Internet rynnii kotisohville: Suoratoiston ja muiden digitaalisten kanavien osuus television katselusta voimakkaassa nousussa: "Ohjelmien elinkaari pitenee merkittävästi"

Television katselu digitaalisten kanavien kautta on voimakkaassa nousussa, ilmenee Finnpanelin viime vuoden television katselumittauksesta.

– Online-katselu vaihtelee ikäryhmittäin, kertoo Finnpanelin toimitusjohtaja Lena Brun.

Online-katselu vie jo kolmanneksen 15–24-vuotiaiden katseluajasta. 25–44-vuotiaissa sen osuus on 13 prosenttia, 45–64-vuotiaissa 6 prosenttia ja yli 65-vuotiaista 2 prosenttia. 15–24-vuotiasta 10 prosenttia katselee televisioita ainoastaan verkon kautta.

Perinteisen TV:n suosio laskenut hieman

Perinteinen television katselu on vähentynyt lievästi viime vuosina. Sen sijaan uudet internetin kautta jaettavat palvelut kuten suoratoisto ovat kasvaneet niin, että kokonaisuudessaan television katseluaika on noussut seitsemän prosenttia.

Yle Areenassa Muumilaakson ensimmäinen jakso sai vajaat 600 000 katsojaa. Brunin mukaan ohjelman uusinnat nostivat katsojamäärän yli kahteen miljoonaan.

Sanoman Vain elämää -ohjelman Laurin päivän katsojamäärä kehittyi puolestaan syksyn aikana kuudella tavalla. Ennakko Ruutu-kanavalla keräsi 72 000 katsojaa ja varsinainen ensiesitys perjantaina 27. syyskuuta 573 000 katsojaa.

Sen jälkeen ohjelmasta tiristettiin vielä huomattavia katsojamääriä. Pikauusinta lauantaina keräsi 151 000 katsojaa ja sunnuntaina 66 000 katsojaa. Ruutu-kanavalla ohjelman katsoi 106 000 katsojaa 27.9–3.10. Katsojia tuli vielä 35 000 lokakuun 24. päivään mennessä.

Yhteensä Vain elämää keräsi näin yli miljoona katsojaa eli runsaat 400 000 enemmän kuin varsinaisena esityspäivänä.

Ohjelmien elinkaari pitenee merkittävästi

Useammat tavat katsoa ohjelmia vaikuttivat myös vuoden katsotuimpien ohjelmien järjestykseen. Perinteisen television puolella suosituin ohjelma itsenäisyyspäivän juhlavastaanotolta sai yli 2,4 miljoonan ja jääkiekon MM-kisojen finaali runsaat 2,1 miljoonan keskikatsojamäärän.

Jääkiekon loppuottelu keräsi 2,7 miljoonaa katsojaa

Kun muut väylät otetaan huomioon, suosituimmaksi nousi jääkiekon loppuottelu 2,7 miljoonalla keskikatsojamäärällä. Katsojatilastoja pitkään hallinnut itsenäisyyspäivän juhlavastaanotto jäi tällä kertaa kakkoseksi vajaalla 2,5 miljoonalla katsojalla.

Jääkiekon finaalin osuus keskikatselusta oli 51 prosenttia. Itsenäisyyspäivän vastaanottoa ja saman päivän Yle Uutisia seurasi 47 prosenttia suomalaisista.

– MM-finaali saavutti kaikkien aikojen suurimman katsojamäärän, Brun kertoo.

Uudenlaiset katsomistavat ja palvelut nousivat viime vuosikymmenen ilmiöksi. Vuosi 2010 oli viimeinen, kun mitattiin vain perinteisen eli lineaarisen television katsojalukuja.

Seuraavana vuonna aloittivat Ylen Areena, MTV:n Katsomo ja Nelosen Ruutu.

Vuonna 2017 Finnpanel aloitti katsojalukujen mittaamisen kaikilta päätelaitteilta. Televisiovastaanottimen lisäksi ohjelmia katsotaan tietokoneen ruudulta, tabletilta ja älypuhelimelta.

– Ohjelmien elinkaari pitenee merkittävästi, kun fanit löytävät suosikkisarjat ensin suoratoistopalveluista, laaja yleisö tv-kanavilta ja mattimyöhäiset jälleen suoratoistopalveluista, kertoo MTV:n tutkimusjohtaja Taina Mecklin.

Netflix vetoaa nuorempiin ikäryhmiin

Suoratoistopalvelu Netflixin katselusta lähes 60 prosenttia tapahtui viime vuonna tavallisen televisiovastaanottimen kautta. Youtuben katselusta osuus oli vain kymmenen prosenttia. Youtubea katsottiin eniten puhelimesta.

Uusista kanavista Netflix saavutti kaikkiaan 7 prosentin osuuden katseluajasta. Youtubessa prosenttiosuus oli sama. Netflixin ja Youtuben katselu keskittyy voimakkaasti nuoriin ikäryhmiin. 15–24-vuotiailla Netflixin ja Youtuben yhteenlaskettu katseluaika oli puolet kaikesta katseluajasta.

Sen sijaan suurella tohinalla Suomeen tulleen HBO Nordicin suosio on jäänyt mitättömäksi. HBO Nordiciin osuus katselusta jäi 0,2 prosenttiin.

Uutta viime vuonna oli myös se, että lasten- ja luonto-ohjelmat nousivat ensi kertaa 20 suosituimman ohjelman joukkoon.

Yhtiöistä Ylen osuus katselusta ylsi 43 prosenttiin, MTV:n 23 prosenttiin ja Sanoman 15 prosenttiin.

Sanoma on STT:n pääomistaja.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Olemme päivittäneet MTV Oy:n tietosuojakäytännön. Päivityksen yhteydessä Mediahub Oy:n tietosuojakäytäntö on yhdistetty osaksi MTV:n tietosuojakäytäntöjä. Lue lisätietoja tästä.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja