Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ikean kampanja kritiikin kohteena: ”Haluan heidän pyytävän anteeksi”

Ikean mainoskampanja on herättänyt paljon keskustelua sosiaalisessa mediassa.
Ikean mainoskampanja on herättänyt paljon keskustelua sosiaalisessa mediassa. Lehtikuva, Facebook
Julkaistu 06.09.2016 18:27
Toimittajan kuva

Laura Matilainen

laura.matilainen@mtv.fi

Huonekalujätti Ikean mainoskampanja on kohdannut kritiikkiä Kroatiassa sen esittämien sukupuoliroolien vuoksi. Asiaan ollaan puututtu nyt myös Ruotsissa. 

”Joskus huonekalut voivat seurata sinua kotona. Tällä tavoin kaikki voi olla kätesi ulottuvilla. Erityisesti silloin, kun äiti päättää unohtaa tehtävänsä kotona joksikin aikaa.”

Näin kerrotaan Kroatiassa käynnissä olevassa Ikean mainoskampanjassa, joka on kohdannut paljon kritiikkiä sosiaalisessa mediassa.

Mainoksen kuvassa nainen pelaa videopelejä sohvalla lapsen kanssa miehen katsellessa tapahtumia sivista. Tekstissä puolestaan viitataan Ikean tuotevalikoimaan kuuluvaan tarjoiluvaunuun. 

– Ensimmäinen reaktio oli shokki. En voi ymmärtää, miksi niin suuri ja tunnettu yritys voi tehdä näin seksistisen ja syrjivän kampanjan. Olen myös järkyttynyt, koska Ikea on ruotsalainen yritys, jonka uskotaan levittävän skandinaavisia ajatuksia ja arvoja, tasa-arvoa ja ihmisoikeuksia, kertoo kroatialainen Antonia Erent Ondrusek, joka on yksi lukuisista kampanjaan sosiaalisessa mediassa reagoineista henkilöistä.

Mainosta syytetään ristiriitaisuudesta

Sama mainoskampanja sisältää myös muita kuvia, jotka ovat herättäneet tunteita katselijoidensa keskuudessa. Yhdessä kuvassa nainen polvistuu ruokaa laittavan miehensä eteen, ja toisessa nainen rakentaa legorakennelmaa samalla, kun mies touhuaa keittiössä.

Jos kuva ei näy, voit katsoa sen täältä. 

Kroatian Ikea on vastannut ihmettelijöille Facebookissa. Heidän mukaansa kampanjan ajatuksena on kääntää sukupuoliroolit ympäri ja leikkiä olemassa olevilla sukupuolinormeilla. Kaikki eivät kuitenkaan tähän selitykseen tyytyneet.

Kampanjaa kritisoineen Ondrusekin mukaan mainoskuvat vahvistavat naisen asemaa keittiössä, eikä sillä merkitystä, onko yritys mainosten kanssa tosissaan vai ei.

Jos kuva ei näy, voit katsoa sen täältä. 

– Ikeä väittää, että he haluavat itse asiassa juhlia naisia, jotka ovat monipuolisia, astuvat ulos yhteiskunnan normeista ja kannustavat naisia rentoutumaan perheen parissa. Tämä on kuitenkin ristiriitaista, sillä samalla mainoksissa ehdotetaan, että naiset voivat rentoutua vain silloin, kun he unohtavat heidän tehtävänsä.

Yleisö harmissaan: Ikea ei ole pyytänyt anteeksi 

Kroatian lisäksi myös Ruotsissa ollaan kiinnitetty huomiota kampanjaan. Ruotsin Ikean tiedottaja Malin Sennevalin mukaan mainos ei ole arvossa yrityksen arvojen kanssa, ja he ovat kiitollisia siitä, että mainos on herättänyt laajempaa keskustelua.

Kriittisimmät katsojat eivät ole tyytyneet vastaukseen. Ikea ei nimittäin ole pyytänyt anteeksi epäasiallista mainostaan, he ainoastaan kiittivät kommentoinnista.

– En halua, että Ikea on kiitollinen kommenteista. Haluan heidän pyytävän anteeksi ja poistavan kampanjan. Ondrusekin kertoo.

Oletko koskaan miettinyt, miltä tavaratalossa näyttää öisin? Katso videolta vastaus tähän mieltä askarruttavaan kysymykseen. 

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lähde: Expressen 

Lisää aiheesta:

Zaran lastenpaita aiheutti somekohun – "Se on vain väärin"Balenciagan kyseenalainen mainoskampanja tuomittiin jyrkästi: "Eikö kukaan pysähtynyt edes hetkeksi miettimään?"Parranajofirma Gilletten mainos haastaa käsityksen miehisyydestä sekä vastustaa häirintää ja kiusaamista – kansa vaatii boikottiaMies lukee bisneslehteä, nainen muotikirjaa – hotellimainosta syytetään seksismistä Monica kyllästyi rautakaupan miehiseen mainontaan – otti ohjat omiin käsiinsäPomo kutsui lihavaksi – naiselta täydellinen vastaus!
Mitä ihmettä?Lifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Mitä ihmettä?
  • 21.10.06:34
    Internet

    Pätkiikö netti? Syy saattaa piillä keittiössä

  • 8.10.19:10
    Chile

    Maailman kuivimmassa paikassa tapahtui ihme

  • 5.10.07:35
    Niksit

    Raivostuttavan muovipakkauksen avaaminen onkin yllättävän helppoa – ja onnistuu ilman saksia!

  • 24.9.18:58
    Ikääntyminen

    Oletko syntynyt 1980-luvulla? Kaikki nämä arkiset asiat ovat sinua nuorempia

  • 22.9.20:08
    Luonto ja eläimet

    Taloyhtiötä Saksassa piinannut "nuorisoporukka" olikin etana