VW Golf on mittatikku ainakin kaikille eurooppalaisille kompakteja perheautoja valmistaville automerkeille. Hyundai on askel askeleelta lähempänä esikuvaansa.
Sekä Hyundai että sen sisarmalli Kia ovat panostaneet viime vuosina vahvasti Eurooppaan, joten i30 on sekin nykytyyliin suunniteltu sekä kehitetty pääosin täällä. Tämä strategia on kantanut nopeasti hedelmää, sillä korealaisille on kasvanut Euroopassa varsin vahva markkinaosuus moniin perinteisiin japanilaismerkkeihin verrattuna. Turkin ja Tsekin tasavallan tehtailta rullaa ulos vuosittain puoli miljoonaa Hyundaita. Kaikki tämä on Hyundain määrätietoista pyrkimystä kasvaa Euroopan suurimmaksi aasialaismerkiksi vuoteen 2020 mennessä.
Hyundain satsaukset Eurooppaan ovat myös hyvä kirittäjä perinteisille eurooppalaisille autonvalmistajille, joiden on oltava Hyundain kanssa varpaillaan. Tämä tiedetään mm. Wolfsburgista, josta Hyundai on hankkinut paljon tietotaitoa. On myös helppo veikata, että parhaillaan uutta VW Golfia valmisteleva tuotekehitysosasto tuskin malttaa odottaa sitä, että he saavat tuoreen i30:n näppeihinsä ja pääsevät purkamaan sen atomeiksi.



