Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Hyundailta uusi 1,4-litrainen bensaturbo

Julkaistu 07.09.2016 15:59
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Uuden Hyundai i30:n moottorivalikoimasta löytyy uusi ja mielenkiintoinen tuttavuus: 1,4-litraisesta bensaturbosta otetaan irti 140 hevosvoimaa ja 242 newtonmetriä.

Uuden i30:n hinnat alkaen -version moottori on vielä vanha tuttu vapaasti hengittävä, 1,4-litrainen ja 100-heppainen bensakone, mutta sen rinnalla tarjotaan jo kahta modernia bensaturboa. Pienempi näistä on tuttu litrainen ja 120-heppainen kolmipytty, kun puolestaan nelisylinterinen on täysin uusi ja nähdään nyt ensi kertaa Hyundain keulalla.

Tämä 1,4-litrainen voimala tuottaa 140 hevosvoimaa ja vahvan 242 newtonmetrin maksimiväännön. Sen yhteyteen saa joko manuaalivaihteiston tai modernin 7-vaihteisen kaksoiskytkinautomaatin. Muut bensaversiot ovat aina manuaalivaihteisia.

Hyundailla on monen automerkin tapaan tuotekehitysosasto myös Nürburgringin kupeessa, ja uutta moottoria on testattu siellä ajamalla 10 000 kilometriä noin 95 prosentin kuormituksella. Se vastaa noin 150 000 tavallista ajokilometriä.

Nykymallistosta löytyvää 1,6-litraista ja 186-heppaista bensaturboa ei ole siis enää tarjolla, mutta sitä ei kannata surra liikaa. Ensi vuonna Hyundai lähtee tosissaan mukaan GTI-luokan kisaan ja lanseeraa samalla kokonaan uuden N-malliston. Sporttiversion keulalle on tulossa kaksilitrainen bensaturbo, josta ulosmitataan noin 270 hevosvoimaa. Tuon auton ensimaistiaiset voit lukea tästä linkistä.

Diesel on 1,6-litrainen ja siitä on kolme tehoversiota: 95, 110 tai 136 hevosvoimaa. Näistä pienitehoisin on aina manuaali, muut versiot saa sekä manuaalina että kaksoiskytkinautomaatilla.

Lue myös:
Tältä näyttää uusi Hyundai i30
Hyundai-uutuus haluaa Golfiksi Golfin paikalle


Ensituntuma: Hyundai lähtee tosissaan mukaan GTI-kisaan

Lisää aiheesta:

BMW esitteli hurjan dieselmoottorin – neljä turboahdinta ja 400 hevosvoimaaParasta Ibizaa kesällä SuomeenUudistunut Leon lähtee uuteen kotiin 18 252 eurollaAlfa Romeo julkaisi odotetun uutuuden hinnat – Giulia lähtee matkaan alle 40 000 eurollaAudin suosikkimalli uudistuu – pellin alle tarjolle kolmisylinterinen vaihtoehtoUuden Alfa Romeo Giulian moottorivaihtoehdot paljastuivat
HyundaiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Hyundai
  • 12.9.10:40
    Yhdysvallat

    "Hämmentävässä ratsiassa" kiinni otetut korealaiset palasivat kotiin

  • 1.9.10:47
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Hyundai Inster

  • 27.6.21:36
    MM-ralli

    Onko tässä mitään järkeä? - "15 tuntia saunassa"

  • 8.6.15:21
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä kiri MM-taistelua – hurja saldo päätöspäivästä

  • 19.11.202410:14
    Etelä-Korea

    Kolme ihmistä tukehtui kuoliaaksi Hyundain tehtaalla