Nopeasti yleistyvät itsepalvelukassat ovat pikkuostosten tekijöille sujuva reitti ulos kaupasta, kerrotaan suurimmista kaupparyhmistä.
Ammattiliitto ei huolissaan
Palvelualojen ammattiliitto PAM kertoo, ettei itsepalvelukassojen yleistymisessä ole ollut suurempia ongelmia. PAM on kysellyt asiaa luottamusmiehiltään.
– Oli sellaista pelkoa, että itsepalvelukassat tulevat ja vievät työntekijöiden työtunnit. Tällaista ei ole ollut näkyvissä, arvioi PAMin kaupan alasta vastaava sopimusasiantuntija Mia Suominen.
– Ei me nähdä, että siinä olisi mitään hirveitä mörköjä.
Suominen huomauttaa, että itsepalvelukassat tarjoavat myös mahdollisuuksia kaupoissa esimerkiksi vajaakuntoisille henkilöille. Kaikki eivät voi istua kassalla koko ajan ja tehdä toistotyötä.
– On työkiertoa. Ollaan tavallisella kassalla tai ollaan täydentämässä hyllyjä. Sitten ollaan itsepalvelukassalla. Saadaan tehtyä erilaisia työtehtäviä päivän aikana, mikä antaa mielekkyyttä.
Jos työntekijä tekee koko päivän työtä itsepalvelukassalla, työ voi kuitenkin olla yksitoikkoista, Suominen varoittaa.
Myös S-ryhmän vähittäiskaupan myymälätoiminnoista vastaava johtaja Sanna Timola kiinnittää huomiota siihen, että itsepalvelukassat ovat mahdollisuus kassoilla työskenteleville henkilöille.
– Pikakassat rikastuttavat kassatyötä ja tuovat uudenlaista sisältöä työnkuvaan. Henkilöstömme antama palaute uudenlaisesta työtehtävästä on ollut hyvin positiivista, Timola sanoo.
– Asiakkaat ovat toivoneet mahdollisuutta kassatapahtuman hoitamiseen itsepalveluna, jolloin erityisesti pienten ostosten teko on nopeaa ja sujuvaa myös suosituimpien ostostuntien aikana, kertoo S-ryhmän vähittäiskaupan myymälätoiminnosta vastaava johtaja .
