Televisio on yhä voimissaan – suomalaiset joka päivä kolme tuntia ruudun ääressä

Puheet television kuolemasta voidaan yhä unohtaa. Finnpanelin TV-mittaritutkimuksen mukaan televisiota katsottiin viime vuonna keskimäärin kolme tuntia (2 h 59 min) vuorokaudessa.

Vuoden katsotuinta ohjelmaa, Linnan juhlia, seurasi itsenäisyyspäivänä TV1:ltä keskimääräin 2 486 000 katsojaa. Samaisen illan Ylen tv-uutiset nousivat listalla kakkoseksi. Kolmanneksi kiri jääkiekon MM-kisojen puolivälierä Suomi–Tshekki, jota seurasi keskimäärin 1 725 000 suomalaista MTV3- ja MTV Sport 1 -kanavilla.

MTV:n kanavat tavoittivat viikottain eniten suomalaisia katsojia, peräti 85 prosenttia kansasta. Ylen kanavat (84,6 %) olivat lähes yhtä tavoitettuja, Nelonen Median kanavien tavoittavuus oli 79 prosenttia. Keskimäärin televisio tavoitti viikottain 4,4 miljoonaa henkilöä.

Netti-tv kasvaa vuosi vuodelta

Finnpanelin mukaan netti-tv:n suosio kasvaa vuosi vuodelta. Kokonaismäärässä eniten netissä katsottiin MTV3:n Salattuja elämiä. Yksittäisten ohjelmien kärjen eri palveluissa muodostivat Yle Areenan lastenohjelma Ryhmä Hau (katsotuimman jakson keskikatsojamäärä 214 000), Ruutu-palvelun Vain Elämää -sarjan Anssi Kelan päivä (184 000) ja MTV:n Katsomo-palvelun Possen syyskauden toinen jakso (110 000).

– Televisio on parhaimmillaan suorana lähetyksenä. Uutuusohjelma Kingi sai keskimäärin 1,4 miljoonaa katsojaa jaksoa kohden ja oli vuoden katsotuin viihdeohjelma. Myös muut menestysohjelmamme ovat viikonloppuiltojen suoria lähetyksiä, kuten Putous, Posse ja Tähdet, tähdet. MTV Katsomo mahdollistaa näiden ohjelmien katselun myös muilta päätelaitteilta ajasta ja paikasta riippumatta, kertoo MTV Oy:n vt. ohjelmajohtaja Marko Karvo

Ylen tv-vuoteen mahtui paitsi viihdettä myös politiikkaa ja vahvoja perinteitä.

– Eduskuntavaalit sekä pääministerin puhe keräsivät miljoonayleisöjä. Perinteinen itsenäisyyspäivänvastaanotto osoittautui TV-mittaritutkimuksen mittaushistorian katsotuimmaksi ohjelmaksi. Suuria yleisöä keräsivät myös hiihdon MM-kisat sekä jääkiekon nuorten MM-kisat. Areenan katsotuinta sisältöä oli lastenohjelmien ohella esimerkiksi komediasarja Siskonpeti, kertoo Ylen tutkimuspäällikkö Eija Moisala.

 

Lue myös:

    Uusimmat