Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Jääkö tämä bensalle perso katuraketti lajinsa viimeiseksi? Sydämenä sykkii maailman tehokkain vapari

7:25Uuden Corvette Z06:n sydämenä sykkii maailman tehokkain vapari-V8Uuden Corvette-sukupolven huipulta löytyvän Z06:n moottorina on 670-heppainen V8.General Motors
Julkaistu 01.11.2021 06:30

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Uuden Corvette-sukupolven huipulta löytyvän Z06:n moottorina on 670-heppainen V8, jonka valmistaja sanoo olevan maailman tehokkain sarjatuotantoautosta löytyvä vapaasti hengittävä moottori.

Autovalikoimaansa vauhdilla sähköistävä General Motors palaa vielä kerran bensankatkuisille juurilleen. Periamerikkalainen autonvalmistaja esitteli hiljan uuden Corvette-polven väkivahvan Z06-version.

Auton takatuhdolle muuttanut 5,5-litrainen V8 on GM:n mukaan ”kaikkien aikojen tehokkain” tuotantoautoon asennettu vapaasti hengittävä moottori.

GM kertoo sähköistävänsä koko autovalikoimansa vuoteen 2035 mennessä. Kannattaa siis siemaista pakokaasun katkua ja kuulostella polttomoottorin tylytystä – niin kauan kuin sitä riittää.

Lue myös: Automekaanikko meni liian pitkälle – tämä video sisältää niin törkeää materiaalia, että asiakas sai hyvityksenä uuden Corvetten

Yhtiö on nimittäin itsekin todennut, että tämä bensaperso super-Corvette saattaa hyvinkin jäädä lajinsa viimeiseksi edustajaksi.

Pienellä kannustuksella Z06:n voimanpesästä irtoaa 670 hevosvoimaa. Edellisen version 6,2-litrainen V8 kehitti ”vain” 490 hevosvoimaa, uutiskanava CNN kertoo.

Tehobuustin taustalla ovat voimalinjan rakenteelliset uudistukset. V8-moottorin entistä kevyemmät ja kestävämmät materiaalit mahdollistavat aiempaa korkeammat kierrosluvut.

Maksimissaan ne nousevat 8 600 kierrokseen minuutissa. Vertailun vuoksi, Corvetten perus-Sting Ray yltää korkeintaan 6 450 kierroksen paikkeille.

Huimasti kasvaneisiin kerroslukuihin vaikuttaa erityisesti kevytrakenteinen ja entistä simppelimpi kampiakseli. Se myös antaa V8-moottorille sen omintakeisen, rouhean soundin.

Tiettävästi GM:n insinöörit viettivät laboratorioissaan kaksi vuotta viimeistellessään moottorin raspista käyntiääntä kohdilleen.

Ensimmäinen keskimoottori-Corvette

Amerikkalaisen urheiluauton perikuvaksikin kutsuttu Corvette loi nahkansa perin pohjin kaksi vuotta sitten. Tuolloin julkistettu kahdeksannen polven malli oli ensimmäinen keskimoottorilla varustettu Corvette.

Lue myös: Näin röyhkeää autovarkautta on harvoin saatu videolle – myyjä seurasi epäuskoisena, kun "asiakas" ajoi Corvetten ulos liikkeestä

Mallia otettiin eurooppalaisista lämminverisistä, kuten Lamborghinista ja Ferrarista.

Vallankumouksellista ratkaisua perusteltiin muun muassa auton entistä paremmalla ohjautuvuudella. Takavetoisen menopelin pitokin lienee muuntuneen painopisteen myötä entistä parempi.

Uuden polven Corvette jätti samalla manuaalivaihteistot historiaan. Mallisto on varusteltu kahdeksanportaisella automaattilaatikolla ja samaa periaate toistuu myös Z06:n kohdalla.

Leveyttä on perus-Corvetteen verrattuna tullut reilut yhdeksän senttiä lisää. Tämä mahdollistaa leveämpien renkaiden asentamisen.

Samalla auton kupeisiin asennetut moottorin ilmanottoaukot saavat maksimaalisen määrän happea haukattavakseen. Ahteriin asennettu mittava spoileri puolestaan tehostaa tienpintaan kohdistuvaa imua.

Auton saa joko kiinteäkattoisena tai kovalla siirtokatolla varustettuna versiona.

Lue myös: Pakko nostaa hattua! 95-vuotias sotaveteraani tilasi Corvetten, jonka toimitusajat ovat venyneet raivostuttavan pitkiksi – valmistajalta yllättävä veto

Lisää aiheesta:

Tähän Corvetteen ei laitettu edes radiota, mikä kertoo autosta kaiken olennaisen – superharvinainen Stingray ZL-1 voi rikkoa kaikkien aikojen hintaennätyksenEi minkäänlaisia sähköapuja: Legendaarinen japanilaissportti on nyt tehokkaampi kuin koskaanNäitä driftaavia katumaastureita saadaan Suomeen vain kymmenen – osto-oikeudet arvotaanKauneus on katsojan silmässä: BMW:n uutuusmallin "majavanhampaat" saattavat jakaa mielipiteitä520 vapaasti hengittävää hevosvoimaa – tässä on uusi Porsche 911 GT3 RSKoeajo: Detroitin rähinärauta räjäyttää tajunnan
AutotAutouutuudetSuperautotCorvetteKauppalehtiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen14:11
    Toyota

    Toyota kutsuu Suomessa yli 1 250 autoa tarkastukseen

  • Eilen08:45
    Takaisinvedot

    Traficom varoittaa: Poista tämä turvaistuin käytöstä välittömästi!

  • ke19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"

  • ma11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa

  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen