Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Asiantuntija kertoo, miten sähköautojen päästöjä yritetään vääristellä: "Ihmisiä ja yrityksiä, joilla on menossa bisnes alta"

9:33Uusi selvitys lyö jauhot suuhun väärää tietoa sähköautoista levittävilleUusi selvitys lyö jauhot suuhun väärää tietoa sähköautoista levittäville. Katso videolta, millaisin keinoin väärää tietoa yritetään tuputtaa totuutena.Shutterstock
Julkaistu 22.07.2021 18:02

Ville Järveläinen

Keskustelu sähköautojen aiheuttamista päästöistä kuumentaa tunteita sekä sähköautoilijoiden että uutta teknologiaa vastustavien keskuudessa.

Suomessa oli viime vuoden lopulla liikennekäytössä melko tarkkaan 10 000 täyssähköautoa. Ladattavia hybridejä teillämme liikkuu sen sijaan kymmeniä tuhansia.

Sähköautojen päästöt ovat kiivas keskustelunaihe, jonka ympärillä pyörii paljon tutkittua tietoa, mutta myös runsaasti mutua.

Vaikka sähköautolla ajaminen ei lähipäästöjä synnytäkään, ei auton valmistamista voi kutsua ympäristöystävälliseksi, sillä se aiheuttaa vielä toistaiseksi jopa suuremmat päästöt kuin vastaavan polttomoottoriauton valmistaminen. Tilanne on kuitenkin menossa koko ajan parempaan suuntaan.

Lue myös: Leviääkö sähköautojen päästöistä virheellistä tietoa? – Asiantuntija oikoo: "Kerrataanpa faktat"

Uutisaamussa vierailivat torstaina 22. heinäkuuta 2021 Sähköautoilijat ry:n puheenjohtaja Kirsi Immonen sekä Energiateollisuus ry:n asiantuntija Tuukka Heikkilä.

– Akkujen valmistuksen päästöt ovat pienentyneet jatkuvasti. Tuoreiden tutkimusten perusteella sähköautot ovat jo hyvinkin ympäristöystävällinen valinta, kertoo Heikkilä, joka tarttui aiheeseen Twitterissä pari päivää sitten.

– Melkein missä tahansa päin maailmaa sähköauto on ympäristöystävällisempi valinta kuin polttomoottoriauto, toteaa Immonen.

International Council on Clean Transportation -tutkimusjärjestö ICCT on vastikään julkaissut tutkimuksen, joka Heikkilän mukaan osoittaa sähköauton olevan tällä hetkellä kaikkein ympäristöystävällisin valinta koko elinkaaren päästöt huomioiden – siinäkin tapauksessa, että sitä jossain ladattaisiin pääosin hiilivoimalla tuotetulla sähköllä.

"Isosta murroksesta kyse"

Sähköautojen päästöistä liikkuu Heikkilän mukaan paljon perätöntä tietoa. Joukossa on hänestä aivan puhdasta tietämättömyyttäkin, mutta kaikki virheellinen tieto ei ole peräisin aidosti tietämättömien ihmisten suunnasta.

– Tässä [sähköautoissa] on kuitenkin aika isosta murroksesta kyse. Kyllä siellä on ihmisiä ja yrityksiä, joilla menee bisnes alta, kun polttomoottoriautoista ollaan luopumassa. Se on varmasti johtanut siihen, että sitä muutosta yritetään hidastaa.

Heikkilä pitää todennäköisenä, että perätöntä tietoa levitetään tarkoituksellisesti, jotta oma liiketoiminta ei kaatuisi.

– En oikein voi päätyä mihinkään muuhun.

Osa kuitenkin vierastaa sähköautoja yksinkertaiseksi vain siksi, ettei heillä ole niistä omakohtaista kokemusta.

– Ei tiedetä esimerkiksi sitä, että autoa voi ladata melkein missä vaan, missä on sähköt.

Millaisia ovat kaikkein härskeimmät vedätykset, joita sähköautojen päästöihin liitetään? Kuinka puhtaalla sähköllä Suomessa ajetaan? Kuinka paljon sähköautolla pitää ajaa, jotta sen hyödyt ympäristölle konkretisoituvat? Millä keinoin sähköautojen määrä Suomessa saadaan kasvuun? Entä kuinka monta pysähdystä tarvitsee sähköautolla tehdä, jos ajaa Helsingistä Inariin? Katso vastaukset artikkelin yläpuolella olevalta videolta!

Lue myös: Sähköautovalmistaja myöntää epämiellyttävän totuuden päästöistä: "Meidän täytyy olla rehellisiä"

Lisää aiheesta:

"Sille naurettiin vielä muutama vuosi sitten" – sähköautoilu ottaa isoja loikkia, mutta tasapaino horjuu, eikä komiikalta ole vältyttyTöpseliautot yleistyvät vauhdilla, mutta riittääkö niille kaikille sähköä? Yksi asia saa alan ammattilaisen mietteliääksi: "Se vähän huolettaa"Japanilaistutkimus: Ympäristölle olisi parempi, jos ajaisimme bensa-automme loppuun, emmekä vielä intoilisi uusista sähköautoistaNämä kolme asiaa pyörivät suomalaisilla mielessä sähköautoa ostaessa – "Asennemuutos on ollut valtava"Leviääkö sähköautojen päästöistä virheellistä tietoa? – Asiantuntija oikoo: "Kerrataanpa faktat"Sähköautoja rohmutaan nyt ennätysvauhtia: Asiantuntija vastaa, uskaltaako menopeliä ladata tavallisesta pistorasiasta
AutotSähköautotPäästötTutkimustuloksetUutisaamuLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 06:29
    Viiden jälkeen

    Matkailuautojen verokorotus tyrmistyttää: "Se leikkaa budjettia, jolla matkailua tehdään"

  • 06:13
    NASA

    Kilpajuoksu kuuhun kiristää Trumpin politiikkaa: Kiinalaisille porttikielto Nasan avaruusohjelmiin

  • Eilen18:58
    Liikenne

    Noin 1 200 hakemusta vuodessa: Näin paljon maksaa erityiskilpi autoon

  • Eilen16:01
    Liikennevalvonta

    Pyöräilijän härski temppu toi läjän päiväsakkoja – muut joutuivat hätäjarruttamaan

  • ke14:32
    Vahingonteot

    Kymmeniä autoja vahingoitettiin Turussa – olivat kauttaaltaan vaahdossa