Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Hyundai-uutuus haluaa Golfiksi Golfin paikalle

Julkaistu 07.09.2016 15:59
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

VW Golf on mittatikku ainakin kaikille eurooppalaisille kompakteja perheautoja valmistaville automerkeille. Hyundai on askel askeleelta lähempänä esikuvaansa.

Sekä Hyundai että sen sisarmalli Kia ovat panostaneet viime vuosina vahvasti Eurooppaan, joten i30 on sekin nykytyyliin suunniteltu sekä kehitetty pääosin täällä. Tämä strategia on kantanut nopeasti hedelmää, sillä korealaisille on kasvanut Euroopassa varsin vahva markkinaosuus moniin perinteisiin japanilaismerkkeihin verrattuna. Turkin ja Tsekin tasavallan tehtailta rullaa ulos vuosittain puoli miljoonaa Hyundaita. Kaikki tämä on Hyundain määrätietoista pyrkimystä kasvaa Euroopan suurimmaksi aasialaismerkiksi vuoteen 2020 mennessä.

Hyundain satsaukset Eurooppaan ovat myös hyvä kirittäjä perinteisille eurooppalaisille autonvalmistajille, joiden on oltava Hyundain kanssa varpaillaan. Tämä tiedetään mm. Wolfsburgista, josta Hyundai on hankkinut paljon tietotaitoa. On myös helppo veikata, että parhaillaan uutta VW Golfia valmisteleva tuotekehitysosasto tuskin malttaa odottaa sitä, että he saavat tuoreen i30:n näppeihinsä ja pääsevät purkamaan sen atomeiksi.

Hyundai i30.

4,34 metriä pitkänä uusi i30 on hieman kookkaampi kuin monet sen kilpailijat. Akseliväli on sekin varsin runsas 2,65 metriä, ja tämä tuntuu takapenkillä. Tavaratila vetää normaaliasennossa enimmillään 395 litraa ja laajennettuna 1 301 litraa.

Auto rakentuu edellisen i30:n modernisoidulle pohjalevylle. Käytössä on sen verran uusia komponentteja, että Hyundai itse puhuu kokonaan uudesta pohjalevystä. Alakerrassa etujousituksessa luotetaan McPhersoneihin, ja takana on käytössä monivarsituenta. Vakiorengaskoko on 15 tuumaa, mutta pyöräkokoa voi venyttää aina 17 tuumaan.

Hyundai on päivittänyt uuden sukupolven myötä i30:n varustetason varsin kattavaksi. Varustelistalta löytyy mm. sellaisia herkkuja kuin mukautuva vakionopeudensäädin, kaistavahti, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, tarpeen tullen automaattisesti pitkiltä lähivaloille ja takaisin vaihtava kaukovaloavustin sekä kuljettajan virkeyttä vahtiva apuri. Mitään täysin uutta varustejippoa ei ole. Suomi-versioiden tarkat varusteet selviävät lähempänä myynnin aloitusta ensi vuoden alkupuolella.

Moottorivalikoima kattaa ensi alkuun kolme bensakonetta ja yhden dieselin kolmena tehoversiona. Lisää moottoreista voit lukea tästä linkistä.

Volkswagen Golf.

Lue myös:
Tältä näyttää uusi Hyundai i30
Hyundailta uusi 1,4-litrainen bensaturbo
Ensituntuma: Hyundai lähtee tosissaan mukaan GTI-kisaan

Lisää aiheesta:

Matalampi, leveämpi ja nyt myös hybridinä: Hyundai i20 ei näytä enää kovin kiltiltäHyundai tähtää fiilismarkkinoille – tässä kaikki olennainen pippurisesta N-sarjalaisestaEnsituntuma: Suzuki Swiftin viehätys perustuu helppouteenKoeajossa Hyundain haaste Golfille – tasaisen varma suorittajaOpelilla menee lujaa: Omega tekee paluun – katso uutuudet vuoteen 2020 mennessäSeatin näyttävä katumaasturiuutuus vetoaa tunteisiin – muttei riittävästi
HyundaiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Hyundai
  • 12.9.10:40
    Yhdysvallat

    "Hämmentävässä ratsiassa" kiinni otetut korealaiset palasivat kotiin

  • 1.9.10:47
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Hyundai Inster

  • 27.6.21:36
    MM-ralli

    Onko tässä mitään järkeä? - "15 tuntia saunassa"

  • 8.6.15:21
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä kiri MM-taistelua – hurja saldo päätöspäivästä

  • 19.11.202410:14
    Etelä-Korea

    Kolme ihmistä tukehtui kuoliaaksi Hyundain tehtaalla