Wow, such happy! Värikäs Comic Sans -fontti, hieman huonolla englannilla kirjoitetut sanat ja japanilaisen shiba-koiran veikeä ilme levisivät viisi vuotta sitten älylaitteiden näytöillä ympäri maailman. Doge-meemistä tuli niin tunnettu, että silloin tällöin ohikulkijat kutsuvat helsinkiläisen Sini Suutarin kahta shibaa doge-nimellä.
Shiboja kasvattavan Suutarin mukaan rodun tunnettuus on aivan selvästi kasvanut 2010-luvun taitteessa. Hänet meemi ensin yllätti, sitten se nauratti.
– Shiba on tosi ilmeikäs koira, joten ei ole ihme, että kuvat löysivät tiensä valtasuosioon.
Yksi shibojen tunnettuuteen vaikuttava tekijä on myös japanilaisen populaarikulttuurin nousu. Suomen Shiba -yhdistyksen puheenjohtaja, tamperelainen Tuire Siikala ei meinannut päästä kahden shibansa kanssa Tampere-talon ohi lainkaan, kun siellä järjestettiin muun muassa animeen ja mangaan keskittyvä Tracon-tapahtuma syyskuussa.
– Kaikki halusivat tulla tervehtimään, kun tunnistivat rodun japanilaiseksi, hän kertoo nauraen.
Beethovenkin toi trendin
Tiettyyn koirarotuun ihastuminen voi tarkoittaa vimmaista tarvetta saada oma koira. Joskus suuri joukko ihmisiä hullaantuu samaan rotuun yhtä aikaa.
Suutari on kasvattanut shiboja verkkaiseen tahtiin: viimeksi pentue syntyi reilut kaksi vuotta sitten. Kyselyitä tulee kuitenkin joka viikko. Siikalan mukaan kaikkialla Pohjoismaissa shibaa täytyy yleensä odottaa ainakin vuosi, sillä sopivia ottajia on enemmän kuin pentuja syntyy.
Koirarotujen trendit eivät ole someaikakauden tuote. Suomen Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja sanoo, että esimerkiksi hittielokuvista tutut pitkäkarvainen collie Lassie ja bernhardilainen Beethoven lisäsivät niin rotujensa tunnettuutta kuin suosiotakin pitkiksi ajoiksi.
