Koronaviruspandemia ei saanut ihmisiä siirtymään verkkoon jouluostoksille siinä määrin kuin ehkä ajateltiin, arvioidaan tieto- ja kodintekniikkaketju Powerista, Sokokselta sekä Keskolta STT:lle.
Lue myös: Moni haluaa välttää koronajoulun ostosten tekemistä ruuhkassa – kuinka kauppaketjut neuvovat turvalliseen asiointiin? "Kaikkea ei tarvitse jättää aatonaattoon"
Ostoksia tehdessä korostui, että tuotteista otettiin perusteellisesti selvää verkossa. Kaupassa käytiin varmistamassa ostoksen mielekkyys ja maksamassa tuote.
– Paljon on sitä, että verkkokaupassa tehdään varaus ja tarkemmat selvitykset tuotteesta. Lopullinen ostos tapahtuu kuitenkin itse myymälässä, josta verkossa tehty varaus on noudettavissa, toteaa Power Finlandin toimitusjohtaja Juha-Mikko Saviluoto.
Sokoksissa asiakasmäärät ovat yleisesti ottaen pienentyneet sekä hajaantuneet. Asiakkaat käyvät harvemmin, mutta tullessaan ostavat enemmän kerralla.
– Ostosprosessi on suunnitelmallisempi. Tämä näkyy siinä, että kaupassa käydään ostamassa tuote, josta on otettu muuten jo selvää aiemmin, järkeilee Sokoksen ketjuohjauksen myyntijohtaja Hans Backström.
Samoilla linjoilla on Keskon päivittäistavarakaupan ketjujohtaja Ari Sääksmäki, joka kertoo ruoan verkkokaupan räjähtäneen keväällä koronaepidemian ensimmäisen aallon aikana.