Rallin MM-sarjan uusi aikakausi teki muutoksia tiimien välisiin voimasuhteisiin.
LUE MYÖS: Kalle Rovanperä päätyi erikoiseen tilanteeseen – tallipomo Latvala: ”Tätä ei ole varmasti tapahtunut koskaan aiemmin”
MM-sarjassa kilpailtiin ensimmäistä kertaa hybriditeknologiaa hyödyntävillä Rally1-luokituksen autoilla sunnuntaina päättyneessä Monte Carlon MM-rallissa. Valmistajien mestaruutta puolustava Toyota oli totutun vahva, mutta sen päävastustaja oli toinen sitten viime kausien.
Yksityistiimin statuksella toimiva M-Sport Ford osoitti Sebastien Loebin voiton myötä, että brittitalli on palannut takaisin huipulle. Edellisinä vuosina M-Sport ei ollut pystynyt vastaamaan Toyotan ja Hyundain vauhtiin, mutta Montessa tilanne oli jotain aivan muuta.
Toyota pystyi haastamaan M-Sport Fordin Montessa, mutta Hyundailla ei ollut asiaa kärkisijoile. Eteläkorealaisvalmistajan tehdastiimin kuljettajista Thierry Neuville pääsi ainoana maalin, mutta hänkin vasta kuudennella sijalla lähes kahdeksan minuuttia Loebille jääneenä. Loeb voitti kisan ja jätti Toyotan Sebastien Ogierin kakkoseksi kymmenen sekunnin erolla.
– Hyundain taso yllätti, Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala myönsi suoraan MTV Urheilulle.


