppönen / AOP
Julkaistu 23.11.2021 05:58
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Jari-Matti Latvalan ensimmäinen kausi Toyotan tallipäällikkönä oli tuloksellisesti täydellinen. Samalla se opetti Latvalalle myös paljon hänestä itsestään.

LUE MYÖS: Kommentti: Rallin MM-sarja sai uuden B-ryhmän – Sébastien Ogier osoitti yllättävällä hetkellä olevansa kaikkien aikojen paras

LUE MYÖS: Jari-Matti Latvalan aamurutiini löi Toyotan pääjohtajan ällikällä – "Arvostan häntä siitä"

Kausi 2021 oli Toyotan kohdalla toinen kerta, kun talli onnistui viemään nimiinsä niin kuljettajien kuin valmistajien maailmanmestaruuden. Vuonna 1994 mestariksi kruunattiin Didier Auriol, nyt Sébastien Ogier.

Latvala oli päässyt jo aiemmin seuraamaan Ogierin, kahdeksankertaisen maailmanmestarin, toimintaa varsin läheltä ajettuaan tämän tallikaverina Volkswagenilla vuosina 2013–2016, mutta nykyisessä pestissä ranskalaistähden suuruus avautui vielä entistäkin paremmin.

Kun Latvalalta kauden viimeisen osakilpailun jälkeisessä lehdistötilaisuudessa kysyttiin, mikä oli hänen suurin oppinsa tämän kauden aikana, hän liitti vastauksen omaan, kaksi vuotta sitten päättyneeseen kuljettajauraansa.

– Seurasin kuljettajiamme, sitä, mitä he tekevät ja mihin osa-alueisiin he keskittyvät. On vähän surullista sanoa tämä, mutta nyt ymmärrän, kun katson näitä kuljettajia, miksi en itse voittanut koskaan maailmanmestaruutta, Latvala sanoi.

– Tämä on hyvää oppia, mutta samaan aikaan se on vähän surullista.

Vaikka Latvala ei täsmentänyt lausuntoaan tämän enempää, yksi mahdollinen ero hänen ja Ogierin välillä käy ilmi, kun Latvalan edeltäjä Tommi Mäkinen arvioi MTV Urheilulle sitä, mikä on tehnyt Ogierista kahdeksankertaisen maailmanmestarin. 

– Kova keskittymiskyky ja kaiken ulkopuolisen sulkeminen pois mielestä. Sebiä ei oikeastaan ulkoiset asiat paljon häiritse. Siihenhän se kaikki perustuu, että säilyy kokonaisuus kunnossa. Työskentely hänen kanssaan on ammattimaista ja selkeälinjaista. Kun sillä mallilla mennään, niin tahtoo tulla myös tuloksia. Seb on hirveän mukava kaveri, mutta kisassa hyvin erilainen, kun keskittyminen on päällä. Hän on siviilissä paljon vapautuneempi.

Toyotan tiedotteessa Latvala sai japanilaisyhtiön pääjohtajalta Akio Toyodalta kiitosta siitä, että teki tallipäällikön roolissa kaiken kuljettajien etu edellä ja loi talliin välittömän ilmapiirin.

– Olen oppinut aika paljon siitä, mitä voin sanoa kuljettajille ja tiimille ja mitkä ovat oikeat tavat pitää kaikki motivoituneina.

– Kaikki tähtäsivät kohti samaa tavoitetta. Näin suuren ihmisjoukon johtaminen on ollut minulle kuin uusi maailma. Samaan aikaan on täytynyt pitää huoli siitä, että kuljettajat ovat tyytyväisiä ja pystyvät parhaimpaansa.

Lisää aiheesta:

Kovaa tekstiä Kalle Rovanperästä – Hyundain ex-pomo kyseenalaistaa suomalaisen mestaruusaikeet: "Saattaa jäädä huomaamatta"Voisiko Ott Tänak palata ensi kaudeksi Toyotalle? Jari-Matti Latvalan mieleen nousee yksi keskeinen kysymysJari-Matti Latvala hyvästeli unelmansa ikimuistoiseen puheluun – uuden menestyspestin tähtihetki tuli arkisessa tilanteessa: "Se meni juuri niin kuin olimme keskustelleet"Jari-Matti Latvala neuvottelee jatkostaan Toyotalla – "Tämä kokonaisuus toimii"Jari-Matti Latvala ammentaa rallipomoilta saamistaan opeista – "Jos teit virheen, Tommi ei ikinä tullut syyttelemään"Kommentti: Sardinian MM-ralli alleviivasi sitä, miksi Tommi Mäkisen yllättävä lähtö voi tuoda Toyotalle myös jotain hyvää
RalliJari-Matti LatvalaUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

Ralli
  • 10:53
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä valmistautunut kunnon selkäsaunaan: "Otan turpaan"

  • 08:02
    MM-ralli

    Suomen rallilegenda autonsa apuvälineestä: "Täysin laiton"

  • Eilen19:47
    MM-ralli

    Esapekka Lappi kommentoi Kalle Rovanperän lähtöä – MM-sarjalle rajusti rapaa

  • Eilen12:41
    MM-ralli

    Sami Pajarin rallitulevaisuuden yllä kysymysmerkkejä – "Hassulta tuntuisi"

  • ke12:58
    MM-ralli

    Supersiirto viritteillä! Lähde: Ott Tänak ja Jari-Matti Latvala keskustelleet