Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ihmiset ryntäsivät joulun alla lahjakauppaan koronasta huolimatta, kerrotaan kauppaketjuista

10:58Isojen kauppaketjujen parhaat vinkit etäostoksiin ja ruuhkien välttelyynVideo: Ota kaikki vinkit talteen turvallista ostosreissua varten!
Julkaistu 23.12.2020 06:40

MTV UUTISET – STT

Koronaviruspandemia ei saanut ihmisiä siirtymään verkkoon jouluostoksille siinä määrin kuin ehkä ajateltiin, arvioidaan tieto- ja kodintekniikkaketju Powerista, Sokokselta sekä Keskolta STT:lle.

Lue myös: Moni haluaa välttää koronajoulun ostosten tekemistä ruuhkassa – kuinka kauppaketjut neuvovat turvalliseen asiointiin? "Kaikkea ei tarvitse jättää aatonaattoon"

Ostoksia tehdessä korostui, että tuotteista otettiin perusteellisesti selvää verkossa. Kaupassa käytiin varmistamassa ostoksen mielekkyys ja maksamassa tuote.

–  Paljon on sitä, että verkkokaupassa tehdään varaus ja tarkemmat selvitykset tuotteesta. Lopullinen ostos tapahtuu kuitenkin itse myymälässä, josta verkossa tehty varaus on noudettavissa, toteaa Power Finlandin toimitusjohtaja Juha-Mikko Saviluoto.

Sokoksissa asiakasmäärät ovat yleisesti ottaen pienentyneet sekä hajaantuneet. Asiakkaat käyvät harvemmin, mutta tullessaan ostavat enemmän kerralla.

–  Ostosprosessi on suunnitelmallisempi. Tämä näkyy siinä, että kaupassa käydään ostamassa tuote, josta on otettu muuten jo selvää aiemmin, järkeilee Sokoksen ketjuohjauksen myyntijohtaja Hans Backström.

Samoilla linjoilla on Keskon päivittäistavarakaupan ketjujohtaja Ari Sääksmäki, joka kertoo ruoan verkkokaupan räjähtäneen keväällä koronaepidemian ensimmäisen aallon aikana.

–  Keväällä verkkokaupan osuus K-Citymarket-ketjussa ruoan kokonaismyynnistä nousi hetkittäin jopa kuuteen prosenttiin, kun perinteisesti osuus on ollut alle kahden prosentin. Joulun alla verkkokaupan osuus on noussut uudestaan kuuden prosentin hujakoille.

Sääksmäki uskoo ruoan verkkokaupan kysynnän korreloivan suoraan vallitsevaan koronatilanteeseen ja uutisointiin siitä.

"Ihminen on laumaeläin"

Vaikka verkkokaupoista puhutaan yleisesti kivijalkakauppojen tappajina, on fyysisillä myymälöillä oma valttinsa: myyjät.

–  Ihminen on kuitenkin laumaeläin ja lopullisessa ostopäätöksessä on myös tietenkin se, että pääsee juttelemaan työntekijän kanssa vielä tarkemmin tuotteesta. Toista ihmistä ei verkkokauppa pysty korvaamaan, Saviluoto muistuttaa.

Hän toteaa Powerin myynnistä 85 prosenttia tulevan kivijalkakaupasta ja yllättäen vain 15 prosenttia verkkokaupan puolelta.

Sokoksella koko vuonna verkkokaupan osuus on noin 10 prosenttia myynnistä. Joulun aikana verkkokaupan osuus kasvaa 15 prosenttiin.

Kotona oleminen näkyy hittituotteissa

Kohta jo vuoden jyllännyt koronavirus on pistänyt useat ihmiset etätöihin koteihin.

Lisäksi erilaiset rajoitukset erimerkiksi urheilun ja kulttuurin saralla ovat saaneet ihmiset viettämään entistä enemmän aikaa kotona. Tämä on näkynyt koko vuoden ajan myydyissä tuotteissa, mutta joulun aikaan tilanne korostuu entisestään.

–  Kodin sisustustuotteet ovat selkeästi kiinnostaneet aiempaa enemmän. Selkeästi ihmiset ovat panostaneet kotimaisuuteen ja laatuun, SOK:n Backström kertoo.

Powerin joulun hittituotteissa korostuvat marraskuussa julkistettu PlayStation 5 -konsoli sekä robotti-imuri.

–  Keväällä ihmiset siirtyivät kotiin tekemään töitä etätoimistoihinsa, ja tuolloin vietiin käsistä kaikki elektroniikka, joka saattoi liittyä tietokoneisiin kuten näppäimistöihin, äänentoistoon, Saviluoto kertoo.

Backström, Saviluoto ja Sääksmäki ovat yhtä mieltä siitä, että jouluostoksien tekeminen on myös aikaistunut viime vuosina muun muassa Yhdysvalloista rantautuneen Black Fridayn myötä.

Lisää aiheesta:

Elektroniikkajätit paljastavat, mitä tuotteita suomalaiset hamstraavat Black Friday -viikolla: "Ei riitä kaikille"Moni haluaa välttää koronajoulun ostosten tekemistä ruuhkassa – kuinka kauppaketjut neuvovat turvalliseen asiointiin? "Kaikkea ei tarvitse jättää aatonaattoon"Matsmart: Täällä päin Suomea ruoan verkkokauppa on kasvanut selkeästi eniten – maajohtaja muistuttaa tärkeästä asiasta: "Meidän tulee auttaa"Korona räjäytti suomalaisen verkkokaupan myynnin – yksi 15 000 euron ostos sai asiantuntijankin suun loksahtamaan: "Ei voi olla hämmästymättä"Tilasitko sinäkin? Suomalaiset himoitsevat nyt erityisesti yhtä asiaa verkkokaupoista – Paytrail: "Kovaa kasvua on havaittavissa"Joulukuu on edelleen ylivoimainen myyntikuukausi kaupoille – Black Friday vei kuitenkin veronsa: "Marraskuun tempaukset ovat laskeneet joulun myyntipiikkiä"
JouluJuhlapyhätKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Joulu
  • 22.10.13:38
    Matkailu

    Suomeen odotetaan ulkomaisen turismin ennätystalvea – globaali trendi jyllää eteenkin Lapissa

  • 20.10.17:22
    Ruoka

    Käsittämätön ilmiö: Kauppojen joulukalentereita ja -pipareita hävikkiin jo syyskuussa

  • 18.10.13:17
    Anssi Kela

    Suomirokin "Vihreä kuula" sai järjettömän joulukalenterin: Anssi Kela kertoo, miten aikoo selvitä yli 50 kilon syöntiurakasta

  • 15.10.14:24
    Ruoka

    Käsittämätön joulukalenteri myynnissä: "Peppuun sattunut viikon"

  • 8.10.07:58
    Lifestyle

    Mynämäellä tehtailtiin jo tonttulakkeja – "Meinaan lähteä tämän kanssa kauppaan"