Yhden euron panostus pyöräteihin tuo mukanaan kahdeksan euron hyödyt, kertoo HSL:n johtava asiakasohjelmasuunnittelija Tarja Jääskeläinen. Hän iloitsee menestyksekkäästä kaupunkipyöräkaudesta. Esimerkkiä ottavat ensi vuonna Espoo, Turku ja Kuopio.
– Tavoitteena oli kaksinkertaistaa käyttäjämäärä – se yli kolminkertaistui, riemuitsee Jääskeläinen.
Helsingissä ensi kesänä uusia kaupunginosia ei avaudu kaupunkipyöräparkeille. Sen sijaan suuremmissa kaupungeissa seurataan pääkaupungin esimerkkiä.
7:12
Espoo, Turku, Kuopio, Tampere, Jyväskylä...
Espoon osalta kaupunkipyöräverkko rakentuu hartaasti odotetun Länsimetron varrelle.
– Espoon lisäksi ensi vuonna Turku ja Kuopio ovat saamassa myös omat kaupunkipyöräpalvelunsa ja sitten Jyväskylä ja Tampere ovat myös suunnittelemassa. Ja varmaan moni muu pienempikin kaupunki on tehnyt selvityksiä ja harkitsee kaupunkipyöräpalvelua, Jääskeläinen kertoo.
