Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Autojen autonomian piti lisääntyä ja kehittyä, mutta nyt EU veti maton valmistajien jalkojen alta

6:24Miksi lentää, jos autossa voi matkustaa näin mukavasti?Miksi lentää, jos autossa voi matkustaa näin mukavasti? Volvo on esitellyt autonomisen matkustamisen visionsa uuden Volvo 360c -konsepti parin vuoden takaa maalailee autosta maiden sisäisten lentoliikenteen kilpailijaa.
Julkaistu 28.10.2020 10:45

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Autovalmistajat yrittävät kehittää autonomisen ajamisen kolmostasolle yltäviä autoja, mutta nyt Euroopan unioni on vetänyt maton alta jopa nykyisiltä kakkostason autoilta.

Moni uusia autoja muutamaan vuoteen ajamaton voi yllättyä kuljettajaa avustavien tekniikoiden nykyisestäkin määrästä.

Adaptiiviset tasanopeusjärjestelmät ja kaistavahdit veisivät edistyneimmät autot jo nykyisen kakkostason autonomisen ajamisen sijaan kolmannelle tasolle, mutta lainsäädäntö edellyttää edelleen kuljettajaa pitämään käsiä ohjauspyörällä.

Autonomisen ajon viiden eri tason mukaisesti kolmannella tasolla ajo on autonomista, auto on vastuussa tapahtumista ja kuljettajaa tarvitaan tarkkailevana varotoimena tai erikoistilanteissa. Tällä hetkellä uudet autot ovat tasolla kaksi.

LUE MYÖS: Elektroniikka muodostaa pian puolet auton valmistuskustannuksista – eikä trendi ole kääntymässä

Takapakki vain hetkellistä?

Ensi vuoden alussa otetaan kuitenkin askel taaksepäin. Yllättäen EU kieltää pelkän vilkkuun koskemisen aiheuttaman automaattisen kaistanvaihdon.

Automatiikka on ollut käytössä esimerkiksi Mercedes-Benzillä jo muutaman vuoden. Kauppalehti on koeajanut tekniikkaa ja todennut sen tasanopeussäätimen kanssa moottoritiellä varsin mukavasti toimivaksi.

– Tämä osa autonomisen ajamisen teknologiasta tippuu malleistamme hetkellisesti pois ensi vuoden alusta lähtien. Hetkellisesti siksi, että uskon EU-lainsäädännön kehittyvän suotuisampaan suuntaan, sanoo Mercedes-Benziä maahantuovan Vehon lehdistöpäällikkö Pekka Koski.

Uuden, pian esiteltävän Mercedes-Benz S-sarjan tiedetään yltävän tason kolme autonomiseen ajoon. Kauppalehden valmistajalta saamien tietojen mukaan autossa lanseerattavien tunnistimien määrä ja toiminnot ovat niin kehittyneitä kuin tuleva lainsäädäntö sallii. Autoon julkistetaan arviolta vuoden 2021 toisella puoliskolla oikeasti tasolle kolme vievä autonomiajärjestelmä.

Audikin kamppailee erilaisten lainsäädäntöjen kanssa

Autonominen ajaminen ei lankea kaikille samanaikaisesti, vaan alkaa tiettyjen maiden tiettyjen alueiden kautta, laajeten autovalmistajien vastuunoton, lainsäädännön ja tietojärjestelmiin kartoitettujen alueiden, eli hyödynnettävän datan lisääntymisen kautta.

Euroopan, Kiinan ja Yhdysvaltojen lakisäädökset esimerkiksi eivät vastaa toisiaan autonomisen ajon osalta. Osin tästä syystä Audi luopui huhtikuussa oman kolmannen tason autonomisen ajon Traffic Jam Pilot -järjestelmän tuomisesta A8-lippulaivamalliinsa. Asian vahvistaa Kauppalehdelle myös Audin maahantuoja.

– Lainsäädännöllisistä syistä ja standardien yhtenemättömyydestä johtuen tämän hetken tiedon mukaan nykyiseen Audi A8 -sukupolveen ei ole tulossa kolmannen tason autonomisen ajamisen järjestelmiä, sanoo K-Auto Oy:n viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen.

Karjalainen muistuttaa Audin kehittävän järjestelmiä edelleen, myös tasoja neljä ja viisi. Niitä otetaan käyttöön, kun ne ovat lakiteknisesti mahdollisia.

LUE MYÖS: Hype hyytyi: Uskoitko näiden autojen olevan arkipäivää vuonna 2020? Niin teki moni muukin, mutta nyt valmistajilla on muita murheita

Lisää aiheesta:

Volkswagen myöntää mokanneensa – fyysiset napit palaavat autoihin: "Ja siinä hitto soikoon pysytään"Tesla-pomo Elon Musk myönsi viimein: "Emme olettaneet sen olevan niin vaikeaa"Hype hyytyi: Uskoitko näiden autojen olevan arkipäivää vuonna 2020? Niin teki moni muukin, mutta nyt valmistajilla on muita murheitaTeslan Cybertruckilla ei asiaa Euroopan tieliikenteeseen? "Tehtävä merkittäviä rakenteellisia muutoksia"EU jättämässä autovalmistajille kaksi surkeaa vaihtoehtoa – kuolevatko kauppakassit sukupuuttoon?Automaattisen ajamisen haasteet – nämä viisi asiaa hidastavat edistymistä
AutotAutonomiset autotTeknologiaEUMercedes-BenzAudiKauppalehtiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 31.10.13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä