Huonekalujätti Ikean mainoskampanja on kohdannut kritiikkiä Kroatiassa sen esittämien sukupuoliroolien vuoksi. Asiaan ollaan puututtu nyt myös Ruotsissa.
”Joskus huonekalut voivat seurata sinua kotona. Tällä tavoin kaikki voi olla kätesi ulottuvilla. Erityisesti silloin, kun äiti päättää unohtaa tehtävänsä kotona joksikin aikaa.”
Näin kerrotaan Kroatiassa käynnissä olevassa Ikean mainoskampanjassa, joka on kohdannut paljon kritiikkiä sosiaalisessa mediassa.
Mainoksen kuvassa nainen pelaa videopelejä sohvalla lapsen kanssa miehen katsellessa tapahtumia sivista. Tekstissä puolestaan viitataan Ikean tuotevalikoimaan kuuluvaan tarjoiluvaunuun.
– Ensimmäinen reaktio oli shokki. En voi ymmärtää, miksi niin suuri ja tunnettu yritys voi tehdä näin seksistisen ja syrjivän kampanjan. Olen myös järkyttynyt, koska Ikea on ruotsalainen yritys, jonka uskotaan levittävän skandinaavisia ajatuksia ja arvoja, tasa-arvoa ja ihmisoikeuksia, kertoo kroatialainen Antonia Erent Ondrusek, joka on yksi lukuisista kampanjaan sosiaalisessa mediassa reagoineista henkilöistä.
Mainosta syytetään ristiriitaisuudesta
Sama mainoskampanja sisältää myös muita kuvia, jotka ovat herättäneet tunteita katselijoidensa keskuudessa. Yhdessä kuvassa nainen polvistuu ruokaa laittavan miehensä eteen, ja toisessa nainen rakentaa legorakennelmaa samalla, kun mies touhuaa keittiössä.
Jos kuva ei näy, voit katsoa sen täältä.

