Hyvinvointibuumi on rantautunut myös lemmikkieläinten maailmaan, mikä on osasyy siihen, että lemmikkeihin kulutetaan jatkuvasti lisää rahaa. Lemmikeille ostetaan asioita, joilla omistaja ilmaisee omaa arvomaailmaansa, kertoo Vaasan yliopiston markkinoinnin tutkijatohtori Henna Syrjälä.
– Lemmikeillä näkyy painotusta fysiikan huoltamiseen ja muuhun sen tyyppiseen. Puhutaan esimerkiksi tosi paljon siitä, mikä on oikeanlaista ruokintaa. Yhteiskunnassa vallalla olevat keskustelut heijastuvat myös lemmikkeihin, Syrjälä sanoo.
– Hyvinvointiin liittyvät asiat ovat nousseet erityisesti koirilla ja hevosilla. On hierontoja, fysioterapiaa, osteopatiaa ja koirauimaloita.
Kulutukseen vaikuttaa myös se, että lemmikkien rooli näyttäytyy usein samankaltaisena kuin lapsen tai ystävän.
– Siihen tosi tärkeään asiaan haluaa käyttää rahaa. Haluaa, että sillä on mahdollisimman hyvä olla ja että sillä on mahdollisimman hyviä leluja, millä leikkiä. Sillä on vaikutusta, millaisessa asemassa lemmikki on kotona – onko se perheenjäsen tai esimerkiksi metsästyskaveri, jolloin oikeanlaisen ruokinnan merkitys korostuu vielä entisestään, kertoo Mustin ja Mirrin tuotehallintojohtaja Annika Lundström.
Osaa trendeistä pidetään hömpötyksenä
Kulutuksen kasvu oli nähtävissä jo Syrjälän aloittaessa lemmikkiaiheiden tutkimisen 2000-luvun alussa. Nyt vaikuttaa siltä, että lemmikkeihin käytetty rahamäärä kasvaa kasvamistaan eikä loppua näy.
– Sitä selittää osin tuotteiden ja palvelujen monipuolistuminen. Tuotekategorioita on enemmän, ja niiden sisällä on enemmän variaatiota, kuten erilaisia kaulapantoja. Samalla erilaisia palveluita tulee koko ajan.