Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tässä pelissä Volkswagenilla riittää petrattavaa, mikäli se aikoo oikeasti haastaa Teslan

1:18Miksi Tesla vain porskuttaa, vaikka moni muu autovalmistaja on pulassa?Miksi Tesla porskuttaa, vaikka monella muulla autovalmistajalla on historiallisen kokoluokan haasteita?
Julkaistu 15.07.2022 06:28

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Volkswagenilla on yhdessä asiassa vielä paljon kirittävää, jos se aikoo haastaa Teslan valta-aseman. Se tietää tämän myös itse.

Vauhdilla sähköistyvän Volkswagen-konsernin toimitusjohtaja Herbert Diess on todennut, että Volkswagenin on mahdollista nousta haastamaan Tesla vain, jos se onnistuu parantamaan ohjelmistopeliään.

Kesäkuussa Diess totesi Volkswagenin voivan ohittaa Teslan sähköautojen tuotantoluvuissa vuonna jo 2025, jos kaikki menee tavoitteiden mukaisesti. Hänen mukaansa Tesla joutuu investointikierteeseen, joka ”imee mehut” yhtiön toimitusjohtaja Elon Muskista.

Uutistoimisto Bloombergin mukaan autojätin ohjelmistokehityksestä vastaava yksikkö on kuitenkin kulkenut vastoinkäymisestä toiseen. Kehitystyötä ovat uutistoimiston mukaan vaivanneet sisäiset taistelut sekä automallien viivästymiset. Uuden yksikön ensimmäinen tuotoskin julkaistiin kaksi vuotta sitten vajain ominaisuuksin.

Lue myös: Ei, Tesla ei ole luopunut kruunustaan – mediat unohtivat kertoa olennaisen yksityiskohdan uudesta "suurimmasta sähköautovalmistajasta"

Yhtiön tavoitteena on saada aikaan helposti sen tuotemerkeille skaalautuva käyttöjärjestelmä, jota voidaan päivittää langattomasti. Teslalla on vahva etumatka tällä saralla.

Saksalaismedioiden mukaan Volkswagenin hallintoneuvostokin on huolissaan yksiköstä ja aikomassa puuttua sen toimintaan.

Bloombergin haastattelema Volkswagenin ohjelmistoyksikön toimitusjohtaja Dirk Hilgenberg kertoo yhtiön kaavaileman mallin muistuttavan Teslaa, mutta menevän askeleen pidemmälle muun muassa korkean integraation ja laskentatehon osalta.

– Meillä on ajoneuvoja perustasosta luksus-Bentleyyn, joissa on tietysti hyvin erilaiset ohjelmisto- ja laitteistotarpeet, Hilgenberg perustelee.

Kehitteillä ohjelmistokehityksen tuotosten kaupallistaminen

Hilgenberg näkee ohjelmistokehityksen kyljessä uudenlaisia liiketoimintamalleja. Tekoälyn avustaessa kuljettajaa, syntyy mahdollisuus viettää aikaa ajoneuvossa esimerkiksi rentoutuen tai työskennellen.

– Tässä on mahdollisuus ansaita rahaa, jos tarjoaa palveluja näihin tilanteisiin, Hilgenberg sanoo Bloombergille.

Käytännössä Volkswagen kaavailee siis tuotteistavansa sähköautoissa käytetyn ohjelmistoalustan. Yhtiö voisi tarjota teknologiayhtiöille mahdollisuuden integroida niiden palvelut autoihin. Autossa voisi esimerkiksi osallistua videokonferenssiin tai katsoa suoratoistopalveluita.

Lue myös: Onko aika ajanut katumaastureiden ohi? Tällaista tyyliä on tarjolla seuraavaksi

Lisää aiheesta:

Onko Volkkari kateellinen ”halpismerkkinsä” menestyksestä?Tesla-pomo: "Emme halua murskata kilpailijoitamme" – muistutti tarjouksesta, joka on edelleen voimassaTämä valmistaja ei ainakaan hötkyile: Ensimmäinen sähköauto tulossa aikaisintaan 2025Yksi Volkkarin historian tärkeimmistä autoista vaarassa myöhästyä jopa vuodella? Yli 10 000 työntekijää ratkoo mystisiä ongelmiaVolkkari ampuu kovilla: Tähtää maailman johtavaksi sähköautovalmistajaksi – "Luotamme siihen, että pysymme Teslan kyydissä"Kääntyikö Teslan ykköskriitikon takki? Hehkuttaa nyt "äärimmäisen hyvää" myyntiä ja Elon Muskia: ”Teslaa johdetaan viimein kuin normaalia yritystä”
SähköautotAutoteollisuusVolkswagenTeslaKauppalehtiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 12.9.06:13
    NASA

    Kilpajuoksu kuuhun kiristää Trumpin politiikkaa: Kiinalaisille porttikielto Nasan avaruusohjelmiin

  • 2.9.05:34
    Sähkö

    Sähköauton lataaja voi tietämättään edistää toimitusvarmuutta – näin toimii häiriöreservi

  • 1.9.10:47
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Hyundai Inster

  • 1.9.10:44
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Renault 5 E-Tech

  • 1.9.10:41
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi JAC E30X