Autovalmistajat yrittävät kehittää autonomisen ajamisen kolmostasolle yltäviä autoja, mutta nyt Euroopan unioni on vetänyt maton alta jopa nykyisiltä kakkostason autoilta.
Moni uusia autoja muutamaan vuoteen ajamaton voi yllättyä kuljettajaa avustavien tekniikoiden nykyisestäkin määrästä.
Adaptiiviset tasanopeusjärjestelmät ja kaistavahdit veisivät edistyneimmät autot jo nykyisen kakkostason autonomisen ajamisen sijaan kolmannelle tasolle, mutta lainsäädäntö edellyttää edelleen kuljettajaa pitämään käsiä ohjauspyörällä.
Autonomisen ajon viiden eri tason mukaisesti kolmannella tasolla ajo on autonomista, auto on vastuussa tapahtumista ja kuljettajaa tarvitaan tarkkailevana varotoimena tai erikoistilanteissa. Tällä hetkellä uudet autot ovat tasolla kaksi.
LUE MYÖS: Elektroniikka muodostaa pian puolet auton valmistuskustannuksista – eikä trendi ole kääntymässä
Takapakki vain hetkellistä?
Ensi vuoden alussa otetaan kuitenkin askel taaksepäin. Yllättäen EU kieltää pelkän vilkkuun koskemisen aiheuttaman automaattisen kaistanvaihdon.