Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Itäsuomalaiset ostavat eniten kotimaisia tuotteita – tässä hyvä syy niiden suosimiseen

Shutterstock
Julkaistu 02.05.2014 10:06

Suomalaisista kuluttajista reilu enemmistö valitsee kaupassa kotimaisen elintarvikkeen kun saatavilla on sekä suomalaisia että ulkomaisia tuotteita, paljastaa tuore tutkimus. Kotimaisia tuotteita kannattaa suosia, sillä niihin käytetyt eurot auttavat luomaan Suomeen työpaikkoja, muistuttaa Suomalaisen Työn Liitto.

Reilu enemmistö suomalaisista valitsee kaupassa kotimaisen elintarvikkeen. Kotimaisuuden merkitys ei kuitenkaan ole niin korostunut, kun ostolistalla on käyttö- ja sisustustavaroita. Aktiivisimmin kotimaisia tuotteita suosivat itäsuomalaiset, paljastaa Suomalaisen Työn Liiton tuore tutkimus.

Kuluttajien käyttötottumuksissa suhteessa kotimaisuuteen on nähtävillä alueellisia eroja. Itäsuomalaisista 71 prosenttia valitsee ruokakaupassa kotimaisen elintarvikkeen aina tai useimmiten, kun saatavilla on sekä kotimainen että ulkomainen vaihtoehto, kun taas Etelä-Suomessa vastaavan valinnan tekee vain 56 prosenttia kuluttajista. Keskimäärin 62 prosenttia suomalaisista valitsee aina tai useimmiten kotimaisen elintarvikkeen.

– Kulutustottumuksissa myös sukupuolten välillä on huomattavissa selkeä ero. Naiset (68 prosenttia) ostavat tutkimuksen mukaan miehiä (55 prosenttia) herkemmin suomalaisia elintarvikkeita, kertoo tutkimuspäällikkö Jokke Eljala Suomalaisen Työn Liitosta.

Käyttö- ja sisustustavaroita ostettaessa suomalaisuuden merkitys vähenee. 37 prosenttia suomalaisista valitsee aina tai useimmiten kotimaisen käyttötavaran tai sisustustuotteen, kun vaihtoehtona on myös vastaava ulkomainen tuote.

– Kuitenkin vain yhdeksän prosenttia valitsee useimmiten ulkomaalaisen käyttötavaran tai sisustustuotteen, kun vaihtoehtona on myös vastaava kotimainen tuote, Eljala sanoo.

Kotimaisten kodin tavaroiden suosiminen on keskimääräistä yleisempää yli 65-vuotiaiden ja itäsuomalaisten keskuudessa.

Raha, saatavuus ja laatu esteinä suomalaisen suosimiselle

Kotimaisten tuotteiden ostamisen esteitä kartoitettaessa tutkimuksessa korostui rahankäyttö. Noin puolet kaikista vastaajista nimesi hinnan esteeksi suomalaisten tuotteiden suosimiselle. Hintatietoisuus painottui erityisesti nuorten tekemissä ruokaostoksissa. 16–24-vuotiaista peräti 73 prosenttia nimesi tuotteen hinnan esteeksi suomalaisten elintarvikkeiden ostamiselle.

Muita esteitä suomalaisten tuotteiden suosimiselle olivat tutkimuksen mukaan kotimaisten tuotteiden saatavuus ja niiden laatu.

– Tutkimuksen mukaan elintarviketuotteiden kotimaisuudella ei ole lainkaan merkitystä yhdeksälle prosentille suomalaisista kuluttajista. Kodin käyttötavaroita ostaessa 14 prosenttia kuluttajista ei pitänyt kotimaisuutta merkittävänä ostopäätöstä tehdessä, kertoo Eljala.

Suomalaisten tuotteiden suosimiselle on kuitenkin vankat kansantaloudelliset perusteet, sillä kotimaisiin tuotteisiin käytetyt eurot auttavat suoraan työllistämään suomalaisia.

– Elintarvikesektori tuo toimeentulon joko suoraan tai välillisesti lähes 300 000 ihmiselle, muistuttaa Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.

– Jos jokainen suomalainen ostaisi kuukaudessa 10 eurolla lisää suomalaisia tuotteita ja palveluita, syntyisi Suomeen vuosittain 10 000 uutta työpaikkaa.

Tiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan, suomalaisten kuluttajien suhdetta suomalaisiin tuotteisiin ja tuotemerkkeihin selvittäneeseen tutkimukseen. Taloustutkimuksen kyselytutkimus toteutettiin maaliskuussa 2014, ja siihen vastasi 1 677 16–75-vuotiasta suomalaista kuluttajaa.

Kestävää ja kotimaista – ekosisustusta Vilja Vehkaojan tapaan:

Sumo video id

(MTV LIFESTYLE – ePRESSI)

Lisää aiheesta:

Ruokaa halvemmalla: Suomalaisilla on nyt selvät säästökeinot – "Vaikutukset näkyvät lompakossa heti"K-ryhmä: Ravintoloihin luvassa kesällä "patoutuneen kysynnän nopea purkautuminen" – näitä ruokia erityisesti himoitaan Näin moni suomalainen ostaa häpeilemättä valmisruokaa – pakastepizzoihin tehty muutos tulee monelle yllätyksenäKysely: Suomalaiset arvostavat kotimaista ruokaa – peräti 87 prosentille ruoan kotimaisuus on tärkeääMyynti tuplaantunut viidessä vuodessa – Hartwall nimeää yhden selkeän juomatrendinVanha perinne kuolemassa? Karu totuus ruoasta, jota 96 prosenttia suomalaisista syö
Lifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Lifestyle
  • 19:21
    Perhe

    Wenla asuu lapsensa kanssa puolet vuodesta poissa kotoa – "Ei muuta kuin vauva kainaloon ja menoksi"

  • 16:55
    Moottorikelkat

    Omistatko moottorikelkan? Varmista yksi asia – muuten vaarana "huomattavat kulut"

  • 14:52
    Sairaudet ja taudit

    Tutkimusväite: Jo yksi kevytlimu päivässä voi lisätä maksasairauden riskiä

  • 11:14
    Linnan juhlat

    Ravintolayrittäjä Elias ilahtui Linnan juhlien säräuutisesta – "Suurin osa ei tiedä"

  • 09:17
    Linnan juhlat

    Poikkeuksellinen perinneruoka Linnan juhliin: Valmistaminen kestää jopa 4–5 päivää