Ihmisen evoluutio kiihtyy rajusti

Ihmisen evoluutio on kiihtynyt rajusti viimeisten muutamien tuhansien vuosien aikana, paljastaa tuore yhdysvaltalaistutkimus.

Tutkimuksen mukaan nykyihmiset ovat geneettisesti eriytyneempiä 5000 vuotta sitten eläneistä ihmisistä kuin he olivat 30 000 vuotta sitten eläneistä Neanderthalin ihmisistä.

Evoluution nopea kiihtyminen on tutkijoiden mukaan seurausta erityisesti maatalouden synnystä, joka muutti ihmisen ruokavalion. Myös ihmisen kehittynyt vastustuskyky ehkäisee historiassa massakuolemiin johtaneita epidemioita, minkä vuoksi maailman väkiluku on kasvanut 10 000 vuodessa muutamasta miljoonasta 6,5 miljardiin.

Tutkimuksen mukaan hyödyllisten geneettisten muutosten tahti on nyt nopeampaa kuin koskaan aiemmin ihmisen evoluutiohistoriassa. Esimerkiksi afrikkalaisille on kehittynyt uusia malariaa ehkäiseviä geenejä ja eurooppalaiset aikuiset puolestaan sietävät ruokavaliossaan maitotuotteita aikaisempaa paremmin.

Tutkimus on julkaistu kokonaisuudessaan Proceedings of the National Academy of Sciences -tiedelehdessä.

(MTV3-STT-Reuters)