Sähköautovalmistaja myöntää epämiellyttävän totuuden päästöistä: "Meidän täytyy olla rehellisiä"

Ensimmäiset Polestar 2 -sähköautot saapuivat Eurooppaan 0:30
Euroopan ensimmäisiä Polestar 2 -sähköautoja kuljettanut rahtilaiva rantautui Belgian Zeebruggeen kesäkuun lopulla.

On ilmiselvää, ettei sähköautossa ole pakoputkea, josta ilmaan päätyisi terveydelle haitallisia päästöjä. Sähköauton valmistaminen ei kuitenkaan ole ainakaan vielä toistaiseksi erityisen ekologista, kuten ei sen lataaminenkaan, mikäli sähkö on tuotettu vähemmän kestävin menetelmin.

Ruotsalainen sähköautobrändi Polestar kertoo ilmoittavansa jatkossa autojensa todellisen hiilijalanjäljen ja kutsuu muita autovalmistajia mukaan talkoisiin.

Volvon tytärmerkki on selvittänyt, miten sen uuden Polestar 2 -sähköauton elinkaaripäästöt vertautuvat polttomoottoriseen Volvo XC40:een, johon uutuusmalli pohjautuu.

Vertailussa on huomioitu valmistuksesta aiheutuvien päästöjen lisäksi myös lataamisesta johtuvat päästöt.

– Autovalmistajat eivät ole tähän asti kertoneet kuluttajille selvästi tuotteidensa ympäristövaikutuksia, Polestarin toimitusjohtaja Thomas Ingenlath kertoo yhtiön tiedotteessa.

– Pystymme parempaan. Meidän täytyy olla rehellisiä, vaikka tulokset olisivatkin epämiellyttäviä.

Sähköauton valmistaminen aiheuttaa enemmän päästöjä kuin polttomoottoriauton valmistaminen

Polestar on laskenut, että sen Polestar 2 -täyssähköauton valmistaminen synnyttää 26 tonnia hiilidioksidipäästöjä. Tämä on merkittävästi enemmän kuin ne 14 tonnia, jotka Volvo XC40:n valmistaminen aiheuttaa, mikä johtuu pitkälti akkutuotannosta.

Auton lataamiseen käytettävän sähkön valmistustavasta riippuen, on Polestar 2 vastaavaa polttomoottoriautoa ekologisempi 50 000–112 000 kilometrin ajon jälkeen.

– On houkuttelevaa ajatella, että voimme saavuttaa kestävän ja nollapäästöisen tulevaisuuden pelkästään sähköautoilla, mutta totuus on paljon mutkikkaampi, yhtiö kertoo.

Yhteistyötä toivotaan

Polestarin mukaan kuluttaja ei tällä hetkellä saa riittävästi tietoa eri käyttövoimien vaikutuksesta päästöihin. Ingenlathin mukaan läpinäkyvyyden puute tekee vertailusta lähes mahdotonta.

Yksi merkittävä ongelma on Polestarin mukaan se, että valmistajat käyttävät autojensa elinkaaripäästöjen laskemiseen ja ilmoittamiseen erilaisia tapoja. 

– Sirpaloituminen johtaa vain sekaannukseen. Autovalmistajien on vedettävä yhtä köyttä ja oltava läpinäkyvämpiä, Polestarin kestävästä kehityksestä vastaava johtaja Fredrika Klarén toteaa ja pyytää koko autoteollisuutta auttamaan kuluttajia kestävämpien päätösten tekemisessä.

Lähde: Polestar

Lue myös:

    Uusimmat