Ilmasto hengähtää kun lennot eivät kulje

Ilmastoon vaikuttavat hiilidioksidipäästöt ovat lentoliikenteen osalta hetkeksi lähes pysähdyksissä. Kun lentoliikenteen hiilidioksidipäästöt ovat Euroopan sisäisissä lennoissa päivittäin noin 350 000 tonnia, Eyjafjallajökull-tulivuoren päästöt ovat vain 15 000 tonnia päivässä. Mikäli tulivuori puskee laavaa, päästöt ovat 150 000 tonnia päivässä.

Jos Euroopassa peruutetaan 60 prosenttia lennoista viitenä päivänä, ilmaston päästövähennyksiä kertyy lentoliikenteen osalta yli miljoona tonnia.

Greenpeacen energiavastaava Lauri Myllyvirta kertoo, että lentoliikenteen viiden päivän hiilidioksidipäästöt ovat samansuuruiset kuin mitä pääkaupunkiseudun yhden vuoden autoilu tuottaa.

- Ne ovat verrattavissa myös koko Islannin vuoden päästöihin, hän sanoo.

Junia hyödynnettävä enemmän

Asiantuntijoiden kesken ei olla yksimielisiä siitä, mikä on lentoliikenteen kokonaismerkitys ilmastolle. Lentotekniikan emeritusprofessori Seppo Laineen mukaan lentoliikenteen hiilidioksidipäästöt ovat vain kahdesta kolmeen prosenttia kokonaispäästöistä.

- Ja nyt kun lentojen sijaan ajetaan autolla, hiilidioksidipäästöt ilmastoon saattavat olla samat. Pahimpia saastuttajia maapallolla ovat edelleen energiantuotanto, maantieliikenne sekä maatalous, Laine kommentoi.

Toisten asiantuntijoiden mukaan 5-10 prosenttia teollisuusmaiden päästöistä tulisi lentoliikenteestä. Koko maailman väestöstä hyvin pieni osa on lentoliikenteen käyttäjiä.

- Lentäminen aiheuttaa lyhytaikaisia päästöjä ilmastoon, jotka vaikuttavat pilviin ja nopeuttavat ilmaston lämpenemistä, Greenpeacen Myllyvirta kertoo.

Mitä lentoliikenteen pysähtymisestä voisi oppia? Myllyvirta kehottaa ihmisiä hyödyntämään junaliikennettä enemmän. Hän toivoo, että esimerkiksi ne ministerit, jotka joutuivat matkustamaan kotiinsa junilla, ymmärtäisivät nyt tämänkin matkustustavan mahdollisuudet.

- Lentojen vaihtaminen junakyytiin pienentäisi ilmastopäästöjä. Olisi hienoa, että esimerkiksi suunnitteilla oleva junayhteys Tallinnan ja Berliinin välillä saisi nyt vauhtia, Myllyvirta toivoo.

Jos taulukossa olevat luvut kiinnostavat, voit tutkia niitätäällä.

Lue myös:

    Uusimmat