Vanha perinne kuolemassa? Karu totuus ruoasta, jota 96 prosenttia suomalaisista syö

shutterstock_273312239
Kala kuuluu suomalaisten ruokavalioon. Nykypäivänä sitä ostetaan yhä enemmän valmiiksi pakattuna tuoreena kalatiskiltä ostamisen sijaan.

Tutkimuksen perusteella lähes jokainen suomalainen syö kalaa. Silti perinteisten kalatiskien suosio näyttää vuosi vuodelta laskevan.

Lähes kaikki suomalaiset, 96 prosenttia, syövät kalaa ja kolme neljästä suomalaisesta haluaisi syödä kalaa nykyistä enemmän.  Myös tieto kalan terveellisyydestä on kirkkaana kuluttajien mielessä, sillä 98 prosenttia suomalaisista tietää kalan olevan terveellistä. Tärkeimpänä valintaperusteena kalaa ostettaessa ovat laatu ja tuoreus.

Tiedot ilmenevät Pro Kala ry:n teettämästä tutkimuksesta, johon vastasi 857 suomalaista helmi-maaliskuun vaihteessa 2016.

Suomalaiset haluavat laadukasta kalaa – halvalla

Tutkimuksen mukaan 76 prosenttia suomalaisista haluaisi syödä kalaa nykyistä enemmän ja 45 prosenttia suomalaisista uskoo erityisesti kotimaisen kalan käytön kasvavan. Pohjoismaiden ulkopuolelta tulevien kalojen käytön sen sijaan uskotaan vähenevän.

Kalan ostopäätökseen vaikuttavista tekijöistä laadun ja tuoreuden nimesi erittäin tai melko tärkeäksi 94 prosenttia suomalaisista. Tuotetyyppiä, samoin kuin edullista hintaa, pitää tärkeänä 68 prosenttia vastaajista. Hinnan merkitys korostuu nuoremmissa vastaajaryhmissä.

Palvelutiskien karu kohtalo: Suosio hiipuu

Kala on tuote, jonka monet mielellään ovat perinteisesti ostaneet palvelutiskiltä. Edelleen vastaajista 52 prosenttia ostaa kalan kalatiskiltä aina, kun se on mahdollista.

Kuluttajapakattuja tuotteita ostavien määrä on kuitenkin kasvanut, sillä palvelutiskiä suosivien määrä vuonna 2013 oli 57 prosenttia vastaajista.  Palvelutiskeiltä ei siis enää osteta kalaa entiseen tapaan.

Hieman yllättävää myös on, että kalan kohdalla näyttäisi kuluttajien usko lähi- ja luomutuotteiden suosimisen kasvuun olevan laskussa. Luomuruoan suosimisen kasvuun uskoi enää 29 prosenttia vastaajista, kun vielä kolme vuotta sitten luomun suosion kasvuun uskoi 36 prosenttia. Lähiruoan suosimisen kasvuun uskoo edelleen puolet, 51 prosenttia kuluttajista. Ekologisuuden huomioiminen ruokavalinnoissa oli säilynyt ennallaan 40 prosentissa.

– On hienoa, että suomalaiset haluavat syödä kalaa entistä enemmän. Kala koetaan terveelliseksi ja maukkaaksi ruuaksi, joka sopii hyvin nykyiseen hyvinvointitrendiin. Kalan hyvien terveysvaikutusten lisäksi jatkuvasti kehittyvät kuluttajapakattujen tuotteiden valikoimat pitävät kalan kestosuosikkina suomalaisten ruokapöydässä, sanoo Katriina Partanen, Pro Kalan toiminnanjohtaja.

Tutkimusaineiston keräsi tutkimusyritys Consumer Compass. Edellinen vastaava kuluttajatutkimus tehtiin vuonna 2013. Suurimmat muutokset kolmen vuoden takaiseen ovat kuluttajien näkemyksissä koskien ruoan hintaa. Vuonna 2013 vastaajista 65 prosenttia uskoi ruoan hinnan nousevan ja vuonna 2016 enää puolet, 49 prosenttia, kuluttajista uskoi hinnan nousuun.

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat